Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Men som sagt, nästan 100% fler på München-linjen.
Absolut. Min poäng var snarare att siffrorna i absoluta tal (vilket är det som bör ge lönsamhet till flygplatsen/skattebetalarna/flygbolaget på sikt) tyder på en modest ökning. En ökning från en till två passagerare är också 100 %...

Det är ju val i år. Jag känner mig skeptisk mot de redovisade siffrorna. Det vore bättre att redovisa hur beläggningen ser ut.

Det är ju val i år. Jag känner mig skeptisk mot de redovisade siffrorna. Det vore bättre att redovisa hur beläggningen ser ut.

Det går ju att höfta fram, och räkna på antal tillgängliga stolar osv. Bolaget nämnde nån gång ca 20-25000 pax första året. Nån annan gång i höstas sa man ca 55% beläggning och sakta stigande.
Jag har själv upplevt mellan 50-100% beläggning på mina resor.
Jag skulle tro man ligger på ca 60% just nu.

• Gilla
Reactions: Alf
Nu känner jag mig ännu mer skeptisk till de siffror flygplatsen anger om antalet passagerare på linjen. Man säger inte hur stor ökningen är varken i antal passagerare eller beläggning på flyget.

I dagens lokaltidning gör en flygplatsrepresentant ett heltokigt uttalande när han/hon inte vill tala om hur många passagerare som blev akterseglade pga av att flygplanet inte kunde landa eftersom det varit kraftig dimma hela dagen.

Allt är så hemligt om denna linje så jag tror inte det man säger är seriöst.

Dimman skickade flyg till Örebro - Norrköping - Norrköpings Tidningar

Förmodligen har man väl nån deal med bolaget om att inte gå ut med siffror men det kan man ju uttrycka lite klokare/smartare. Sen är det aldrig enkelt när murveln trycker upp frågan i ansiktet och sen väljer att citera de smaskiga delarna.

Och apropå artikeln såg jag att KLM till Linköping nyss divertade till Jönköping! :p

Har från säker källa att de var fem pers på planet från München onsdags och inte många fler på vägen ner på fredagen.

Ska resa ner till Milano via München i morgon så då blir det förstahands-info på antal pax. Hemresa är söndag.. återkommer, om någon är nyfiken. :cool:

Ett lite kryptiskt utspel av våra lokalpolitiker i Östergötland. Annons i dagens DI.

Här är ju båda kommunstyrelsens ordföranden i Norrköping och Linköping med i begäran om att Skavsta skall vara ett alternativ till Arlanda. Detta kan ju tolkas som att man på sikt vill använda Skavsta istället för egna flygplatserna.

Inte mej emot, det borde bli mycket billigare för Norrköping och Linköping om dessa flygplatser läggs ner. När Ostlänken kommer blir det ändå enklare och snabbare att ta tåget till Skavsta.

CAFAFA22-8505-49DB-B10F-1B39B366BDEE.png

Som sagt ovan, resan är nu genomförd. Nedresan med eftermiddags-avgång i onsdags. Kunde räkna till ca 25 pax som klev av. Vi var knappt 20 som klev på. Hemresan till Norrköping igår söndag kväll var vi nog ca 40 personer dvs inte så långt från fullt. (Lite fler än vad som flög Lufthansa MXP-MUC som var mitt första leg!)

Passade på att förhöra diverse personal på flygplatsen om rutten och de var överens om att utvecklingen går uppåt med fler pax varje månad. Har från säker källa inom kommunen att man ligger på över 50% i snitt, enligt plan, men siktar uppåt såklart. Förhoppningsvis kan det bli en skjuts nu med en ny flygplatschef.
Ny vd på Norrköping flygplats - Norrköping - Norrköpings Tidningar

Minus med linjen: Planen börjar bli slitna och ljudnivån är sådär.
Plussidan: Sköna säten (bättre än lufthansas slimsäten, blä), trevlig personal och god öl och macka. Som är gratis för alla biljettklasser! Eller nej, inte gratis, det är inget,.. men man behöver inte betala extra för dryck och förtäring. Slänger in en bild på ölen, positiv överraskning!

Toppen