Senaste nytt

Norwegian vill köpa flera Dreamliner ? - Till vad ?

Dr. Miles

Expert
Undrar vad Kjosfast heter på spanska, det lär vi få reda på om det blir allvar av dessa rykten ;)

Jag vet inte hur det är i Chile men i Peru är det rätt vanligt med transportförseningar av olika anledningar.
I dessa latinska länder är Act of God rätt accepterat förklaring så kanske det går bättre för Norwegian, i alla fall när det gäller (icke existerande) betalning av kompensationer.
 

jumbooze

Medlem
Jag vet inte hur det är i Chile men i Peru är det rätt vanligt med transportförseningar av olika anledningar. I dessa latinska länder är Act of God rätt accepterat förklaring så kanske det går bättre för Norwegian, i alla fall när det gäller (icke existerande) betalning av kompensationer.
Jag tror du är inne på något här.
Jag tror Kjos måste ha missförstått uttrycket "Que Dios te lo pague" :)
 
Last edited:

Johan_G

Medlem
Jag vet inte hur det är i Chile men i Peru är det rätt vanligt med transportförseningar av olika anledningar.
I dessa latinska länder är Act of God rätt accepterat förklaring så kanske det går bättre för Norwegian, i alla fall när det gäller (icke existerande) betalning av kompensationer.

Sant att man inte är van att saker går exakt enligt tidtabell i Chile. Dock brukar förseningarna vara av den mer modesta sorten, Norwegians 787-förseningar vill jag påstå är betydligt mer omfattande än vad medel-Lopez är van vid. Börjar man som europeiskt bolag flyga non stop Spanien-Chile kommer man ofelbart att bli jämförda med Iberia som idag flyger den rutten utan några större problem.

Räddningen för Norwegian på den rutten skulle kunna vara om man lyckas prisa in sig betydligt lägre än andra bolag, då öppnar man upp Europa för en stor grupp människor som annars inte hade haft råd att åka alls/lika ofta. Dom må tycka att det är lika tråkigt som alla andra att sitta och vänta ett dygn på flygplatsen men om alternativet hade varit att inte åka så kan man nog leva med det.
 

Nemo

Medlem
Vill Norwegian bli västvärldens motsvarighet till Air Asia? Separata bolag för olika geografiska områden. Ingen allians. Röda flygplan. Hård kostnadspress.

BBC News - Norwegian airline prepares for global expansion
2 april 2013
"Asian low-cost carriers will dominate the fast-growing low-cost long-haul sector, so if you're going to compete in the future, you have to do like the Asians. You have to be there," he continues, pointing to the importance of cost-cutting.
Mr Kjos' vision - accompanied by statements such as "in Asia, people in aviation have a tenth of the salary in Scandinavia" - has created tension with both pilots, cabin crews and even the government at home, where he has been accused of social dumping, but he insists he has no choice.
"There has to be a reshaping of Western airlines, otherwise we will be outcompeted by the Asians," he says, dismissing his critics.
 
Toppen