Senaste nytt

Norwegian, ersättning vid försening - bråttom till New York.

Jag undrar om det är en slump att SAS idag har skrivit nedanstående på sin fb sida?

Jag har en känsla av att SAS inte har missat all den dåliga publicitet Norwegian har fått i svensk media pga av sina enorma förseningar och passagerare har fått sova på golvet på Arlanda istället för hotell bekostat av DY/DU.

"Genom vårt nätverk Star Alliance kan du ta dig till mer än 1300 destinationer i 195 länder. Därmed kan vi också alltid hjälpa våra kunder vidare med våra partnerbolag, om vi av någon anledning, inte kan flyga själva."

Jag undrar om det är en slump att SAS idag har skrivit nedanstående på sin fb sida?

Jag har en känsla av att SAS inte har missat all den dåliga publicitet Norwegian har fått i svensk media pga av sina enorma förseningar och passagerare har fått sova på golvet på Arlanda istället för hotell bekostat av DY/DU.

"Genom vårt nätverk Star Alliance kan du ta dig till mer än 1300 destinationer i 195 länder. Därmed kan vi också alltid hjälpa våra kunder vidare med våra partnerbolag, om vi av någon anledning, inte kan flyga själva."

Det är i alla fall en av de största anledningarna till att Norwegian är värdelöst som Business flyg (tillsammans med Ryan och andra lågpris bolag) och att jag håller mig till SAS (och KLM/Air France i andra hand).

Norwegians enorma problem fortsätter.
Igår blev avgången JFK-OSL kraftigt försenad. Anledningen var fel på hydraliken på ett landningsställ.
Det resulterade i att flygplanet måste ha reducerad startvikt och DY tvingade därmed 70 passagerare att kliva av Dreamlinern igen.

Dessa 70 pax fick igår uppleva bolagets skrattretande icke existerande kundservice!
Passagerarna blir inte ombokade till något annat bolag..utan DY ska flyga hem dem med egna senare avgångar. De måste dessutom själva från USA kontakta försöka Norwegians telefonbiljettbokning som ligger i Lithauen för att boka om sina biljetter..
En passagerare lyckades göra det men i Lithauen kände man inte ens till att det var någon försening på den aktuella 787 avgången till OSL!

Ba 70 passasjerer forlate flyplassen - DN.no

Man måste ändå säga att de har lite väl mycket otur med sina nya maskiner. De kan ju knappast lastas för dåligt underhåll när de knappt hunnit flyga med dem...

Men servicen passagerarna får ger en ju mardrömmar. Jag tycker synd om de som går på deras reklam och tror det är bra och billigt.

Vad tar en flygplanstillverkare på sig för ansvar när man lanserar nya modeller ?
Har ex.vis Norwegian möjligheter att fakturera merkostnader för ombokningar och ersättningar till passagerare när det uppenbarligen är en ny modell som ställer till det ?

Last edited:
Man måste ändå säga att de har lite väl mycket otur med sina nya maskiner. De kan ju knappast lastas för dåligt underhåll när de knappt hunnit flyga med dem...

Men servicen passagerarna får ger en ju mardrömmar. Jag tycker synd om de som går på deras reklam och tror det är bra och billigt.

Den man kan lasta dom för är dock oförmåga att köra igen förseningar, även om SAS inte har något extra plan (det inhyrda planet som snart kommer ska väl täcka upp för underhåll på andra maskiner?) har de lite marginaler vid turnaround så det finns en chans att köra igen lite tid när försening uppstår. Det är väl kanske lite naivt att köra en helt ny typ av plan utan marginaler för förseningar. Får se hur bra det går med denna longhaul-satsning, men man kan ju lugnt säga att starten varit allt annat än bra med alla dessa förseningar och inställda avgångar.

Norwegian använder väl 90 min turnaroundtid?
Det anser jag är orealistiskt lite och det väldigt lätt uppstår förseningar...dessutom naivt när bolaget aldrig flugit widebody/intercont och dessutom med en helt ny flygplanstyp!
Ex SAS har väl schemalagd 2h30min turnaroundtid på sina Chicago & New York linjer från ARN.

Något som är intressant och väcker frågor är att Norwegian har väldigt mycket problem med sina 787?
Ex Qatar Airways har flugit 787 till ARN dagligen sedan början av augusti. Jag har inte läst att QR har haft någon kraftigt försenad/inställd 787 avgång från ARN hittils.
Norwegian har däremot haft så många kraftiga förseningar de senaste 4 veckorna på sina 787 flighter att händernas 10 fingrar inte räcker till. Vissa passagerare har blivit hela 2 dygn försenade!
Det står i artikeln att ca 35 passagerare även nu blir två dygn försenade, de skulle ha flugit hem på söndagskväll, nu blir det hemresa på tisdag kväll istället.

I mina ögon helt oacceptabelt med 2 dygns försening från New York till Skandinavien!!
Sitta i en lång telefonkö från USA till Norwegians bokningskontor i Lithauen låter inte som någon billig historia heller....

Last edited:
Något som är intressant och väcker frågor är att Norwegian har väldigt mycket problem med sina 787?
Ex Qatar Airways har flugit 787 till ARN dagligen sedan början av augusti. Jag har inte läst att QR har haft någon kraftigt försenad/inställd 787 avgång från ARN hittils.

Enligt Qatars hemsida gick gårdagens Arlanda - Doha 17:36, istället för 15:50 trots att den kom drygt 10 minuter tidigt till Arlanda. Nu klassas väl inte det som någon större försening men jag undrar vad anledning var.

Toppen