Senaste nytt

Norwegian börjar ta betalt för kabinväska

dino_81

Medlem
Fantastiskt bra av Norwegian och jag hoppas att SAS tar efter. Givetsvis under förutsättning att reglerna efterföljs och att priset för incheckat bagage (eller prisskillnaden mellan biljetter utan bagage och biljett som tillåter bagage) inte blir ohemult.

Ska man ha biljetter där bagage inte ingår ska man inte styra (priskänsliga/prismedvetna) resenärer mot dessa biljetter och sen låta resenärens ta med bagaget* ombord med allt som det innebär...

Om biljetter där bagage inte ingår nyttjandes av resenärer som inte har med sig bagage (i kabinen) skulle det inte vara något problem alls. Men nu är det inte så och då tycker jag att Norwegian går rätt väg.

*om bagaget är inom nuvarande godkända mått.
 
:confused:
Läs diskrimineringsgrunderna. De är lätta. Skickar med den lättlästa varianten här: Sju diskrimineringsgrunder (på lättläst svenska) - Diskrimineringsombudsmannen

Grundprincipen är enkel, när du utför en kränkande handling mot någon av de här grunderna just på grund utav att de ingår i dessa grupperna är det diskriminering. Beter du dig bara illa mot folk i allmänhet är det möjligen kränkande men inte diskriminering.

Därför är det väldigt enkelt: Extra avgift för att du är en bebis = inte okej. Extra avgift för att du behöver ta med barnstol = okej.

Extra avgift för att du är jude och vill ha koshermat medan ingen annan behöver betala - inte okej. Att inte erbjuda koshermat alls = okej.

Åldersgränser för rabatt eller liknande är undantagna generellt, och finns att läsa mer om i den SOU som ligger till underlag för den lag som uppdaterades för några år sen. https://lagen.nu/sou/2010:60

Hoppas det klarnar för dig!

Funny ;) ta och läs vad jag kommenterade och frågade igen, så kanske det klarnar för dig!

Jag frågade om du hade några källor på Ditt påstående:

”Det som däremot kommer hända är att man extra betalt för de som vill åka i tyst avdelning, förpassar småbarnsfamiljerna bak eller börjar köra med vuxenflygningar enbart.”

Menar du verkligen att diskrimineringslagstiftningen stöder det påståendet???? o_O
 

Ricci

Medlem
Spädbarn 0-2 år åker väl ofta gratis idag och hur skulle det vara diskriminerande att ta ut en avgift/kostnad för dem?
Gällande mat kan de säga att de har x-antal rätter som de serverar i med normal service.
Om flygbolaget behöver göra en extra catering så får kunde betala för det ingen diskriminering utan kunden får ta kostnaden.

Självklart skojar jag lite när jag skriver..:) men flygbolagen kommer försöka hitta fler intäktskällor framöver.
 

swb

Medlem
Kommer detta gälla för Norwegianbiljetter bokade efter Februari retroaktivt tror ni?

Sedan ser jag fram mot att SAS ska ta en avgift för en väska som de sedan inte kan ha i hatthyllan. Jag har råkat ut för att jag reserverat säten (och betalat extra för det) som de sedan helt sonika bokade bort för att göra plats för någon annan (Och jag har inga problem med att splitta mig för en barnfamilj, problemet var bara att de splittade min familj för att göra det och vi hade betalat för sätena av just den anledningen - sedan borde de direkt backat och betalat tillbaka den avgiften när de ställdes inför fullbordat faktum)

Sen vill jag tillägga att jag fått även ryggsäck mätt och vägd med RyanAir några gånger, samtliga på Stanstedt Airport - aldrig någon annanstans (har rätt många Ryanflygningar i bagaget)
 

JohnR

Medlem
Hur funkar detta rent praktiskt på andra bolag som infört det, ex Ryanair? Jag antar att ens väska kontrolleras vid boarding (likt det ibland görs idag för att kontrollera storlek), men görs det även kontroll att man faktiskt lägger väskan under sätet framför?
United har kört detta länge. Går på boarding grupp, har du billig biljett går du på sist, och utan väska (1 personal item tillåts)
 
D

Deleted member 30163

Guest
Folk har med sig alldeles för många och för stora väskor. Det här är en välsignelse!
Eftersom jag inte åker Norwegian så ofta, bara inom norden och då är man ju inte så dum att man checkar in sin väska, men vill kanske ändå ha med sig en så man har lite ombyte med sig om man reser i tjänsten..

Största problemet är ju säkerhetskontrollen där alla ska ha med sig en halv miljard väskor. Borde finnas en säkerhetskontroll för de som INTE har med sig en massa jäkla väskor. Fast Track hjälper inte ett skit här.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Ibland reser jag enbart med handbagage och ibland med incheckat bagage. Jag vill nog tro att det som styr hur jag gör främst är mina behov och inte att jag är direkt dummare vid vissa av resorna. ;) Jag är nog egentligen ganska jämnkorkad om ni frågar de i min omgivning. :p

LOL där fick jag :) - Checkar du ofta in ditt bagage mellan Stockholm och Köpenhamn/Oslo om du åker i tjänsten?

Jag brukar checka in mitt bagage av i princip en anledning - Jag gillar att raka mig med min egen jävla rakhyvel. Står inte ut med rakapparat eller engångsartiklar. Och att lägga ett rakblad i handväskan är inte så popis. Men jag klarar mig fint på kortare sträckor. Jag har aldrig kabinväska, utan brukar ha två ryggsäckar istället, en med kläder och en med alla sladdar och prylar man alltid envisas med att släpa med sig. vi pratar inte semester nu utan jobbresor.

Gillar också flygbolagen som berättar att det är en full flight, finnair brukar göra det, då vet man att det kan bli trångt och kanske checkar in sin väska deluxe istället för att kånka runt med den på halva flygplatsen.
 
Toppen