Senaste nytt

Norskt mobilnr med norskt mobilt bankid...

Bamsefar

Medlem
Min norska fru, boende i Sverige sedan hedenhös typ men norsk medborgare trots (!) att hon är gift med mig (som är svensk då), behöver numera norskt mobilt bankid. För det krävs ett norskt mobil nr...

I min värld är det enklast med ett norskt kontantkort i en äldre Sony mobil som vi har liggandes?

Men någon kanske har ett bättre, mera brilliant, sätt att lösa detta på?
 

hco

Medlem
Många mobiler har möjlighet att ha dubbla sim. Så kanske en sådan vore bra? Med ett svenskt sim och ett norskt sim?
 

jacoph

Medlem
Vet ej hur det är i Norge, men i Sverige måste väl inte bankid:t vara på samma telefon som har numret? Har bankid både på min privata och jobbmobilen tex..
 

ante_77

Medlem
Min norska fru, boende i Sverige sedan hedenhös typ men norsk medborgare trots (!) att hon är gift med mig (som är svensk då), behöver numera norskt mobilt bankid. För det krävs ett norskt mobil nr...

I min värld är det enklast med ett norskt kontantkort i en äldre Sony mobil som vi har liggandes?

Men någon kanske har ett bättre, mera brilliant, sätt att lösa detta på?

Har hon ingen norsk bank?
I fall hon har det så ska det nog inte vara några större problem.
 
Köpte en gång ett norskt kontantkort på Narvesen i Oslo. De kunde inte aktivera kortet direkt eftersom jag saknar norskt personnummer, så jag var tvungen att besöka operatörens egen butik för att göra detta. Tydligen krävde Norge att man identifierade sig för att få ha kontantkort. Vet inte hur det fungerar idag, då det ju inte finns någon anledning att köpa kontantkort för att få internet till rimligt pris.
 

DRG

Medlem
Köpte en gång ett norskt kontantkort på Narvesen i Oslo. De kunde inte aktivera kortet direkt eftersom jag saknar norskt personnummer, så jag var tvungen att besöka operatörens egen butik för att göra detta. Tydligen krävde Norge att man identifierade sig för att få ha kontantkort. Vet inte hur det fungerar idag, då det ju inte finns någon anledning att köpa kontantkort för att få internet till rimligt pris.
Det var samma för ca ett år sedan. Man behöver norskt telefonnummer för att använda Vips (deras Swish) och att behöva aktivera kortet var så struligt att jag inte orkade hålla på med det, trots att jag är mycket i Norge
 
Toppen