Senaste nytt

Norska staten säljer sin andel i SAS

Ja skulle Sverige sälja då är det inget som säger att det blir kvar några flygningar från arlanda eller några men dom flesta kommer nog gå från Kastrup

Ja skulle Sverige sälja då är det inget som säger att det blir kvar några flygningar från arlanda eller några men dom flesta kommer nog gå från Kastrup
Jag tycker att Damberg borde gå ut idag och klargöra regerings ståndpunkt om ägandet i SAS.
Om det är oklarheter om ägarstrukturer efter en svenskförsäljning lär danska staten ligga på för att t ex flytta HQ till Köpenhamn.

Egentligen finns det väl ingen anledning för ett affärsdrivande bolag att ha några andra intressen än just affärsmässiga.
Finns det en marknad för flyg från Arlanda så lär det finnas det oavsett om det är SAS eller någon annan som flyger.
Möjligtvis kan ägare med batik-kofta, el-allergi och foliehatt som får för mycket att säga till om stöka till det där med affärsmässigheten av rädsla för chemtrails.

Jag tycker att det är solklart. Om man vill dra igång under 2019 så är det väl på tiden att man köper in sig. ;):p

IKEA To Launch FLIKEA Airlines | LoyaltyLobby

De har ju dessutom egen smoothy, i två smaker. ;)

Men allvarligt talat, enda möjligheten till överlevnad är ju att driva företaget på affärsmässiga grunder och då får man nog se till att fortsätta flyga till/från de flygplatser som kunderna efterfrågar. En så fantastisk guldkalv kan väl inte Kastrup vara att man till varje pris vill lägga allt där?

Sedan tror jag att Kastrup är ett bra och lönsamt nav för SAS, men det ser vi ju redan idag då det t ex utgår ett ytterst begränsat antal långdistans flyg från både Arlanda och Oslo, och då har ju dessa stater fortfarande varit delägare.

Sedan får vi väl inte glömma bort att den 4e största ägaren (Wallenberg) är svensk samt ytterligare ett antal hyfsat stora ägare (=äger tillräckligt stor andel för att omnämnas på SAS hemsida), så det är ju inte rätt att säga att SAS inte längre är Svenskt/Skandinaviskt för att svenska staten inte längre äger någon andel (när nu detta kommer att hända).

Det kommer bli intressant till nästa årsmöte då delar av SAS styrelse skall bytas ut och vilka nya ägare som vill sitta där.

Jag tycker att Damberg borde gå ut idag och klargöra regerings ståndpunkt om ägandet i SAS.
Om det är oklarheter om ägarstrukturer efter en svenskförsäljning lär danska staten ligga på för att t ex flytta HQ till Köpenhamn.

Vad är oklart i regeringens ståndpunkt? De säger att de vill avveckla ägandet på sikt (troligtvis på kortare sikt än monarkin).

Är det nu man ska köpa sig några aktier i SAS, mest för sitt ringa nöje skull? :rolleyes:

Undrar hon som aldrig har ägt en aktie, men kanske borde börja. :p

Är det nu man ska köpa sig några aktier i SAS, mest för sitt ringa nöje skull? :rolleyes:

Undrar hon som aldrig har ägt en aktie, men kanske borde börja. :p
Jag hade avvaktat detta pga mycket annat. Oljepris, dollarn och ev svenska statens försäljning. Kursen kan tryckas ner mot 15:- Bara på sista månaden har den fallit mer än 20 %. Jag har själva redan SAS aktier med en större förlust och avyttrar efterhand

Toppen