Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Jag brukar att använda SIM kort från Hong Kong när jag surfar internet i Kina, men den här gången använder jag GlocalMe:s datapaket 1 GB/mån för 2 EUR.

GlocalMe - Connect Global, Pay Local

Problemet med GlocalMe är att de inte använder roaming så att Great Firewall appliceras i Kina, så att bl a Googles tjänster, Whatsapp och andra messengers inte fungerar utan VPN.

Otroligt fin blå himmel för att vara i Beijing.
Det är antagligen tack vare gårdagens regn.
IMG_20180604_101901-1280x960.jpg

I gengäld får bilarna massor av smuts på sig då regnet tar med sig en hel del smuts när det faller.
IMG_20180604_105053-1280x960.jpg

En annan intressant sak som jag har upptäckt var att laga punktering av ett cyckeldäck kostar 5 CNY, vilket är samma summa som när jag studerade i Beijing för över 20 år sedan.

Jag åkte med snabbtåg mellan Beijing och Tianjin för första gången och jag måste säga att resan gick väldigt fort. (35 min)
Tåget körde 294 km/timme när det var snabbast.

Proceduren på Beijing South station (därifrån avgår snabbtåget till Tianjin) liknar flygplsatsens.
Man måste köpa biljetten senast en halvtimme före avgång och man måste gå genom säkerhetskontrollen.
Trots att det var många passagerare som passerar säkerhetskontrollen, gick det ganska fort.
Efter säkerhetskontrollen går man till gaten där skannar personalen biljetten och kontrollerar ID handling.
När man har passerat gaten kommer man ner till perrongen och få kliva ombord på tåget.

Jag hade tur även på denna tågresa då jag fick en hel rad av tre platser för mig själv.
Jag undrar om de placerar utlänningar ensamma när det finns gott om plats?

Jag promenerade Tianjins gator i eftermiddag och fick se ett slagsmål mellan två medelålders kineser.
Enligt andra gubbar som var på plats, de bråkade för att mannen med röd tröja fuskade när de spelade kortspel och mannen med grön T-shirt såg genom andra mannens fusk.
Det blev ganska ordentlig slagsmål så att mannen med röd tröja fick blåmärke på hans västra kind och blödde i munnen.

En kvarter bort från slagsmålsplatsen spelade ett gäng av gamla gubbar bridge (fast kinesisk version av bridge, inte engelsk) och satsade på cigarett istället för pengar.
Enligt en gubbe som var på plats, de satsar egentligen pengar men de använder cigarett som markör, så att polisen inte kan gripa dem ifall de ser.

Last edited:
Nu sitter jag på Scoots TR139 från Tianjin mot Singapore.
Det är väldigt gläst i ScootBiz (ungefär som Premium Economy longhaul eller Business shorthaul) på denna flight. Endast 5 passagerare.

IMG_20180605_083752-1280x960.jpg

Inte så konstigt att de sålde ScootBiz biljetten billigt (1.708 CNY)
Det är ca 6 timmars resa så det är verkligen ett kap. :)

Som vanligt, en plastburk av vatten som välkomstdrink och man får en kod för att kunna titta på TV/filmer i sin laptop/surfplatta/mobil ombord.
Dessa ingår när man flyger i ScootBiz.

IMG_20180605_084521-1280x960.jpg

Scoot erbjuder uppgradering ombord även efter avgång.
Jag undrar om hur många personer uppgraderar sig till ScootBiz på denna flight.

I går lyckades jag att lösa in sista två American Express resecheckar (100 USD X 2) som jag hade i Tokyo.
Det har blivit svårare och svårare att växla resecheckar och jag reser i stort sett inte till USA så det var bara banker Japan, Kina och Thailand som accepterade resecheckar.

I Thailand kostade växlingsavgiften av resecheck 230 THB per resecheck! Därför avstod jag att växla.
I Kina (Tianjin) var det så att endast Bank of China som kunde lösa in resecheck och dessutom endast på Tianjins huvudkontoret, vilket jag inte hann.

I Japan kan man lösa in American Express resecheckar på Travelex, vilket jag gjorde.
Det tog ganska lång tid för att personalen behövde att ringa till en annan kontor för verfiering av numren av resecheckarna.

