Senaste nytt

Nu är det dags att flyga till Asien igen

Promenerade på Bangkoks gator och hittade en kaffekiosk som sålde Iced Latte för 25 THB.
Jag tyckte att det var billigt. Det brukar att kosta minst 40 THB på andra liknande ställe och på Starbucks kostar det ännu mer.

Jag beställde en kopp Iced Latte.
Damen på kaffekiosken började hälla i Nescafe pulver i en aluminiumkopp och blandade med het vatten.
Sedan hällde hon kondenserad mjölk i aluminiumkoppen och skakade den.
Hällde en hel mängd av isbitar i plastmuggen och även innehållet av aluminiumkoppen.
Damen log och lämnade plastmuggen över till mig.

Dr. Miles: This is not "Iced Latte". It's ordinary "Iced Coffee".
Damen: No, it's same same.
Dr. Miles: No, it's not same at all.
Damen: It's Iced Latte. Mai pen lai (no problem).
Dr. Miles: Medai (not good). No hot milk is used.
Damen: You want Hot Latte? You ordered Iced Latte.
Dr. Miles: Yes, I ordered Iced Latte. But I have got Iced Coffee, not Iced Latte.
Damen: You got Iced Latte, what's the problem?
Dr. Miles: (OK, jag ger upp.) Mai pen lai. Kop kun krap (Thank you).
Damen: Kop kun na ka. (Thank you)
Revenge of Dr. Miles

Jag gick tillbaka till samma kaffekiosken och jag beställde en kopp Iced Latte enligt min instruktion.
Jag pekade på filtrerade kaffe och uppvärmd mjölk som hon hade och bad henne att hälla dem i aluminiumkoppen och skaka.
Sedan bad jag henne att hälla isbitar i plastkoppen och hälla även innehållet av aluminiumkoppen i den.

Dr. Miles: See now, THIS IS Iced Latte.
Damen: Yes, this is Iced Latte.
Dr. Miles: But I haven't got Iced Latte last time.
Damen: It's same same. Iced Latte.
Dr. Miles: No, it wasn't Iced Latte. (jag suckar) Nevermind. How much is this Iced Latte?
Damen: 25 baht.
Dr. Miles: OK, kop kun kap (Thank you)
Damen: Kop kun na ka (Thank you)

Iced Latte.JPG

En bra sak att resa med Air India istället för Air China när man reser till/från Bangkok är:
  • Båda har likvärdiga priser till Bangkok men Air Indias billiga biljetter gwr 50% poäng till SAS EuroBonus, medan Air Chinas billiga biljetter ger endast 25%>
  • På Air Chinas flygningar (och på andra kinesiska flygbolags flygningar) får man inte pilla på mobilen under flygning.
    På Air Indias flygningar är det inga problem.
  • Som Star Alliance Gold medlem, på Air India får man Fast lane kupong när man reser från Bangkok, även när man reser i Economy class.
    2018_05_06_080348.png
  • Detta kan vara tillfälligt, men Air India tenderar att ha bra priser till Sydostasien även nära inpå avresedatum, medan Air Chinas biljetter blir dyra när avresedatumet närmar sig (der är normalt).
  • Dryckutbudet i Economy class är något bättre på Air India än på Air China.
    T ex hos Air India kan man beställa Gin&Tonic i Economy class men det går inte hos Air China.
  • Air Indias Boeing 787 har eluttag under stolen i Economy class utöver USB uttaget som finns vid skärmen.
    Air Chinas Airbus A330 har inte eluttag i Economy class. Endast USB uttaget.
  • Totala flygtiden är kortare med Air India än med Air China. Det är viktigt när man reser i Economy class.
Fördelar av Air China:
  • Det kan vara smaksak men för mig är maten på Air China bättre än Air Indias.
  • Som transitflygplats, föredrar jag Beijing före Delhi.
  • Air Chinas Airbus A330 har 2-4-2 konfig i Economy class. Air Indias Boeing 787 har 3-3-3 konfig. (Jag behöver inte att störa två personer när jag sitter vid fönstret)
  • Air Chinas lounge i Beijing är bättre än Air Indias lounge i Delhi.

Last edited:
Nu kanske jag är udendørs cykler men ger inte de flesta bokningsklasserna på Air China economy också 50%? Är det inte inrikes som ger 25%? Frågar av nyfikenhet.

Nu kanske jag är udendørs cykler men ger inte de flesta bokningsklasserna på Air China economy också 50%? Är det inte inrikes som ger 25%? Frågar av nyfikenhet.
Air China använder L och K klass för sina kampanjer i Economy class och de ger bara 25% poäng till SAS EuroBonus.
Åretrunpriser är i W klass (50% poäng) och uppåt, men då är de inte speciellt billiga.
EuroBonus-partner – Air China | SAS

Air Indias billiga biljetter använder T, S, E klass som ger 50% poäng till SAS EuroBonus.
EuroBonus-partner – Air India | SAS

En bra sak att resa med Air India istället för Air China när man reser till/från Bangkok är:
  • Som Star Alliance Gold medlem, på Air India får man Fast lane kupong när man reser från Bangkok, även när man reser i Economy class.
    Visa bifogad bild 75425
Jag har också fått Fast lane/Premium lane kupong på Bangkok Suvarnabhumi när jag:
  • flög med Ethiopian Airlines i Economy class som Star Alliance Gold
  • flög med Cathay Pacific i Economy class som oneworld Emerald

På Air Inidias Boeing flight mellan Delhi och Bangkok fick jag se det här på toaletten.
De har uppenbarligen försökt med silvertejp eller liknande men det verkar inte ha hållit speciellt länge.

2018-04-21 17_13 42.jpg

En annan intressant sak med Air Indias flight var att de visade var och när vissa skeppar/ubåt sjönk i sin karta på IFE:n.

Air India Economy B787 DEL-ARN, 01.jpg

Air India Economy B787 DEL-ARN, 02.jpg

När det gäller flygningen Stockholm->Delhi, använder de catering från Delhi till middag men catering från Stockholm till frukost.
Det verkar som att dryckerna var lastade i Delhi eftersom både vattenflaskorna och juice vad bottled in India.

Det var mycket trevligt att träffa mina studieksmrater från min universitetstid i Beijing.
Vi åt uyghurisk mat på Musa Restaurant i Sanlitun. Bra mat för små pengar. Rekommenderas!
IMG_20180602_210140.jpg

Ovanlighets skull blev det en flaska vodka till maten när vi åt middag.
Kombon av jetlag, dålig sömn och vodka gjorde att jag slocknade fort.

Idag besökte jag några favoritställe i Beijing, däribland 月坛公园 (Temple of Moon).
Den är en liten oas i stan och många kineser utövar bl a taiqi, dans eller sång och man kan se hur kinseserna spenderar sina lediga tider på parken.

IMG_20180603_161846.jpg

Toppen