Senaste nytt

Norwegian - betala för handbagage vid gaten

Abret med resebyråbokningar är att det inte är jag, resenären, som är "kund" gentemot flygbolaget. Det är är ju resebyrån som köpt biljetten från flygbolaget som är "kunden". Och vill jag, som kund till resebyrån, lägga till/ändra något i min bokning, får jag i de flesta fall gå via dem.

Har lärt mig den hårda vägen att aldrig (utom i nödfall) köpa via resebyrå. Och här på forumet har det under åren gjorts hundratals inlägg, ja tusentals, som påpekar nackdelarna med att köpa via resebyrå.
Påminner om Agehalls tio budord här på forumet, där det femte inleds:

"5) Undvik resebyråer!
Resebyråer tillför inget. Snarare lägger de sig som en våt filt mellan dina önskemål och flygbolagen....."
Jag är mycket väl medveten om detta. Biljetten bokades åt mig och inte av mig, och när det bjuds vill jag inte vara kräsen och dryg och säga "vill du lägga lite extra pengar på att betala direkt via Norwegians hemsida?"

Men nu är jag där jag är, och vill fortfarande gärna ha svar på frågan. :)

Det står så här på Norwegians hemsida, men jag vet inte hur strikta de är:

"Avgifter för stort bagage vid gaten​

Handbagage som överskrider vikt- och storleksbegränsningar för din biljettyp kommer att placeras i lastutrymmet mot en extra avgift, per sträcka.
Om du redan har checkat in två kollin/resväskor måste du betala en avgift för extra bagage.

Om du redan har checkat in tre st kollin (två st incheckade väskor, en st liten incheckad väska) måste du betala en avgift för extra bagage - 135 SEK per kilo, per sträcka."

Jag är mycket väl medveten om detta. Biljetten bokades åt mig och inte av mig, och när det bjuds vill jag inte vara kräsen och dryg och säga "vill du lägga lite extra pengar på att betala direkt via Norwegians hemsida?"

Men nu är jag där jag är, och vill fortfarande gärna ha svar på frågan. :)
Jag svarar på min egen fråga nu när jag genomfört resan.
Jag hade en alldeles för stor bag och det gick trots det bra, ingen tvångsincheckning eller extra kostnad vid gaten. Ingen kollade den eller frågade något, inte i någon riktning.

Man hamnar dock i en högre boardinggrupp om man har "stor kabinväska" (LowFare+ eller tillköpt), så utan det hamnar man i grupp 3. Det är möjligt att de vid boarding för grupp 3 sneglar efter rullväskor eftersom i princip inga sådana uppfyller måttkraven för de små väskorna, men med en väska som man bär in verkar de inte vara så noga med måtten.

Jag hade en alldeles för stor bag och det gick trots det bra, ingen tvångsincheckning eller extra kostnad vid gaten. Ingen kollade den eller frågade något, inte i någon riktning.

Man hamnar dock i en högre boardinggrupp om man har "stor kabinväska" (LowFare+ eller tillköpt), så utan det hamnar man i grupp 3. Det är möjligt att de vid boarding för grupp 3 sneglar efter rullväskor eftersom i princip inga sådana uppfyller måttkraven för de små väskorna, men med en väska som man bär in verkar de inte vara så noga med måtten.
Min erfarenhet också, att de kikar efter väskor med hjul. Har man en väska man bär brukar det gå fint att klara sig med för stora mått.

Det är samma teknik som SAS kör. Ingen i sista boardinggrupp har bagage, så därför plockar de folk. Köper man till bagage så hamnar man upp en grupp och då är de inte noga.

Jag är konfunderad, vill du klargöra lite?
1. Köpte du till "stor kabinväska" på något sätt eller var du endast berättigad till "liten kabinväska"?
2. Var din väska större än "stor kabinväska" eller mindre än "stor kabinväska"? Jag antar att den i vilket fall som helst var större än "liten kabinväska".
3. Vilken boarding grupp var du berättigad till?
4. Vilken boarding grupp boardade du de facto i?

Last edited:
Jag är konfunderad, vill du klargöra lite?
1. Köpte du till "stor kabinväska" på något sätt eller var du endast berättigad till "liten kabinväska"?
2. Var din väska större än "stor kabinväska" eller mindre än "stor kabinväska"? Jag antar att den i vilket fall som helst var större än "liten kabinväska".
3. Vilken boarding grupp var du berättigad till?
4. Vilken boarding grupp boardade du de facto i?
Sorry för segt svar.
1. Nej, jag köpte inte till något eftersom jag inte kunde det, varken via hemsidan eller på plats.
2. Den var troligtvis inte större än ”stor kabinväska”, men nära, så den var större än ”liten kabinväska”, i alla dimensioner.
3. C
4. C

Toppen