Senaste nytt

Norwegians piloter kräver 40% löneökning - annars blir det strejk from lördag

igelkotten

Medlem
Har Norwegian fortsatt separata bolag för sina baser som de hade innan rekonstruktionen? Eller kommer det norska varslet påverka deras avgångar från/till Stockholm och London? Det känns ganska osannolikt att parterna möts innan lördag med tanke på att jag starkt tvivlar på att Norwegian kommer möta piloterna ens halvvägs.

Swedestar

Medlem
Definieras inte helg som fredag 20:00 till måndag 06:00? Dvs slutar man 20:05 på fredagen och är ledig lördag, söndag och måndag så har man jobbat helg. Likaså om man är ledig fredag, lördag, söndag och börjar 05:55 på måndagen så har man jobbat helg. Då är det nog lätt att få ihop 6 av 9 helger som arbete.

011430121

Medlem
Har Norwegian fortsatt separata bolag för sina baser som de hade innan rekonstruktionen? Eller kommer det norska varslet påverka deras avgångar från/till Stockholm och London? Det känns ganska osannolikt att parterna möts innan lördag med tanke på att jag starkt tvivlar på att Norwegian kommer möta piloterna ens halvvägs.
Om jag förstår det är det endast piloter i Norge som eventuellt kommer att strejka i detta skede.

Sir Lemon

Medlem
Mina sympatier lutar åt att jag tycker de fria marknadskrafterna ska få diktera var lönenivån hamnar - och strejk är inte att låta de fria marknadskrafterna råda.

Här är jag inte enig. För mig är strejk t.o.m. ett centrum för de fria marknadskrafterna. Eller tänker du att de fria marknadskrafterna enbart ska betyda att varje individ själv förhandlar med ett stort bolag?

Jannes

Medlem
Sen att strejker har laga skydd är inte så fria marknadskrafter? Säger inte att det är dåligt, men fritt är det ej.

Mr Basic

Medlem
Definieras inte helg som fredag 20:00 till måndag 06:00? Dvs slutar man 20:05 på fredagen och är ledig lördag, söndag och måndag så har man jobbat helg. Likaså om man är ledig fredag, lördag, söndag och börjar 05:55 på måndagen så har man jobbat helg. Då är det nog lätt att få ihop 6 av 9 helger som arbete.
Det är nog väldigt olika beroende på avtal. För att helg eller veckoslut skall anses ledigt ska lördag och söndag dygn vara helt lediga samt 12 timmar kranstid. Hur kranstiden är förlagd spelar (oftast) ingen roll. Du kan t ex sluta 23.00 på fredagen men om du börjar 12.00 på måndagen är ledigt veckoslut uppfyllt. Är man ledig from fredag tom söndag kan man börja 04.00 på måndag och ändå uppfylla ledigt veckoslut. För de flesta i befolkningen är detta uppfyllt iom att de slutar senast 18 på fredagen och börjar tidigast 06 på måndagen (6+6=12).
Sedan är ju antalet lediga veckoslut också uppstyrda i avtal, t ex att man ska jobba max hälften av antalet tillgängliga veckoslut per 6 eller 12 månader.

Toppen