Senaste nytt

Norwegian - The businesshen's airline

Tjaeng, du menar att "businessman" lika gärna kan syfta på en kvinna? Öh, hur då?


Jag har ingen personlig åsikt om vilken språkkutym folk väljer att använda själva, men rätt ska vara rätt. Ändelsen -man åsyftar inte koppling till manligt kön i sin ursprungliga mening (även om orden myntades i samhällen så som de såg ut då). Att argumentera för att kutymen ska ändras är helt okej. Men att vara historielös för att sedan begå faux-pas (som att kalla manliga sjuksköterskor "sjukskötare") är mindre okej. Jag har inga problem med att kalla en kvinna "businessman", då det mer könsneutrala "businessperson" som titel låter konstigt. "businesswoman" är för mig lika onaturligt att säga som doctoress, usherette och solicitrix (doctor, usher, solicitor).

Norwegian vänder sig till "hen" i sin reklarm. Men, om jag inte misstar mig så betyder hen "höna" på Engelska. Tror jag fortsätter med SAS..

The pitfallar av Svengelska. Utan att läsa det finstilta skulle man ju vid första anblicken tro att "businesshen" både är könsspecifikt och förolämpande mot kvinnor på samma gång.
 
Last edited:
Testade DY för första gången på "guldsträckan" ARN-GOT samma dag som jag också åkte med SK på sträckan GOT-ARN.
Väl, jag satt framme och sov hela vägen vid båda flygningar så recensionen är kort:
1. SAS gör rätt att de fruktar DY på inrikes flygningar, det är hård konkurrens och inte så mycket att komma med i spelet. Enda övertaget förutom pris kan vara bättre tider. Just i dagsläget är det inte så mycket som SK har.
2. Jag bryr mig om stolen hos DY men andra struntar. För mig kändes det för hårt att sitta på denna stolen som verkar dessutom ha något fel med lutningen. Dock de flesta struntar i sådana detaljer.
3. Eftersom det finns ett policy som tillåter inte tjäna bonusmiles på tjänsteresor det kvittar för mig vad jag flyger med, DY har dessutom fräschare plan och snyggare uniformer. TF flyger till BMA som ligger i gångavstånd till mina resmål, men har tidtabell som inte passar mig. SK har inget övertag längre, bara stolar kanske, som jag kan sova gott i. :( End of an era, tyvärr.
 
Testade DY för första gången på "guldsträckan" ARN-GOT samma dag som jag också åkte med SK på sträckan GOT-ARN.
Väl, jag satt framme och sov hela vägen vid båda flygningar så recensionen är kort:
1. SAS gör rätt att de fruktar DY på inrikes flygningar, det är hård konkurrens och inte så mycket att komma med i spelet. Enda övertaget förutom pris kan vara bättre tider. Just i dagsläget är det inte så mycket som SK har.
2. Jag bryr mig om stolen hos DY men andra struntar. För mig kändes det för hårt att sitta på denna stolen som verkar dessutom ha något fel med lutningen. Dock de flesta struntar i sådana detaljer.
3. Eftersom det finns ett policy som tillåter inte tjäna bonusmiles på tjänsteresor det kvittar för mig vad jag flyger med, DY har dessutom fräschare plan och snyggare uniformer. TF flyger till BMA som ligger i gångavstånd till mina resmål, men har tidtabell som inte passar mig. SK har inget övertag längre, bara stolar kanske, som jag kan sova gott i. :( End of an era, tyvärr.

Det kan vara att SK inte har så mycket att komma med om man rycker ut ett "ben" ur helheten men på dina kommentarer verkar DY ha än mindre.....
För mig är typ GOT-ARN bara början eller slutet på en flygning och då har DY än mindre att komma med
 
Jag flög DY GOT-ARN tidigare i höst och tyckte det fungerade utmärkt. Jag tittade i ärlighetens namn efter SAS först, men tiderna passade bättre med Norwegian. Och på en så här kort flight så ser jag helst så lite in flight service som möjligt så jag får läsa tidningen i fred.
 
Toppen