Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Det borde finnas mer bäring i att försöka återuppliva Münchenlinjen och lägga till en destination i Norrland, t.ex. Umeå. UME-NRK-MUC och omvänt.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Förslaget är inte alls dumt. NRK behöver någon förbindelse till Norrland. Nu tror jag mer på Luleå med tanke på arbetresor. Men tyvärr är det nog som @Agö säger, Swedavia har nog inget intresse att subventionera ett sådant upplägg. Men om det är ett bra passagerarunderlag så skulle ju linjen kunna bära sina egna kostnade. Annars finns ju bara Skellefteå som är kommunal flygplats och just den platsen är nog inte den mest frekventa ur resesynpunkt från NRK.

Subventionen behöver ju inte nödvändigtvis komma från flygplatsens ägare. Den kan ju komma från kommuner, regioner, näringsliv etc. Jag tror inte Swedavia kommer tacka nej till "färdigfinansierade" linjer från deras flygplatser.

Subventionen behöver ju inte nödvändigtvis komma från flygplatsens ägare. Den kan ju komma från kommuner, regioner, näringsliv etc. Jag tror inte Swedavia kommer tacka nej till "färdigfinansierade" linjer från deras flygplatser.
Det om något borde ligga utanför den kommunala kompetensen, haha. En sak att satsa på en flygplats kommunen/regionen självt äger, en annan att pytsa in kapital i för kommunen helt främmande verksamhet. Näringslivet kan naturligtvis göra vad de vill. AstraZeneca fixade ju till en linje mellan Göteborg Landvetter och Cambridge för några år sedan.

• Gilla
Reactions: Alf
Står det något om hur konkreta planerna är? Ligger det något bakom, eller är det rent önsketänkande?
Igår hade Jönköpings tidning en artikel (som jag inte kan läsa fullt ut utan att pynta en slant) men marknadschef på flygplatsen uttalar i ingressen att man ligger i förhandling om två linjer och hoppas kunna börja flyga till Köpenhamn i sommar. Oklart om det är med Norrköpings upplägg eller om Jönköping kör ett eget race. Sen talar man om en ”tidigare nedlagd linje som är aktuell igen”. Kan ju hoppas att det är enligt vad herrarna i Norrköping talar om.

Sen talar man om en ”tidigare nedlagd linje som är aktuell igen”.
De enda destinationerna som jag känner till från Jönköping är Frankfurt, Köpenhamn, Arlanda, Bromma och Karlstad... Av dem är det trafik till Bromma i dagsläget, linjen till Arlanda lades ner tidigare i våras..
Det skulle nog rent teoretiskt kunna vara Arlandalinjen det står om i artikeln också. Jag vägrar dock sponsra lokalblaskan med mina pengar (pga att de inte säljer det jag vill ha), så jag kan inte bringa mer klarhet i det heller...

Sen talar man om en ”tidigare nedlagd linje som är aktuell igen”. Kan ju hoppas att det är enligt vad herrarna i Norrköping talar om.

Jag förstod det som att de menade Frankfurt.
Enda linjen som nämdes vid namn var ju Köpenhamn men mär man läser artikeln, verkar de som att de tänker sig båda destinationerna.
Tror nog inte på någon av dem, för klent underlag, allt fler företag får krav på sig att flyga mindre, svag krona, m.m

I P4 Jönköpings morgonnyheter idag har de med en intervju med Jönköping Airports VD. Enligt honom är det två saker som återstår innan de nya linjerna kan lanseras; slottider i Frankfurt samt codeshare-avtal.

Som jag hörde det hela så verkar det som att det är fråga om ett och samma bolag som ska trafikera JKG-FRA som JKG-CPH. Han nämnde inget om KSD eller NRK.

Därför dröjer besked om nytt flygbolag - P4 Jönköping | Sveriges Radio

Samarbete är ju inget de mindre flygplatserna är kända för. I Östergötland har vi ju skräckexemplet mellan Norrköping och Linköping.

I P4 Jönköpings morgonnyheter idag har de med en intervju med Jönköping Airports VD. Enligt honom är det två saker som återstår innan de nya linjerna kan lanseras; slottider i Frankfurt samt codeshare-avtal.

Som jag hörde det hela så verkar det som att det är fråga om ett och samma bolag som ska trafikera JKG-FRA som JKG-CPH. Han nämnde inget om KSD eller NRK.

Därför dröjer besked om nytt flygbolag - P4 Jönköping | Sveriges Radio

Verkar stendött på Karlstadfronten. Hörs inte ett enda skvaller.

Toppen