Lite information från Ny Teknik ang. batterierna j Dreamlinern
Ny rapport om batteribranden i Dreamliner - NyTeknik
Ny rapport om batteribranden i Dreamliner - NyTeknik
fly4fun skrev:Vi pratar inte om att byta batterier i en ficklampa utan om otroligt komplexa system som måste testas ordentligt och därefter certifieras, i ett första steg av Boeing, sedan av FAA. Det är nått som kan ta hundra- eller tusentals timmar, Slutligen måste denna förändring implementeras på 50 plan som levererats + alla plan som står i kö för leverans. När det är implementerat så måste varje plan genomgå den normala testproceduren innan leverans som tar några veckor. När planet väl levererats till Norwegian så behöver Norwegian 1-2 månader för att träna sin personal. Med tanke på hur många plan som står på kö för leverans, så ärrisken för jordens undergång större, än att Norwegian flyger B787 till JFK den 30 maj.Klicka för att utvidga...
Det är inte frågan om översittarattityd utan vissa verkar inte förstå hur komplexa flygplan är. Jag föreslår att du väntar tills Norwegian har fått sitt plan levererat innan du sågar mitt inlägg.Oscwo skrev:Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar omKlicka för att utvidga...
För övrigt har du missuppfattat saker en hel del.Oscwo skrev:Boeing har nu deklarerat att de räknar med att ha det nya batteriet certifierat inom en månad.Klicka för att utvidga...
Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidigt.Oscwo skrev:Risken är visserligen fortfarande stor att DY med någon/några veckors marginal inte får 787an i tid för premiären men poängen är att du och de flesta andra här var ute och cyklade med ert vetande och tyckandeKlicka för att utvidga...
Oscwo skrev:Boeing har nu deklarerat att de räknar med att ha det nya batteriet certifierat inom en månad. Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om. Risken är visserligen fortfarande stor att DY med någon/några veckors marginal inte får 787an i tid för premiären men poängen är att du och de flesta andra här var ute och cyklade med ert vetande och tyckande.Klicka för att utvidga...
Du får släppa din uppfattning om översittarattityd av oss som förklarar saken.Oscwo skrev:Nästa gång kanske du ska skippa översittarattityden och hävda att saker är omöjliga när du inte vet vad du pratar om.Klicka för att utvidga...
fly4fun skrev:Det är inte frågan om översittarattityd utan vissa verkar inte förstå hur komplexa flygplan är. Jag föreslår att du väntar tills Norwegian har fått sitt plan levererat innan du sågar mitt inlägg.För övrigt har du missuppfattat saker en hel del.1) Det är inte ett nytt batteri utan en tillfällig ombyggnad av nuvarande batteri,2) Inte om 1 månad utan ca 2 månader förutsatt att testflygningarna går bra och FAA godkänner lösningen.3) Det ombyggda batteriet är större så det är inte bara koppla loss och byta utan planen måste byggas om fysiskt + elektronik för utökad övervakning.4) Jag har aldrig varit med om att man inom flygindustrin är klar på eller före uppsatta mål, utan förseningar är standard.Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidigt.Boeing började för övrigt i veckan att plocka bort motorer på vissa 787 som står utanför fabriken. Det hade man knappast gjort om man trodde på en lösning inom nån vecka.Klicka för att utvidga...
1) Det är inte ett nytt batteri utan en tillfällig ombyggnad av nuvarande batteri,Klicka för att utvidga...
2) Inte om 1 månad utan ca 2 månader förutsatt att testflygningarna går bra och FAA godkänner lösningenKlicka för att utvidga...
3) Det ombyggda batteriet är större så det är inte bara koppla loss och byta utan planen måste byggas om fysiskt + elektronik för utökad övervakning.Klicka för att utvidga...
4) Jag har aldrig varit med om att man inom flygindustrin är klar på eller före uppsatta mål, utan förseningar är standard.Klicka för att utvidga...
t.Risken (eller chansen) att Norwegian flyger Dreamliner till NYC den 30 maj är noll. Som jag skrev då och som jag håller fast vid är det inte ett byte av batteri i ficklampa vi pratar om. Eftersom Boeing bygger om nuvarande batteri blir testprocessen kortare, men vi pratar fortfarande om en testprocess på minst två månader, därefter ombyggnad av 50 levererade plan som kan ta upp till 2 månader och därefter ombyggnad av olevererade plan, därefter ordinarie testflygningar (och Norwegian står ej först i kö), därefter leverans plan för plan, därefter ska personalen på flygbolagen flygas in. 1 septemberi är ett mer troligt datum för Norwegian om allt flyter på smidigKlicka för att utvidga...
