Senaste nytt

Norwegian låser Cashpoints under rekonstruktionen

Lukas2

Medlem
Nu öppnar de upp för Cashpoint igen. text saxat från mailet jag fick.


"Det har inte varit en enkel resa... men vi klarade det! Norwegian har haft ett turbulent år. Vi blickar nu framåt och ser fram emot att välkomna dig ombord igen snart.

Och vi har fler goda nyheter – Reward är också tillbaka! Vi är glada att kunna meddela att du nu kan tjäna och använda dina CashPoints och Rewards med Norwegian igen!

Vi har kämpat hårt för att vårt prisbelönta lojalitetsprogram ska ha kunnat överleva denna svåra tid, och utan stöd från våra värdefulla medlemmar – som du – skulle vi inte ha kunnat nå så långt.


Jobbet med att se till att du får ut så mycket som möjligt av dina Norwegian-flygningar och ditt Reward-medlemskap pågår fortfarande, och även om vi inte riktigt har uppnått våra mål ännu så börjar vi närma oss.

Vi vet att du kanske inte har kunnat använda dina surt förvärvade CashPoints ännu, så vi har automatiskt förlängt giltighetstiden för alla CashPoints som löper ut 2021 till den 31 december 2022.

Tills effekterna av den pågående pandemin är under kontroll och Norwegians kommersiella verksamhet kan återgå till en ny normal operation, kommer Reward-medlemmar att ha en övre gräns för antalet CashPoints som kan användas per bokning hos Norwegian. Detta innebär att du för varje 1 000 kronor du använder på flygbiljetter, kan lösa in upp till 500 av dina CashPoints. Du kan läsa mer om denna tillfälliga förändring här.

Slutligen vill vi återigen tacka för ert fortsatta stöd. Vi ser fram emot att se vad framtiden har att erbjuda för Norwegian, och att fortsätta på den här resan tillsammans med er."
 

EgOscar

Medlem
Ja, skurkaktigt. Speciellt dåligt gjort mot dem, som tog återbetalning av inställda flighter i cashpoints.
 
Man kan tycka olika. Jag tycker, givet omständigheterna i världen och Norwegians ekonomi, att en betala 50%, ta 50% med poäng-lösning känns som en ganska hederlig mötas-i-mitten-lösning. Mycket bättre än att hålla fortsatt stängt för poängbokningar, eller erbjuda bara ett ytterst fåtal möjliga biljetter (*host* *SAS*)
 

intuition

Medlem
Du har en poäng där.

Och sitter man med något tusental poäng, som ändå inte räcker till en hel resa, är det ingen större uppoffring att man bara får använda poäng till 50%. Det är bara att boka och man kan använda upp sina poäng på en resa. Någon som titter med mer kan nog tycka det är snopet. "Jippie! Mina poäng räcker till 2 halva gratis-resor!"

Sedan är det en stor skillnad mellan tex SAS och Norwegian som gör läget tuffare för Norwegian. SAS kan både begränsa tillgången på platser (som man alltså gör) och ändra poängpriserna (dvs värdet på sparade poäng.)
För Norwegian är en använd poäng alltid lika med en krona mindre intäkt, och det slår rakt mot revenue-biljetter som de inte kan kontrollera tillgången på. Växlingskursen för poäng kan de iofs indirekt påverka (om de tex höjer alla revenue-priser med 100% devalveras poängens värde med 50%). Men poängsystemet är inte fristående så i verkligheten styrs ju revenue-priserna av vad vanliga resenärer är villiga att betala.

Så jag förstår begränsningen och personligen drabbas jag inte. Men jag gillar mer bolag som släpper på och som aktivt jobbar för att få folk att bränna poäng på att flyga igen.
 

mha321

Medlem
Ja, skurkaktigt. Speciellt dåligt gjort mot dem, som tog återbetalning av inställda flighter i cashpoints.
Vore det inte för just dessa inställda flighter som man hårt tryckte på för att folk skulle välja cashpoints så tycker jag det är en juste deal.

Men det är på inget sätt ok mot de som tog återbetalning i cashpoints. Antagligen svårt att behandla dessa olika, men om det gick så vore det det snygga sättet. Man fick ju 20% bonus när man valde att hjälpa till att rädda Norwegian (vilket i princip valet av cashpoints handlade om), inte 100%..
 
Toppen