Senaste nytt

Now or never (Kampanj på torsdagar)

Det går att boka ARN-HKG-PEK-CPH-ARN för ca 3300 SEK, så då kan man åka med 72 timmar visumfri vistelse i Beijing. Dyrare än att åka t/r till Beijing, men billigare än att söka visum.

De anslutningar som man hittar på sas.se ger dock antingen ~50h eller ~74h i Beijing. Enligt vad jag har förstått så ska 72h börja räknas från midnatt efter att man anländer, så 74h skulle vara OK. Det är dock lite oklart om detta alltid gäller, och står inget om det i TIMTAC heller, så jag skulle vara lite nervös. Går att hitta senare anslutningar från HKG-PEK på ITA Matrix som gör att man håller sig kring 70h i Beijing, men det går inte att boka på sas.se så antar att man måste ringa till SAS eller möjligen se om det går att prissätta på united.com.

Enligt vad jag har förstått så ska 72h börja räknas från midnatt efter att man anländer
Tyvärr är det nu ändrat för Beijing och nu gäller 72h mellan dina flyg enligt tidtabell (dvs anländer du 1 timme för tidigt får du den extra, planerad landningstid räknas). Dock i Shanghai räknas det fortfarande från midnatt efter man anlänt (och då med 144h visumfritt).

Tyvärr är det nu ändrat för Beijing och nu gäller 72h mellan dina flyg enligt tidtabell (dvs anländer du 1 timme för tidigt får du den extra, planerad landningstid räknas). Dock i Shanghai räknas det fortfarande från midnatt efter man anlänt (och då med 144h visumfritt).

Jag använde mig av 72h regeln i Beijing i början av februari och hade 79h mellan ankomst och avgång. Var ok, dem börjar räkna från midnatt efter man anlänt.
China 72-Hour Visa-free Transit in Beijing, Shanghai, Guangzhou, Xian, Guilin, Chengdu

Toppen