Norwegian hotar piloter med konkurs

wtp

New member
"Flygkoncernen Norwegian kan sätta ett dotterbolag i konkurs. Det hotet har de strejkande piloterna varnats för av sitt eget fackförbund.

Sedan i lördags strejkar ett 70-tal av Norwegians piloter efter att förhandlingar med arbetsgivaren brutit samman. Facket, NPU/Parat, har dessutom hotat att trappa upp strejken på onsdag.
.."



Norwegian hotar piloter med konkurs - DN.SE
 
Vore inte detta en fördel för DY? Då kan de ju fortsätta med allt från dotterbolagen?
 
Bryant skrev:Vore inte detta en fördel för DY? Då kan de ju fortsätta med allt från dotterbolagen?Klicka för att utvidga...


Har hört, från vissa piloter, att man räknar med att Norwegian inte kan fylla rekryteringsbehovet av piloter. Om inte många av piloterna "fegar ur" blir det svettigt för Norwegian just på den norska marknaden....

Man vågar nog inte tappa mark till SAS, med tanke på anslutningar från Oslo. Hade det bara varit för de europeiska linjerna hade man ju kunnat konka o låta trafiken gå från baser i motsatt riktning.



Med detta i ryggen verkar de strejkande piloterna ha lite mer råg i ryggen än vanligt.



Nödlösningen är väl att försöka slinga typ Barcelona (bas) - Oslo - Tromsö, men vet ej hur det blir med turn around etc. Europalinjer kan man säkert flytta över i takt med att fler Europeiska baser öppnar. Finns säkert svenskar som är villiga att flytta till Norge för en i grannlandet låg lön...



Tyvärr går nog Kjos vinnande ur striden ändå, han brukar ju få rätt (utom vid beställning av B787).
 
Det kan säkert kortsiktigt bli en liten "bump" för Norwegian om piloterna står på sig, men långsiktigt är det nog en vinst för Kjos om han "blir av med dem" ur det dyra bolaget, och kan hyra in nya via bemanningsbolag. Det är ju dit han vill i slutändan ändå.



Om det inte för fördelaktigt för Norwegian Air Shuttle som helhet, så skulle de knappast vara så snabba till att sätta NAN i konkurs (om de nu gör det).
 
Ett bolag som behöver gå i konkurs efter en dags strejk? Vilket skalbolag kan det vara?

Norwegian-pilotene forbereder seg på konkurs i morgen - nyheter - Dagbladet.no

Norwegian-ledelsen i krisemøte klokka 11 - nyheter - Dagbladet.no



Edit: En styrmans version av det hela.

Parat - Pilothverdagen i Norwegian



Han avslutar med

Den måten Norwegian har oppført seg på de siste 3 - 4 år er et klart brudd med den skandinaviske modellen i arbeidslivet vi har hatt de siste 100 år.

Vi er tilbake til den råe turbokapitalismen som fantes tidlig på 1900 tallet før arbeiderbevegelsen fikk kjempet igjennom et regulert arbeidsliv.

Dette er kampen vi nå kjemper mot Norwegian Air Shuttle.
 
Voyageur skrev:Stackars Norwegian, .Klicka för att utvidga...
Aktien rasade 6 % i går på Oslobörsen och minus 0,6% idag

Kursen ser inte allt för rolig ut den senaste månaden för investerarna i Norwegian.



upload_2015-3-3_10-18-56-png.32474
 
SAS404 skrev:På P3 gjorde dom gällande att Norwegian sparkar 800 kabinanställda om dom inte viftar vit flagg inom kort.Edit....Norwegians motdrag: Permitterar 800 - Nyheter | SVT.seKlicka för att utvidga...
Nu är i och för sig permittering och att få sparken inte samma sak.



FAKTA: PERMITTERING I NORGE


Permittering är en tillfällig åtgärd som innebär att arbetstagaren åläggs att vara befriad från arbetet medan arbetsgivaren är befriad från löneplikten.
Arbetsförhållandet mellan arbetstagare och arbetsgivare ska bestå, och det förutsätts att arbetsuppehållet är tillfälligt, för om så inte är fallet ska en uppsägningsprocess inledas.
Permitteringen ska ha saklig grund som har med företaget att göra och inte den anställda. Exempel på saklig grund kan vara nödvändiga kostnadsminskningar, orderbrist och praktiska arbetshinder, och en förutsättning för permitteringen är att behovet av det är temporärt.
Källa: Norden.org
 
Hoppas de som bokar flygresor med DY blir strandade långt bort och inser att de kanske skulle bokat en resa med ett riktigt flygbolag istället!!



Underviker detta flygbolag som pesten. Blev en gång bokad med DY av en kund men bokade en privat SK flygning istället. En jul när min fru och jag skulle hem från Norge flög hon DY och jag SK, med avgång samtidigt. Har en del bekanta efter flygutbildningen som tyvärr (tycker dom själva) hamnat I DY och i princip samtliga letar andra arbetsgivare.
 
Jag tror ju iofs att det inte blir någon strejk. Detta kommer att lösas "i sista stund".
 
12.000 kronor per dag...

.... när en pilot på Norwegian i Norge jobbar övertid.



Genomsnittlön på 1,1 mkr NOK i genomsnittlön för flygkaptenerna - oräknat övertid och diverse tillägg. Tidig pension med 60% av lönen fram till ordinarie pensionsålder. Och sedan förmånsbestämd pension livet ut. Bra kollektivavtal tecknat med Norwegian Air Norway, med inte minst generösa försäkringar.

Källa: Norsk rikskringkasting (Norges SVT), som bl.a. skriver : "Flykapteinene som nå truer med streik tjener over 1,1 millioner kroner i snitt. Noen av dem tjener mer enn konsernsjefen."



