Det om något borde ligga utanför den kommunala kompetensen, haha. En sak att satsa på en flygplats kommunen/regionen självt äger, en annan att pytsa in kapital i för kommunen helt främmande verksamhet. Näringslivet kan naturligtvis göra vad de vill. AstraZeneca fixade ju till en linje mellan Göteborg Landvetter och Cambridge för några år sedan.Subventionen behöver ju inte nödvändigtvis komma från flygplatsens ägare. Den kan ju komma från kommuner, regioner, näringsliv etc. Jag tror inte Swedavia kommer tacka nej till "färdigfinansierade" linjer från deras flygplatser.
Igår hade Jönköpings tidning en artikel (som jag inte kan läsa fullt ut utan att pynta en slant) men marknadschef på flygplatsen uttalar i ingressen att man ligger i förhandling om två linjer och hoppas kunna börja flyga till Köpenhamn i sommar. Oklart om det är med Norrköpings upplägg eller om Jönköping kör ett eget race. Sen talar man om en ”tidigare nedlagd linje som är aktuell igen”. Kan ju hoppas att det är enligt vad herrarna i Norrköping talar om.Står det något om hur konkreta planerna är? Ligger det något bakom, eller är det rent önsketänkande?
De enda destinationerna som jag känner till från Jönköping är Frankfurt, Köpenhamn, Arlanda, Bromma och Karlstad... Av dem är det trafik till Bromma i dagsläget, linjen till Arlanda lades ner tidigare i våras..Sen talar man om en ”tidigare nedlagd linje som är aktuell igen”.
Sen talar man om en ”tidigare nedlagd linje som är aktuell igen”. Kan ju hoppas att det är enligt vad herrarna i Norrköping talar om.
I P4 Jönköpings morgonnyheter idag har de med en intervju med Jönköping Airports VD. Enligt honom är det två saker som återstår innan de nya linjerna kan lanseras; slottider i Frankfurt samt codeshare-avtal.
Som jag hörde det hela så verkar det som att det är fråga om ett och samma bolag som ska trafikera JKG-FRA som JKG-CPH. Han nämnde inget om KSD eller NRK.
Därför dröjer besked om nytt flygbolag - P4 Jönköping | Sveriges Radio
I P4 Jönköpings morgonnyheter idag har de med en intervju med Jönköping Airports VD. Enligt honom är det två saker som återstår innan de nya linjerna kan lanseras; slottider i Frankfurt samt codeshare-avtal.
Som jag hörde det hela så verkar det som att det är fråga om ett och samma bolag som ska trafikera JKG-FRA som JKG-CPH. Han nämnde inget om KSD eller NRK.
Därför dröjer besked om nytt flygbolag - P4 Jönköping | Sveriges Radio