Min fru hörde en kollega vara överlycklig att få åka "fräscha, nya Boeing 787 med superbra IFE och direktflyg istället för några sunkiga Lufthansa med mellanlandning". Så värdet av marknadsföring och direktflight ska inte underskattas.
Men det finns inga OM i företagsamhet![]()
Om man räknar expansionstakt är jag ganska säker på att Norwegian har en extrem sådan jämfört med de flesta bolag. I förhållande till storlek (procentsats) skulle jag tro att endast något lågkostnadsbolag och Turkish går snabbare framåt.
Germanwings, som liknar Norwegian, planerar ju ständigt för expansion....men alla processer är långdragna.
.
SAS marknadsför San Francisco "från 5999 kr" (och troligtvis blir det väl 30 kr serviceavgift på det), en rätt väsentlig skillnad ändå. Dock är de flesta här EBS, EBG eller *G, vilket ger en extra väska på SAS. Vill man med Norwegian ha två väskor (a 20 kg) kostar det 229 kr extra per väg, altså ett totalpris på 4778.
Problemet är ju att det troligen inte kommer att finnas speciellt många säten till det där priset. Ganska snabbt kommer priserna att ligga i nivå med alla andra.
Sen så är ju många av de som reser med SAS, även om man inte är medlem här inte statusinnehavre och resande i Eco. Då tar SAS en avgift på 875 per väska och väg. Det blir 1750 för 2 väskor T/R.
Nu finns en artikel om de nya linjerna. Jag var själv med på presskonferensen på förmiddagen.
Norwegian storsatsar på USA - BusinessClass.se