Senaste nytt

Nu börjar korthuset falla

För att vara tvärtom har jag nog aldrig haft ett bättre läge att behålla eller satsa på något nytt. Nu när åldern börjar göra sig en påmind.
Eftersom jag mest reser privat och har börjat trappa ner med arbetet. Så är jag mera otrogen och flexibel med att boka andra bolag och hotell.
Status var mera viktigt innan men nu finns så många möjligheter att komma in i lounger och använda fasttrack.
Läget är i alla fall så här.

Star Alliance
SAS LTG och (Diamond tom 31.7.2024 för 11 året är halvvägs om jag vill bli Diamond.
Det är väl i Star Alliance kort som kan vara intressant men eftersom man ändå kommer in i lounger och fasttrack med business class biljett känns det inte som tvunget.

One world
AA gold 03.2025
BA silver 07.2024
Finnair Platinum Emerald tom 1.12.2024 klar till 80% för 1.12.2025
Qatar Platinum via Accor Diamond 01.2025

Skyteam
Flying Blue Silver
Skyteam Platinum är det via @pep matching Kenya airways 31.8.2024
Tror jag avvaktar med Skyteam

Hotell
Accor hotels Diamond 12.2024 Har fixat platinum redan nu så lär bli Diamond innan 12.2024
Best Western Diamond 2024 inte intressant längre
Hilton HHD 03.2025 är bara ett kort som hänger med HHD för 6 eller 7 året
Hotels.com guld
Booking.com nivå 2

Innehar också ett Loungekey om jag i allt förmodan inte trivs eller kan använda mina statusförmåner.

Har precis sagt upp Amexkortet. Pga reasons kommer jag flyga om möjligt än mindre framöver, och kommer styra över samtliga inköp till Revolut i framtiden då jag kommer ha de flesta kostnader i Euro och möjligheten att ha vissa intäkter i samma valuta. Helt onödigt att blanda in svenska kronor och dubbla växlingsavgifter då.

Fimpat Radisson, använder enbart Hotels.com och bokar det hotell som passar mig bäst utan att jaga status alls.

Från att i slutet av 2024 innehaft SAS Guld, Lufthansa Senator, AmericanAirlines Platinum Pro, Hilton Diamond, Hyatt Globalist, Accor Platinum, Bonvoy Platinum och Radisson VIP har American Airlines gått ner till medlem igen.
Accor har blivit guld och i slutet av februari blir Bonvoy guld och Hyatt Explorer.
Det var roligt så länge det varade:)

Nu börjar det märkas i mina medlemsnivåer att jag flyger mindre sedan jag slutade jobba i UK i mitten av 2023 (och numera knappt reser alls i jobbet), och att effekten av tidigare 2x/3x-poängkampanjer (och 2020 t.o.m. en 4x-kampanj!) nu klingat ut.

Jag åkte ner från EBD till EBG 1 april.

Min Oneworld-status har jag hos Iberia, som har fast medlemsår för alla, till 31 mars, och med graceperiod till 10 april. Där åkte jag nu ner från Platino (= Emerald) till Oro (guld) = Oneworld Sapphire, motsvarande BA Silver. Det var en soft landing som jag är rätt glad för, eftersom Iberia officiellt inte har soft landings, även om det finns uppgifter om att de ganska ofta delas ut ändå. Det kändes inte riktigt vettigt att återkvalificera som Platino (Oneworld Emerald) trots att det i vintras dök upp en 3x-kampanj. Baserat på vad jag visste i höstas skulle det vara bättre att satsa på ny status i BAEC om jag inte fick någon soft landing. Men så slog ju BAs slakt av BAEC till runt nyår, och i februari meddelades en motsvarande förändring av Iberia Plus, men med aningen mildare gränser. Hade jag vetat i tid att Iberia Plus skulle göras om hade jag kanske satsat på att förnya Platino trots allt, eftersom det skulle gett två år som Emerald. Nu slapp jag den utgiften och får väl tänka att de pengarna finns kvar för framtida uppgraderingar istället. ;)

Efter statusmatch är jag M&M Senator till feb 2026, men jag har överraskat mig själv genom att inte flyga ett enda segment med något *A- eller övrigt M&M-bolag hittills under 2025 och har i nuläget inga resor inbokade med dem.

Så för all del fortfarande "användbar status" i alla tre allianserna, om än bara den näst högsta alliansstatusen hos Oneworld. Men om ett år kommer jag att sjunka ytterligare om inte mina reseplaner ändras. Det går nog att överleva det också, hoppas jag.

Last edited:
Gode betragtninger. Og hvad med Skyteam?
Jag var kortfattad om det, men tänkte att förkortningen EBG = Eurobonus Guld = SkyTeam Elite Plus, trots allt var väl bekant. :) Det är den enda statusen som jag har en aktiv plan att förnya och behålla inför 2026, eftersom jag har fortfarande har några år kvar till LTG. Hoppas inte AirFrog hinner ställa till det före dess.

Fram tills för någon månad sedan hade jag också ITA Volare Club Executive (=SkyTeam Elite Plus), tack vare en statusmatchning i slutet av 2021 - bör ha varit mot Iberia Plus Platino. Den statusen har sedan förlängts två år längre än väntat, men nu har jag dunkat ner hela vägen till "Club Smart" (som nollnivån heter). Det var på så sätt jag hade SkyTeam-status innan SAS bytte över.

• Gilla
Reactions: pep
Toppen