Jag var på en japansk restaurang i Ueno trakten i Tokyo med min vän och åt middag.
De erbjöd en middagsbuffé inkl. dryckesbuffé av läsk, kaffe, thé och 100 sorters plommonvin + sparkling wines under 120 min för 3.490 JPY (ca 280 SEK).
Min vän använde en rabattkupong så vi fick behålla samma pris men 150 min istället.

大地の贈り物 上野店 (Daichi no okurimono, Ueno branch)
自然食ビュッフェ 大地の贈り物 上野店(上野/バイキング(ビュッフェ))東京都台東区上野1-20-11 - ぐるなび

Buffén:
Daichi no okurimono, 01.jpg

Daichi no okurimono, 02.jpg

Daichi no okurimono, 04.jpg

Dessert:
Daichi no okurimono, 05.jpg

Plommonvinbaren: 100 olika sorters plommonvin (梅酒 umeshu)
Daichi no okurimono, 03.jpg

Théhörnan: 36 olika sorters thé
Daichi no okurimono, 06.jpg

Jag var på en japansk restaurang i Ueno trakten i Tokyo med min vän och åt middag.
De erbjöd en middagsbuffé inkl. dryckesbuffé av läsk, kaffe, thé och 100 sorters plommonvin + sparkling wines under 120 min för 3.490 JPY (ca 280 SEK).
Min vän använde en rabattkupong så vi fick behålla samma pris men 150 min istället.

Plommonvinbaren: 100 olika sorters plommonvin (梅酒 umeshu)
Visa bifogad bild 76618

Wow!

Efter att ha upptäckt Umeshu ombord på ANA förra året har drycken blivit en av mina avsluts favoritdrycker. Allra bäst on the rocks en varm sommardag.

Finns en handfull på Systembolaget och jag rekommenderar alla som vill prova att beställa Umeshu Genshu (248:-/flaska artikelnummer: 76695). Minsta antalet flaskor att beställa är tre, men det gör inte för drycken kommer att gå åt!

Tack för restaurangtipset, det blir definitivt ett besök vid nästa resa till Tokyo!

• Gilla
Reactions: Gus
Gårdagens god gärning var att hjälpa två turkiska damer och visa vägen till deras hotell

Jag var på Aeon Narita shopping mall i Narita stad och tog hotellets shuttle buss därifrån till Hilton Narita.
När bussen ankom till Hilton Narita så frågade två turkiska damer om bussen fortsätter till ANA CrownePlaza Narita eller inte.
Busschauffören sa att bussturen slutar här och de två damerna såg lite vilsna ut.

Jag frågade damerna om de behövde hjälp.
De ville att åka till ANA CrownePlaza och de har assembly time om en och en halvtimme.
(Det visade sig att de två damerna var Turkish Airlines flygvärdinnor)
Tyvärr fanns ingen väntande taxi framför hotellet så jag gick in i Hiltons reception och frågade om de kunde ordna taxin, men receptionisten sa att det skulle ta ca 15-20 minuter från Narita stads taxidepot.
Jag kollade snabbt på Google Maps och det var ca 2 kms gångavstånd mellan Hilton Narita och ANA CrownePlaza, så sa jag till damerna att jag kan visa vägen till deras hotell, om de ville.
De tyckte att det var lika bra att gå till hotellet till fots så tackade ja till erbjudandet.

När jag var en ung backpackar, reste jag i Turkiet och jag fick hjälp av en gammal turkisk man när jag ville hitta en bussterminal i Adana.
Den gamle mannen stoppade en taxi och åkte med mig till bussterminalen. Gamle mannen betalade taxinotan själv trots att jag ville betala och vägrade att ta emot pengarna.
Hoppas att jag kunde återgälda lite av detta.

De två damerna var lite upphetsade och begeistrade att se och lukta på bambooskogen som fanns intill Hilton Narita. (Det finns många bambooskogar runtom Narita)
Enligt dem, det inte finns något bambooträd i Turkiet så de fotade bamboo flera gånger.

Toppen