majoren skrev:12.000 kronor per dag....... när en pilot på Norwegian i Norge jobbar övertid.Genomsnittlön på 1,1 mkr NOK i genomsnittlön för flygkaptenerna - oräknat övertid och diverse tillägg. Tidig pension med 60% av lönen fram till ordinarie pensionsålder. Och sedan förmånsbestämd pension livet ut. Bra kollektivavtal tecknat med Norwegian Air Norway, med inte minst generösa försäkringar.Källa: Norsk rikskringkasting (Norges SVT), som bl.a. skriver : "Flykapteinene som nå truer med streik tjener over 1,1 millioner kroner i snitt. Noen av dem tjener mer enn konsernsjefen."Vilka i näringslivet i övrigt med en årslön på 1,1, mkr har övertidsersättning på 100%??? Någon på businessclass???De norska piloterna kräver nu också koncernanciennitet, vilket i praktiken skulle gör att de skandinaviska piloter med lång anställningstid skulle tränga undan de icke skandinaviska piloterna i Norwegians övriga dotterbolag på baser som Gatwick, Alicante och Las Palmas Bolag som de inte ens är anställda i.Självklart skall flygkaptenerna ha rimliga arbetsvillkor, men frågan om inte piloternas villkor under decennier av statliga flygmonopol hamnade på en nivå som är långt över vad en fri marknad skulle tillåta. När nu konkurrensen blivit friare blir anställningsvillkoren så sakteliga marknadsmässiga. I praktiken betyder det en anpassning till på arbetsmarknaden i övrigt gängse villkor. Och dit hör varken koncenanciennitet eller 12.000:- extra per dag då en anställd med 1,1 mkr i årslön jobbar extra en dag.Klicka för att utvidga...