Senaste nytt

Norwegians piloter kräver 40% löneökning - annars blir det strejk from lördag

Jannes

Medlem
– Vi jobbar sex av nio helger och har högst arbetsbelastning under de perioderna som man vill vara ledig, sommar-, höstlov och under julen och andra högtider. Vi måste uppnå en bättre enighet när det gäller arbete och privatliv, säger Alf Hansen vid NPU till nyhetsbyrån NTB.
Konstigt att dessa problem ändå kan köpas bort för 600k. Man hade trott att de skulle föreslå bättre arbetstider och mer avlastning… för den löneökningen hade man garanterat kunna anställa vikarier.

igelkotten

Medlem
Konstigt att dessa problem ändå kan köpas bort för 600k. Man hade trott att de skulle föreslå bättre arbetstider och mer avlastning… för den löneökningen hade man garanterat kunna anställa vikarier.
Det råder väl pilotbrist? Eller det kanske har förbättrats. Sen tror jag att piloterna egentligen inte har problem med sina arbetstider, utan de vill ha mer betalt. Likadant i många branscher med extrema arbetstider, jag själv skulle t ex kräva mer betalt än begära bättre arbetstider (men så klart använda arbetstiderna som argument för varför jag ska ha mer betalt)

mrestes

Medlem
Det råder väl pilotbrist? Eller det kanske har förbättrats. Sen tror jag att piloterna egentligen inte har problem med sina arbetstider, utan de vill ha mer betalt. Likadant i många branscher med extrema arbetstider, jag själv skulle t ex kräva mer betalt än begära bättre arbetstider (men så klart använda arbetstiderna som argument för varför jag ska ha mer betalt)
Det råder brist på sjuksköterskor också. Även de har dåliga arbetstider. Och deras löner är lägre än löneförhöjningen piloterna vill ha.

Jag kan inte direkt påstå att jag sympatiserar med dem.

Jannes

Medlem
Jag kan absolut förstå att man inte går ut och säger ”vi tjänar för lite”, men att säga att problemet är arbetstiden och man vill ”uppnå bättre enighet med arbete och privatliv” och sedan vända om och kräva 600k i lönepåslag är magstarkt. Vågar inte ens säga ”vi jobbar hårt och på tider som gör privatlivet svårt, och vill bli kompenserade för det”.

Men det roliga är att ifall Norwegian erbjöd att ta i vikarier eller halvtidare så att man faktiskt kunde uppnå den önskade enigheten mellan jobb och privatliv, då hade nog facket förkastat det.

igelkotten

Medlem
Det råder brist på sjuksköterskor också. Även de har dåliga arbetstider. Och deras löner är lägre än löneförhöjningen piloterna vill ha.

Jag har ingenstans nämnt vad jag sympatiserar med, mitt inlägg bara konstaterade vilka faktorer som väger in i kraven och förhandlingarna. Bristen i detta fall innebär att arbetsgivaren inte enkelt kan hitta vikarier.

Mina sympatier lutar åt att jag tycker de fria marknadskrafterna ska få diktera var lönenivån hamnar - och strejk är inte att låta de fria marknadskrafterna råda.

Både piloter och sjuksköterskor har ju en ganska stängd arbetsmarknad där det inte är så enkelt att byta arbetsgivare (av olika skäl). Det visste ju både piloter och sjuksköterskor till när de valde bransch, så strejk känns i båda fallen som en orimlig väg att gå. Båda branscher är ju dömda att för alltid ha missnöjda arbetare - jag själv skulle aldrig välja en karriär där jag ständigt och garanterat skulle vara konstant missnöjd i 45 år :)

TP12

Medlem

Strejkar sjuksköterskor (som ändå tjänar ok, är väl mer vårdbiträden och liknande som tjänar dåligt) så drabbar det inte arbetsgivaren. Tvärtom kan arbetsgivaren spara pengar.

Dvs. piloter har väsentligt bättre förhandlingläge och möjlighet att strejka sig till högre ersättning.

Sympatiserar inte med någon.

mrestes

Medlem
Strejkar sjuksköterskor (som ändå tjänar ok, är väl mer vårdbiträden och liknande som tjänar dåligt) så drabbar det inte arbetsgivaren. Tvärtom kan arbetsgivaren spara pengar.

Dvs. piloter har väsentligt bättre förhandlingläge och möjlighet att strejka sig till högre ersättning.

Sympatiserar inte med någon.
Jag sympatiserar stort med sjuksköterskor och vårdbiträden också. I Uppsala är ingångslönen efter 3 års högskoleutbildning runt 28.000 kr på Akademiska. Det är på tok för lågt om man jämföra med jobb inom verkstadsindustrin utan högskoleutbildning i typ Göteborg. Och mycket av det har att göra med vad som har traditionellt varit manliga och kvinnliga yrken.
Jag säger inte att någon här tillhör gruppen, men många vill ha det bästa sjukvården tillgängligt omedelbart men är inte beredd inte betala för det. Visst finns det besparingar att göra inom administrationen inom vården, men det är ingen ursäkt att inte ge sjuksköterskor och undersköterskor vettiga löner och arbetsvillkor. Gör man inte det snart kommer det inte att finnas personal när befolkningen blir äldre och vården mer krävande.

igelkotten

Medlem
Jag sympatiserar stort med sjuksköterskor och vårdbiträden också. I Uppsala är ingångslönen efter 3 års högskoleutbildning runt 28.000 kr på Akademiska. Det är på tok för lågt om man jämföra med jobb inom verkstadsindustrin utan högskoleutbildning i typ Göteborg. Och mycket av det har att göra med vad som har traditionellt varit manliga och kvinnliga yrken.
Jag säger inte att någon här tillhör gruppen, men många vill ha det bästa sjukvården tillgängligt omedelbart men är inte beredd inte betala för det. Visst finns det besparingar att göra inom administrationen inom vården, men det är ingen ursäkt att inte ge sjuksköterskor och undersköterskor vettiga löner och arbetsvillkor. Gör man inte det snart kommer det inte att finnas personal när befolkningen blir äldre och vården mer krävande.
Väldigt OT…?

mrestes

Medlem
Väldigt OT…?
Jag hade först ett mycket kort referens till sjuksköterskor som jämförelse till piloter eftersom båda är aktuella med liknande arbetsmarknaderna. Jag hade endast med åsikter om piloterna, inga sjuksköterskorna. Sedan kom kommenterar och åsikter om sjuksköterskorna. Då tycker jag man har rätt att bemöta de åsikterna.

Toppen