Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Nu har jag kommit fram till Hong Kong.
Air China agent vid tranferdisken var inte riktigt säker på att min väska skulle åka till Dalian ellet inte. Vi väntar på svar från bagagehantering på Hong Kong flygplats.

Min kollega checkade in två väskor vilket var tillåtet för resenär i World Traveller Plus på British Airways men Air China ville ta betalt för andra väskan.
Genom ringande hit och dit löste det sig tilm slut men jag undrar om hur en vanlig resenär kan sköta sådan krånglig situation.

Vi har inte fått boardingkort för nästa flyg därför kan vi inte gå in i loungen än och vila utan sitter och väntar i allmänna vänterummet.

Sedan som gädde på moset är Air China flighten försenad med en och en halvtimme.
Snart behöver jag skriva inlägg i Vägen till Mordor...

Äntligen har jag kommit fram till Singapore Airlines SilverKris lounge i Hong Kong.
Det tog nästan tre timmar att få nytt boardingkort samt få bagaget omlastad till flighten till Dalian.
Om flighten till Dalian inte hade varit försenad, hade jag missat flighten.

När det gäller denna lounge, finns det bra utbud av mat och dryck men den saknar skärmar som visar avgång.
Eftersom min flight är försenad, vet jag inte vilken gate min flight avgår ifrån så det blir en hel del spring in och ut från loungen för att kolla gatenummer.

Nu börjar det att bli som Mordor Light.
Avgångstid av min flight till Dalian har ändrats:
17:25 -> 19:00 -> 20:40 -> 22:15 (det är kl. 21:30 lokaltid nu)

Eftersom avreseort är Hamburg och resan är betald av firman, gäller inte min rese- & kortförsäkring. :(

Nu är vi i alla fall ombord på CA106 från Hong Kong till Dalian.
Men kaptenen sa att vi har inte fått OK från Air Traffic Control och han inte vet riktigt när vi kan flyga iväg.
Kabinpersonal frågar till passagerarna om vi vill ha måltiden serverad på marken.

www.businessclass.se/forum/threads/mat-på-marken.11645/

För min del behövs det inte men jag kan tänka mig att många andra passagerare är hungriga.

För övrigt, planet för denna flight är Boeing 737-800 med ny version av Economy class stol, ungefär som Lufthansas Economy class stol på flygningar inom Europa.

Äventyret fortsätter.
Kaptenen sa att flighten är inställd pga dåligt väder (det regnar mycket här).
Vi väntar på bryggan och förmodligen skickas till någon ground handling för att ordna övernattning samt morgondagens flight.

För övrigt, det ser ut som THAI flyget som är parkerad bredvid oss är också inställt. Vi får se om det finns något hotellrum överhuvudtaget...

Nu är det svårt att få tag i ground staff så vi väntar fortfarande på bryggan och dörren öppnas.
Det här kan klassas som en resa till Mordor...

Det där låter inte alls skoj. Jag hoppas att du tar upp med din arbetsgivare varför du bör få använda dina egna kort, så att försäkringar gäller etc alt låter dem betala för en minst lika bra försäkring åt dig.

Nu går vi alla mot immigration och får hämta väskorna.
Sedan Air Chinan personal säger att ny avgångstid är imorgon kl. 10 och de försöker att ordna hotell med shuttlebuss.

Problemet är dock att Air China inte kan garantera att det finns tillräckligt många rum för alla passagerare.
Sedan är det så att även om vi får rum så vill de hämta oss redan vid kl. 7 så det blir inte så myckt sömn. (det är snart kl. 01 här)

Toppen