Senaste nytt

Norwegian pilot eskorterad från plan i Helsingfors

Missbruksproblem finns på alla arbetsplatser, alltså även bland flygande personal. Inte lätt att komma till rätta med, och säkert heller inte helt lätt att ta steget till att anmäla en kollega på enbart misstanke, särskilt om inget extraordinärt har hänt.

Men obligatoriskt utandningsprov för alkohol när man går på sin tjänst är ett enkelt första steg som egentligen borde vara självklart.
 
But not everyone agrees that breathalysing is the way forward. In a blog post, Dr Rob Hunter of the British Airline Pilots Association (BALPA) wrote: “We believe this testing could lead to emotional distress of pilots”.
 
Vad skulle vara stressande, att inte få vara berusad på jobbet? Lite märkligt uttalande kan jag tycka.
Kan man tycka men så tycker finska sjömansunionen oxå, det är din rättighet att få drick typ bastuöl när du är ombord anser d, man kan ju bli helt trött när vi har 2018 å attityden är så ännu. Å inte behöver medlemmarna ställa upp på alkotester heller fastän d e i tjänst, tragiskt å frustrerande för personer i förmansställning som strävar till en alkoholfri arbetsmiljö! Mina 5 cent i denna debatt, nu e d helg å ledigt så skål vänner
 
Håller med. Särskilt som taxichauffören som kör till ARN behöver blåsa för att kunna starta bilen...

Nu är det ju viss skillnad i kvalifikation, ansvar, lön, studieskulder och en hel del annat mellan flygplanspiloter och taxichaufförer...

Utveckla gärna.

Vilken del är det du inte ser skillnad i?

Svårt att se att missbruket av piller & pulver bland flygplanspersonal skulle vara markant lägre än bland taxichaufförer så lika självklart att de ska kontrolleras varje dag precis som en taxichaufför som har ett alkolås.

Vad har lön/studieskulder/ansvar att göra med saken?
 
Toppen