Senaste nytt

Norska Bill Kill: ny app för att betala räkningar kommer till SE i sommar!

Ni kör in rätt saftiga betalningar till en filial till ett norsk bolag (som om jag förstår tidigare inlägg är crowfundat), reggad med en postbox i Stockholm för mindre än ett år sedan med ingen historik i landet och vad jag kan se inga svenska representater... Jag säger inte att något är skumt här men om verksamheten inte skulle gå som förväntat så kan det bli lite jobbigt. Antar att man kan dra ett case mot Amex under konsumentkreditlagen iofs.

Man kan si mye om BillKill, men de har vært gjennom mange runder med compliance hos både American Express og hos det norske Finanstilsynet (og det svenske tror jeg) for å få riktige tillatelser.

De var nok naive i forhold til hvor omfattende dette har vært, og dermed ofte blitt forsinket, men de er nå godkjent alle steder. De har lenge kjørt store beløp gjennom Amex i Norge og oppfyller det norske Finanstilsynet kapitalkrav.

Det er alltid risiko med mindre selskaper, men jeg tenker det er moment som taler i BillKills favør.

(Igjen disclaimer, jeg eier noen aksjer i BillKill etter en crowfunding runde)

Gjorde en betalning på 1xxxx kr den 26/2 och står fortfarande som obetald hos mottagaren. Borde man vara orolig? Status står som genomfört.

Kan man betala bolån och skatt via billkill -> amex eller är det stopp?
Man kan inte betala till kreditinstitut. Skatt tror jag är ok.

Gjorde en betalning på 1xxxx kr den 26/2 och står fortfarande som obetald hos mottagaren. Borde man vara orolig? Status står som genomfört.
Jag hade kollat med supporten. Brukar inte ta så många dagar men det kan ju ligga hos mottagaren också.

Känns som att Bill Kill har lite kvar. Jag vill betala en faktura till rörmokaren på 76 000kr, så jag signade upp hos Bill Kill för att använda mitt Amex.
Bill Kill hittade mottagaren, men det gick ändå inte att genomföra betalningen.
Blir att avsluta prenumeration. Funkade bra att betala hos Betalo.
Precis samma för mig! Jag signade också upp men det gick inte att genomföra betalningen till takföretaget trots att Bill Kill hittade mottagaren. Gjorde sedan betalningen på Betalo på någon minut. Bill Kill rekommenderar jag då inte!

Har du försökt att få pengarna tillbaka för prenumerationen?

Last edited:
Precis samma för mig! Jag signade också upp men det gick inte att genomföra betalningen till takföretaget trots att Bill Kill hittade mottagaren.

Nej, jag avslutade den bara. Hade bara tecknat för en månad.

• Gilla
Reactions: Gus
Precis samma för mig! Jag signade också upp men det gick inte att genomföra betalningen till takföretaget trots att Bill Kill hittade mottagaren. Gjorde sedan betalningen på Betalo på någon minut. Bill Kill rekommenderar jag då inte!

Om BillKill klagar att mottagaren inte autorizerad för AmEx betalningar kan man försöka om några timmar igen. Kundtjänst har bekräftat till mig att de hanterar dessa manuellt i bakgrunden och mycket väl fungerade för mig samtliga gånger jag fått bom på första försök.

• Gilla
Reactions: Gus
Om BillKill klagar att mottagaren inte autorizerad för AmEx betalningar kan man försöka om några timmar igen. Kundtjänst har bekräftat till mig att de hanterar dessa manuellt i bakgrunden och mycket väl fungerade för mig samtliga gånger jag fått bom på första försök.
Så är det nog och fick det förklarat för mig på mail (på engelska). Då jag redan hunnit betala via Betalo så frågade jag om en refund på de 96 kronorna och det gick igenom :).

Fakturan jag skulle betala hade kort förfallodatum så jag hann aldrig experimentera med Bill Kill fullt ut men deras kundtjänst är i alla fall top notch, fick bra svar efter några minuter.

Toppen