Vilka i näringslivet i övrigt med en årslön på 1,1, mkr har övertidsersättning på 100%??? Någon på businessclass???

De norska piloterna kräver nu också koncernanciennitet, vilket i praktiken skulle gör att de skandinaviska piloter med lång anställningstid skulle tränga undan de icke skandinaviska piloterna i Norwegians övriga dotterbolag på baser som Gatwick, Alicante och Las Palmas Bolag som de inte ens är anställda i.



Självklart skall flygkaptenerna ha rimliga arbetsvillkor, men frågan om inte piloternas villkor under decennier av statliga flygmonopol hamnade på en nivå som är långt över vad en fri marknad skulle tillåta. När nu konkurrensen blivit friare blir anställningsvillkoren så sakteliga marknadsmässiga. I praktiken betyder det en anpassning till på arbetsmarknaden i övrigt gängse villkor. Och dit hör varken koncenanciennitet eller 12.000:- extra per dag då en anställd med 1,1 mkr i årslön jobbar extra en dag.
 
majoren skrev:12.000 kronor per dag....... när en pilot på Norwegian i Norge jobbar övertid.Genomsnittlön på 1,1 mkr NOK i genomsnittlön för flygkaptenerna - oräknat övertid och diverse tillägg. Tidig pension med 60% av lönen fram till ordinarie pensionsålder. Och sedan förmånsbestämd pension livet ut. Bra kollektivavtal tecknat med Norwegian Air Norway, med inte minst generösa försäkringar.Källa: Norsk rikskringkasting (Norges SVT), som bl.a. skriver : "Flykapteinene som nå truer med streik tjener over 1,1 millioner kroner i snitt. Noen av dem tjener mer enn konsernsjefen."Vilka i näringslivet i övrigt med en årslön på 1,1, mkr har övertidsersättning på 100%??? Någon på businessclass???De norska piloterna kräver nu också koncernanciennitet, vilket i praktiken skulle gör att de skandinaviska piloter med lång anställningstid skulle tränga undan de icke skandinaviska piloterna i Norwegians övriga dotterbolag på baser som Gatwick, Alicante och Las Palmas Bolag som de inte ens är anställda i.Självklart skall flygkaptenerna ha rimliga arbetsvillkor, men frågan om inte piloternas villkor under decennier av statliga flygmonopol hamnade på en nivå som är långt över vad en fri marknad skulle tillåta. När nu konkurrensen blivit friare blir anställningsvillkoren så sakteliga marknadsmässiga. I praktiken betyder det en anpassning till på arbetsmarknaden i övrigt gängse villkor. Och dit hör varken koncenanciennitet eller 12.000:- extra per dag då en anställd med 1,1 mkr i årslön jobbar extra en dag.Klicka för att utvidga...
Om jag inte missminner mig helt har en ny SAS F/O runt 27.000nok( Vet ej om detta gäller också för Norwegian dvs om det finns några nya där eller de redan arbetar i bemanningsföretag) medans topplönen för en städare på Gardemoen har 34.000nok...
 
Av de 100 bäst betalda i Norwegian är 93 piloter...



Så här skrev norska Aftenposten i oktober 2013 - det var nära det blev strejk den gången (uppgifterna avser inkomståret 2012):



"Pilotene og ledelsen i Norwegian har barket sammen i en offentlig krangel om lønnsnivået for selskapets flyvere. Nå går ledelsen til det skritt å legge frem en oversikt over de 100 personene som hever de feteste gasjene i selskapet.



Aftenposten har fått tilgang på listen. For pilotene er oversikten avslørende: De opptar 93 av de 100 plassene, og det dreier seg utelukkende om kapteiner der den høyest betalte fikk utbetalt brutto 1 975 107 kroner fra Bjørn Kjos' lavpriskasse i 2012. Dette er en sum som bl.a. er inkludert ledertillegg. Også på annenplass befinner en flyver seg, med nesten like høy lønn.



På tredjeplass møter vi den første ikke-piloten, selskapets finansdirektør Frode Foss med 1 920 543 kroner mens driftsdirektør Asgeir Nyseth er på fjerdeplass med 1 888 785. Først på 32. plass finner vi Norwegian-sjef Bjørn Kjos, som hadde en brutto lønn fra selskapet på 1 497 075 kroner."



Självklart har en styrman en mer blygsam lön. Enligt en Norwegianstyrman, som det länkas till tidigare i denna tråd, är begynnelsegrundlönen dryga 300.000 NOK, vilken efter ett antal år stiger till en grundlön på 700.000 NOK.
 
majoren skrev:Källa: Norsk rikskringkasting (Norges SVT), som bl.a. skriver : "Flykapteinene som nå truer med streik tjener over 1,1 millioner kroner i snitt. Noen av dem tjener mer enn konsernsjefen."Klicka för att utvidga...


Det är populärt i media att jämföra med koncernchefen i Norwegian. Jämförs också ofta med chefen/cheferna i SAS. Men ingen som då tar hänsyn till att koncernchefen i Norwegian även äger 25% (är det väl) av aktierna i bolaget, vilket är rätt många miljoner där också...
 
I tillegg kan jeg informere om at mye av tallene norsk media opererer med er reinspikka tull og vas, med hilsen fra en venn av meg som er kaptein i Norwegian. Han har jeg kjent siden han hadde 200 timer og 1 stripe, og han har ingen grunn til å lyve om tingenes tilstand, for han står det nå om å ha en fast jobb eller å bli ansatt i et bemanningsbyrå. Det er helt absurd å se hvor mye løgn som spres i norsk media, især hva gjelder piloters lønn. Ironisk nok er det jo ikke bedre lønn de streiker for heller.
 
Back
Top