Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Jag har varit många orter i Japan under den här resan och har märkt en kostig sak.
Vår återförsäljare i Japan har iPhone 6 med LTE stöf och jag har en Android smartphone med 3G.
Vi har kört bil långa sträckor i japansk landsbyggd och hans mobil har haft LTE signal hela tiden medans min mobil har ofta visat "Utan täckning".
Jag trodde att platserna där det fanns LTE signal skulle det också ha 3G signal men det verkar inte fungera så.

Är det inte frekvens-issue då? Vilka frekvenser stöder din terminal? Dom sänder på en del udda frekvenser i Japan som din terminal kanske inte stöder, som UMTS på 800/1500/1700 - banden.

Last edited:
Är det inte frekvens-issue då? Vilka frekvenser stöder din terminal? Dom sänder på en del udda frekvenser i Japan som din terminal kanske inte stöder, som UMTS på 800/1500/1700 - banden.
Enligt specifikation, ska min mobiltelefon stödja W-CDMA/HSDPA 2100 MHz och min mobilrouter ska stödja W-CDMA/HSDPA 1700/2100 Mhz.

DoCoMo har för övrigt 800/2100 Mhz band för 3G och 800/1700/2100 Mhz för LTE.

Jag tog ett tunnelbanetåg från Asakusa station till Tokyo Haneda flygplats utrikesterminal.
Resan tog ca en timme från hotellet till check in disken på flygplatsen.
Trots att det var före kl. 7 på morgonen, var tåget smockfullt med svenskt mått och halvfullt med japanst mått.
Det blev mindre folk vid Higashi-Ginza och vid Shinbashi men det kom mycket folk vid Shinagawa så om någon planerar att åka till Tokyo Haneda på en vardags morgon så får ni vara beredda att hamna i rusningstrafik. :)

China Eastern First class lounge på Beijing Terminal 2 inrikes ca en månad innan.
Här kan vi verkligen snacka om "överfulla" loungen. Det fanns inte någon plats att sitta i.

IMG_2850.JPG
IMG_2857.JPG
IMG_2859.JPG
IMG_2862.JPG
IMG_2865.JPG
IMG_2866.JPG
IMG_2868.JPG

Last edited:
差不多 (Chà bù duō)
Det betyder "skillnaden är inte stor" om man översätter direkt, men närmast mening är nog "var inte så noga".

Det här är ett typiskt verk av kinesisk Chà-bù-duō. "Det fungerar ju, så vad är problemet?" om någon frågar personen som utförde jobbet...
Toalett.jpg

och nej, bilden är inte uppochner.

Jag undrar om @011430121 är i närheten av London Heathrow. :)
Min flight till London var försenad och jag missade min anslutningsflight till Beijing.

Det är jättelång kö vid transferdisken här på London Heathrow T5 men lyckligtvis kunde jag använda Fast track på transferdisken tack vare British Airways Executive Club Silverkort.

Äntligen har jag blivit ombokad via Hong Kong.
Jag kommer fram till Dalian 7 timmar senare än originalbokning. Puh.

Toppen