Senaste nytt

Norwegian - betala för handbagage vid gaten

Tamas

Medlem
Jag håller med att det är extremt fult hur LCC agerar. Kanske bästa sättet är att lösa via resebyrån och sen ställa krav på Norwegian att ersätta eftersom de inte fullföljer sina T&C. Om nu inte i finstilta står någonstans att det är som det är...

Betalar de inte kan man gå till ARN kanske.
 

Hachans

Medlem
Jag håller med att det är extremt fult hur LCC agerar. Kanske bästa sättet är att lösa via resebyrån och sen ställa krav på Norwegian att ersätta eftersom de inte fullföljer sina T&C. Om nu inte i finstilta står någonstans att det är som det är...

Betalar de inte kan man gå till ARN kanske.

Jag är inte hundra på det är Norwegian som man ska bli arga på, det är väl mest resebyrån. Att viss service nekas från flygbolagens sida när man bokat via resebyrån är ju inte ovanligt. Det är ju resebyråns hela affärsidé.
 

LarsCph

Medlem
Resebyrån löser det genom att ta en högre avgift vilket folk vill undvika. Men jag antar det är priset för att inte boka direkt med Norwegian.

Exakt - om man bokar via resebyrå är det antagligen för att man tycker det gir bättre service, annars var det jo bara att boka Norwegian direkt. Kanske resepolicy säger att man måste använde ett specifikt resebyrå, det har jag på mitt jobb, då antar jag att de har gjort kalkyl som visar att det är lönsamt inklusive service fees och avgifter.
 

Tamas

Medlem
Jag är inte hundra på det är Norwegian som man ska bli arga på, det är väl mest resebyrån. Att viss service nekas från flygbolagens sida när man bokat via resebyrån är ju inte ovanligt. Det är ju resebyråns hela affärsidé.
Ja, det förstår jag men jag menar att Norwegian är skyldig att följa sina T&C och om det erbjuds bagage online det ska inte nekas oavsett inköpskanal. Så om Norwegian bryter mot eget T&C är det dem sem ska ersätta.
Men om T&C är tydliga och bara OP som missade det är det såklart inget att hämta.
 

Hachans

Medlem
Ja, det förstår jag men jag menar att Norwegian är skyldig att följa sina T&C och om det erbjuds bagage online det ska inte nekas oavsett inköpskanal. Så om Norwegian bryter mot eget T&C är det dem sem ska ersätta.
Men om T&C är tydliga och bara OP som missade det är det såklart inget att hämta.

Jag ser inte att det står någonstans att det alltid är tillgängligt att köpa bagage via deras hemsida. Det är naturligtvis inte så snällt att göra så men de klarar sig på en teknikalitet.

Flyger man med exempelvis Transavia är de lika fula med att köpa säten och så. Trots att man köper biljetten med anslutning genom deras moderbolag.
 

kjella

Ny medlem
Nån som faktiskt vet om man kan köpa till bagage vid incheckning via nätet om man köpt resan av resebyrå? Eller vad det kostar att lägga till bagage på flygplatsen?
 

OlaBola

Medlem
Nån som faktiskt vet om man kan köpa till bagage vid incheckning via nätet om man köpt resan av resebyrå? Eller vad det kostar att lägga till bagage på flygplatsen?
Är i samma sits och flyger imorgon. Jag kan vid incheckning inte lägga till stort handbagage ("Handbagage i bagagehyllan") utan har bara "Väska under sätet" och möjlighet att lägga till incheckat bagage.

Någon som vet om de är noga med att kolla vid gaten? Eller vad det i så fall kostar om man "åker dit"?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

majoren

Medlem
Hej, ny medlem som just upptäckt att Norwegian stängt mtöjligheten att lägga till baggage för resebyråköpta biljetter.

Har någon försökt på allvar att få Norwegian att hedra det som står på deras hemsida
"Handbaggage i bagagehyllan är tillgänglig för köp via vår hemsida för kunder med en Lowfare-biljett".

Det finns fler skrivningar som säger att man kan lägga till online, senast 4hb innan avfärd och att priset är lägre än att göra det på plats.

Det står inget om några undantag vad jag kan hitta. Om jag gjort mitt biljettköp helt baserad på den information som de lämnat blir det väl vilselsdande marknadsföring om flygbolaget hävdar att det inte gäller.
Abret med resebyråbokningar är att det inte är jag, resenären, som är "kund" gentemot flygbolaget. Det är är ju resebyrån som köpt biljetten från flygbolaget som är "kunden". Och vill jag, som kund till resebyrån, lägga till/ändra något i min bokning, får jag i de flesta fall gå via dem.

Har lärt mig den hårda vägen att aldrig (utom i nödfall) köpa via resebyrå. Och här på forumet har det under åren gjorts hundratals inlägg, ja tusentals, som påpekar nackdelarna med att köpa via resebyrå.
Påminner om Agehalls tio budord här på forumet, där det femte inleds:

"5) Undvik resebyråer!
Resebyråer tillför inget. Snarare lägger de sig som en våt filt mellan dina önskemål och flygbolagen....."
 
Toppen