Oscwo skrev:Jävligt intressant hur du har en helt annan uppfattning om detta än både Boeing, FAA och analytiker.Klicka för att utvidga...
Oscwo skrev:Att du aldrig lär dig, du gräver bara ner dig djupare i en grupp som kommer bli jobbig att kravla upp ur om några veckor. Låt mig bemöta ditt tramsinlägg punkt för punkt......Här är du helt ute och cyklar och snackar total dynga.Klicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:Du får släppa din uppfattning om översittarattityd av oss som förklarar saken.Det stämmer absolut inte att vi som förklarar tror att "vi vet bäst". Däremot vi försöker att förklara och få dig att förstå att saker och ting tar tid, speciellt med ändring av delarna på ett flygplan.Klicka för att utvidga...
fly4fun skrev:Ditt inlägg håller så låg nivå så jag avhåller mig från att kommentera det.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Du pratar mycket om marknaden och nu analytiker. Du inser att bakom dessa epitet döljer sig personer gör gissningar. De kan vara mer eller mindre kvalificerade, men det är fortfarande gissningar.Jag tycker att sk analytiker oftast har helt åt h-vete fel när de pratar om saker som jag kan något om, så varför skulle de ha mer rätt den här gången..?Sen är det klart att DY/DU kan råka få sina 787r levererade tidigt om fixen redan är klar där, men tror jag att de kommer att flyga med dem i maj? Knappast!Klicka för att utvidga...
Oscwo skrev:Marknaden och analytiker pratade jag främst om tidigare men nu har Boeing samt FAA släppt informationen själva vilket får betraktas som pålitliga källor.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Lite källkritik är på sin plats. FAA har sagt att man tillåter Boeing att utföra tester på ett nytt lösningsförslag. Om den föreslagna lösningen går igenom certifieringen (vilket den antagligen gör) så kommer FAA certifiera den och låta 787r med modifiering flyga.Boeing har all anledning att få detta att framstå som att lösningen är funnen och att allt är guld och gröna skogar. De vill inte se sig själva neddragna i mer skit just nu.Så, summa summarum vet vi inte så mycket mer än att Boeing har föreslagit en lösning för FAA som anses tillräckligt intressant för att FAA ska tillåta att Boeing gör tester för att de ska kunna certifiera lösningen. När lösningen sedan väl är certifierad måste den ju produktionssättas. Detta innebär att nya delar måste produceras (om lösningen inte är lånad från existerande delar) och sedan måste levererade plan åtgärdas. Vi vet inte hur komplicerat detta blir, men i värsta fall måste de flygas till Seattle.Klicka för att utvidga...
Oscwo skrev:Försök inte förvrida historian sedan bara genom att påstå att du hade halvt rätt för att DY inte flög med Dreamlinern 30 maj. Du har bland mycket annat verklighetsfrånvänt trams deklarerat att det är närmast omöjligt att DYs plan är redo för leverans innan Augusti. Vi får väl se...Klicka för att utvidga...
As per 20MAR13 GDS timetable and inventory display, Norwegian is postponing planned Boeing 787 operation until 30AUG13 inclusive.Klicka för att utvidga...
fly4fun skrev:Det verkar som om Norwegian ger MIG rätt i alla fallNorwegian Postpones Planned Boeing 787 Service until late-August 2013 | Airline Route – Worldwide Airline Route UpdatesOch Boeing som planerade testflygning i torsdags eller absolut senast fredags har fortfarande inte kommit upp i luften. Och du som sa att allt var byggt, installerat och certiferat?Klicka för att utvidga...
fly4fun skrev:Och Boeing som planerade testflygning i torsdags eller absolut senast fredags har fortfarande inte kommit upp i luften. Och du som sa att allt var byggt, installerat och certiferat?Klicka för att utvidga...