Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Jag la mig direkt efter säkerhetsbältesskylten släcktes ner och fick soma fem timmar.
Säteskonfiguration liknar SWISS och Austrians Business class stolar men jag upplevde Deltas stol mindre trångt än de ovannända flygbolags.
De hade rejält stor kudde för att vara som flugkudde och täcket var skönt också.
Det kändes lite trångt vid axlarna men längden var inget fel i sängläget.

tmp-cam--1013986632.jpg

tmp-cam-1842692700.jpg

Eftersom jag la mig nästan direkt efter starten, skippade jag frukostservering (first serving) därför glömde jag att fråga vilken champagne de serverar i Business class.

De serverade andra måltiden ca 1,5 timme före ankomst och jag valde biff (västerländsk rätt).
Köttet var mört men det var varken bra eller dålig smakmässigt.
tmp-cam-2046027798.jpg

IFE:n fungerade bra och de hade ganska bra utbud av filmer. Skärmen är lite liten för att vara i Business class nuföttiden.
tmp-cam-913371332.jpg

tmp-cam--1434852375.jpg

Nja Swiss och Austrian kör ju 1/2/1 varannan bakåt och 1-2-1 respektive 2-2-2 config. Det där ser ut som 1-2-1 staggered?
Jag skulle kalla Deltas konfig 1-1-1-1 då de två säten i mittraden är inte direkt bredvid varandra som vissa av THAIs Business class stolar på Boeing 777-300ER eller Airbus 380. (Både 1-2-1 och 1-1-1-1)

Deltas kanske liknar mer som SAS Business class konfig (1-1-1-1).

Jag passar på att skirva lite kort om Malaysia Airlines Economy class på Bangkok-Kuala Lumpur och på Kuala Lumpur-Singapore.

Jag fick platsen i rad 5 vilket är första raden i Economy class på Malaysia Airlines Boeing 737-800.

Benutrymmet var inget fel på och säterna hade både eluttag och USB uttag under armstödet.
tmp-cam--1128750370.jpg

tmp-cam-14080042.jpg

tmp-cam--1013986632.jpg

Skärmen var touchscrenn men den hade väldigt dålig respons. Det påminde mig om bland de första android surfplattor.
tmp-cam-1842692700.jpg

På Bangkok-Kuala Lumpur fick vi riktig varn måltid.
Man kunde välja mellan kyckling och fisk. Mitt var blev kyckling och det smakade bra.
tmp-cam-2046027798.jpg

De serverase nötter och appelsinjuice på Kuala Lumpur-Singapore. Inget att klaga på för sån här kort flight.
tmp-cam--936503914.jpg

Malaysia Airlines Gold lounge på terminalen för kortdistansflyg i Kuala Lumpur var stängd för renovering.
Jag orkade inte att ta mig till andra terminalen så jag stannade på Starbucks och vilade.

Edit:
Priset av Bangkok-Kuala Lumpur-Singapore enkelbiljett i Economy class var 2.000 THB inkl. skatter (ca 500 SEK).
Med tanke på priset och vad man får (måltid, dryck, fri incheckat bagage upp till 30 kg) blev det givet val före andra LCCs.

Last edited:
Jag hade en miniträff i Tokyo med @Dag Klingstedt som har bott i Japan över 30 år.
Han tog mig till ett par barer i Sangenjaya (några stationer bort från Shibuya) och det var mycket trevligt.
Enligt honom en av baren var där han tog @johhenrik med. (den miniträffen jag missade pga försenat flyg...)
På första baren pratade vi på svenska. Sedan pratade vi på japanska på andra baren. Jämlikhet är viktigt i Sverige, eller hur? ;)

Det var intressant att höra hur det är för en svensk som bor i Japan. Vår siutationer är nästan omvända.

Han kan också tipsa om en hel del restauranger och barer i Tokyo och omnejd, med varierande budget och kvalitet.
Japan Gourmet Guide

Jag är på JL87 mot Guangzhou nu.
De säger att pga tyfonen närmar sig till södra Kina, finns det risk att det blir diversion till Shanghai eller vända tillbaka till Tokyo. :eek:

Jag är på JL87 mot Guangzhou nu.
De säger att pga tyfonen närmar sig till södra Kina, finns det risk att det blir diversion till Shanghai eller vända tillbaka till Tokyo. :eek:
Jag har landat till Guangzhou utan problem.

Enligt Hong Kongs vädersobservertoriet, har tyfonen flyttat till väster om Guangzhou.
Screenshot_2017-08-27-13-04-59.png

Det såg värre ut imorse.
Screenshot_2017-08-27-08-47-46.png

Nu väntar jag på bussen mot Dongguan, sedan byta till en annan buss som tar mig till Hong Kong så jag slipper att åka till centrala Guangzhou.

Toppen