Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Fredrik, jag inte haft några problem med återbetalning av SAS-biljetter. Senast var det för all del en bonus-
biljett men poäng var tillbaka på kontot efter 15 minuter och kreditkortet krediterat skatter efter 10 dagar.

De hade rejäla problem i sommras. Vet inte varför, men då kunde man få vänta månader på pengarna. Tidigare (och även senare) har jag fått tillbaka pengarna mer eller mindre direkt.

Det har jag inte, jag är däremot intresserad av hur ni tänker? Folk på detta forum verkar ha bestämt sig för att 787an kommer bli kraftigt försenad. Alla inlägg som förutspår detta får massor av "gillningar" medan folk som hävdar motsatsen nästan fryses ut. Konstigt med tanke på att detta är ett forum för folk som älskar att flyga? Jag antar att det kanske har att göra med att många här inte tycker om DY och därför känner en viss skadeglädje när 787an får problem?
Även om jag älskar att flyga betyder det inte automatiskt jag har optimistiskt omdöme av situation.
Som fly4fun skrev, det är inte bara att byta batteriet. Mycket komplicerat än så...

Vi pratar inte om att byta batterier i en ficklampa utan om otroligt komplexa system som måste testas ordentligt och därefter certifieras, i ett första steg av Boeing, sedan av FAA. Det är nått som kan ta hundra- eller tusentals timmar, Slutligen måste denna förändring implementeras på 50 plan som levererats + alla plan som står i kö för leverans. När det är implementerat så måste varje plan genomgå den normala testproceduren innan leverans som tar några veckor. När planet väl levererats till Norwegian så behöver Norwegian 1-2 månader för att träna sin personal. Med tanke på hur många plan som står på kö för leverans, så är risken för jordens undergång större, än att Norwegian flyger B787 till JFK den 30 maj.

Kanske dags att blanka Boeing-aktien då? Ring din mäklare och gå all in, tydligen är du 100% säker på att marknaden har fel så vad stoppar dig? Gratis pengar för guds skull!

Kanske dags att blanka Boeing-aktien då? Ring din mäklare och gå all in, tydligen är du 100% säker på att marknaden har fel så vad stoppar dig? Gratis pengar för guds skull!

Jag tror inte "marknaden" tror att de kommer att flygas 787 inom en snar framtid igen. Möjligen gör oinsatta "journalister" det, men jag skulle iaf aldrig personligen ta investeringsråd av dem, med tanke på deras kompetens och kunskap.

Även om jag älskar att flyga betyder det inte automatiskt jag har optimistiskt omdöme av situation.
Som fly4fun skrev, det är inte bara att byta batteriet. Mycket komplicerat än så...

Får man fråga vad du baserar detta på i sådana fall? Boeing och marknaden tror på det jag förmedlat, detta bemöter ni med spydiga kommentarer om att det är "lite mer komplicerat än att byta ut ett batteri". Detta har jag inte hävdat, väldigt nedsättande....

Boeing och marknaden tror på det jag förmedlat

Boeing har ett egenintresse av att säga "Inga problem, de är i luften imorgon!" oavsett om det är sant eller inte. Du hänvisar också till "marknaden" hela tiden. Jag vet inte vad du tänker på då, men jag har iaf inte sett något som får mig att tro på att de ska komma igång snabbt och dessutom ta igen förlorad tid.

Och vad är det som får dig att tro att marknaden tror det du tror att den tror? Att aktien ligger bra till nu måste ju såklart ha med 50 groundade 787 att göra, och inte det faktum att man tog in över 1300 ordrar, gjorde 3,9 miljarder dollar i vinst i fjol samt har den största backloggen någonsin? En 787 kostar som 2-3st B737 och är sisådär 30% billigare än en B777. Boeing levererade 46 B787 förra året, jämfört med 415 B737 och 83 B777. Att basera beslut om köp eller sälj i Boeing på B787-situationen är som att satsa på stryktipset med Aftonbladets rapporter om Zlatans frukostvanor som enda beslutsgrund.

Får man fråga vad du baserar detta på i sådana fall? Boeing och marknaden tror på det jag förmedlat, detta bemöter ni med spydiga kommentarer om att det är "lite mer komplicerat än att byta ut ett batteri". Detta har jag inte hävdat, väldigt nedsättande....

Jag är ingen ekonom så förklarar jag med mitt bondförnuft.
Marknadens bedömning av börsvärdr och aktuella lösning av el/batteriproblemet är inget med varandra att göta.

T ex även om Apple aktier går upp imorgon tre gånger så mycket värde som idag betyder inte att Apple lanserar iPhone6, för det är helt enkelt inte möjligt.

De som köper aktier på ett visst värde tror på något, men som sagt inte nödvändigtvis stämma med verkligheten.

Det är olyckligt att du upplever att våra(mina) inlägg är spydiga, men det är inte tanken.

De som köper aktier på ett visst värde tror på något, men som sagt inte nödvändigtvis stämma med verkligheten.

Det stämmer, vad marknaden tror på är ingen garanti alls men det är åtminstone kvalificerade bedömningar som ligger till grund för kursen. Jag tycker jag var väldigt tydlig med att påpeka att jag inte hävdar mig veta eller vara säker på någonting. Frågan är vad som gör er så säkra?

Det stämmer, vad marknaden tror på är ingen garanti alls men det är åtminstone kvalificerade bedömningar som ligger till grund för kursen. Jag tycker jag var väldigt tydlig med att påpeka att jag inte hävdar mig veta eller vara säker på någonting. Frågan är vad som gör er så säkra?

Jag jobbar inte i flygbranschen men jobbar i industri med maskintillverkning.
När vi byter en viss komponent och om det rör sig om säkerheten, vi måste testa den längre tid och skriva om manualer med certfikat från underleverantörer.

Jag antar att Boeing gör det på mycket större skala (+hitta felet & problemlösning) och de måste få FAA:s godkännande INNAN de gör några ändringar.

Då är det inte så svårt att gissa att saker och ting kan ta sin tid.

Toppen