Senaste nytt

Norwegians longhaul

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lågsäsong kan man komma undan med en billig LH/LX för dryga 3500-lappen. Novotel Times Square låg på dryga tusenlappen pet natt under feb-mars. Övriga året får man räkna med minst 1,5ggr högre priser

Har precis bokat ungefär det på Airbnb. Men poängen är inte de exakta priserna, utan att olika människor prioriterar pris/prestanda olika. Businessclass-besökarna tenderar nog att ligga mer åt enda hållet på den skalan.

Håller givetvis med. Tror iofs inte inte att det kommer att handla om prisskillnader på 3000kr T/R.... Om de kan kapa 1500kr T/R gentemot SAS ska nog alla parter vara nöjda (inte SAS kanske :p).

Norwegians fördel gentemot andra bolag än SAS och United (tidigare Delta) är att de erbjuder direktflyg... Troligen lockar det väl barnfamiljer och charterresenärer som ogillar långa väntetider i London, Zurich, Frankfurt & Istanbul (har dem inte besökt en bra Lounge :rolleyes:)

För en barnfamilj kan ju givetvis dessa tids- och ekonomiska besparingar vara värda något. På 4 personer har man ju sparat in 6000kr (hotell en långweekend?).

Om priserna kapas mer, tror jag (som jag påpekat tidigare) att alla bolag och resenärer (undantager Norwegian som tagit marknadsandelar) kommer att skadas.

Själv tycker jag besparingarna är för små för att jag skulle välja Norwegian, men man ska ju inte missgynna de som kan tänkas dra fördel av Norwegians satsning....:)

Norwegians fördel gentemot andra bolag än SAS och United (tidigare Delta) är att de erbjuder direktflyg... Troligen lockar det väl barnfamiljer och charterresenärer som ogillar långa väntetider i London, Zurich, Frankfurt & Istanbul (har dem inte besökt en bra Lounge :rolleyes:)

Jag tror att de flesta personer föredrar att få vara antingen på destinationen eller i hemmet längre tid än i en flygplatslounge – hur flådig den än må vara.

Jag tror att de flesta personer föredrar att få vara antingen på destinationen eller i hemmet längre tid än i en flygplatslounge – hur flådig den än må vara.

Det gör faktiskt jag med. Trodde att ironin i inlägget lyste igenom tydligare :)
Dock ser jag hellre en total flygtid på 15h ARN-JFK med byte hos "standardbolag " än att sitta hoptryckt som en sardin i 8h på ett lågprisflyg... men den uppfattningen är ju givetvis subjektiv.

Last edited:
Det blir knappast lönsamt att ha priser under 3000SEK, dessutom förstår ju man att det finns ingen annan som erbjuder TATL för under 3500 ändå. Nej, maximera vinsten kallas det. Även om man närmar sig 4000 sträcket finns ändå ingen konkurrens förutom under lågsäsongen.
Så länge DY kommer hålla priset runt eller under $499 för R/T det kommer finnas folk som gärna köper biljetter. Studenter, skolungdomar, pensionärer, ski bums, luffare som vill göra coast-to-coast. Det blir ju ett optimalt pris för båda sidor av Atlanten.
OSL avgiften är lägre för passagerare men Stockholm ligger i centrum och har större underlag då man kan få även folk från Finland som ansluter med färja. Kanske varannan dag OSL och ARN?

Frågan är kanske om EWR är intressant nog för JFK kan passa bättre med tanke på närhet till LGA och LIRR/Subway.
En sak jag bara undrar, hur var det med IATA regler: var det endast 2 bolag som får vara på en och samma sträcka? Gäller det flygplatser eller städer?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen