Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

Kör dubbla program korrekt.
EBD redan klart sedan länge och Flying Blue också....
Handlar mest om att få poäng, lounge, frukost osv... ingår inte det så flyger jag helst inte i tjänsten :)

Fast från Linköping blir det ju heller inga Star Alliance poäng. :p Flyger man via München och vidare är det ju dock 99% Star Alliance på nästa leg i alla fall. Fast du kanske kör dubbla program? :)

Det börjar nu även bli dags att planera för avveckling av dessa flygplatser, eftersom ingen av dessa behövs när vi får Ostlänken. Då går det snabbt till Skavsta och Arlanda

Jag tror man ibland överskattar Ostlänkens påverkan på våra två flygplatser, LPI/NRK. Idag presenterar Trafikverket sin plan fram till 2029 där man bestämt maxhastighet på höghastighetsbanan till 250 km/h. (Då sparar man 10 miljarder) Lägg därtill att man föreslår att Skavsta hamnar på ett stick-spår. Jämfört med idag blir det inte många minuter i skillnad till Stockholm och det blir inte så fantastiskt enkelt att komma till Skavsta. Det är redan nu hyfsat smidigt att ta sig med tåg till Arlanda och 10-15 minuter kortare restid tror jag inte ödelägger andra flygplatser.

Sen skulle inte jag lita på att Ryanair, som ju håller Skavsta flygande, är kvar på Skavsta om 10 år. Det är lång tid för flygbranschen och speciellt lågkostnadsbolag.

Men, den som lever (vilket jag hoppas vi gör) får se. Jag gläds åt bra anslutning från NRK nu och kan den leva 10 år ger jag tummen upp.

Jag tror man ibland överskattar Ostlänkens påverkan på våra två flygplatser, LPI/NRK. Idag presenterar Trafikverket sin plan fram till 2029 där man bestämt maxhastighet på höghastighetsbanan till 250 km/h. (Då sparar man 10 miljarder) Lägg därtill att man föreslår att Skavsta hamnar på ett stick-spår. Jämfört med idag blir det inte många minuter i skillnad till Stockholm och det blir inte så fantastiskt enkelt att komma till Skavsta. Det är redan nu hyfsat smidigt att ta sig med tåg till Arlanda och 10-15 minuter kortare restid tror jag inte ödelägger andra flygplatser.

Sen skulle inte jag lita på att Ryanair, som ju håller Skavsta flygande, är kvar på Skavsta om 10 år. Det är lång tid för flygbranschen och speciellt lågkostnadsbolag.

Men, den som lever (vilket jag hoppas vi gör) får se. Jag gläds åt bra anslutning från NRK nu och kan den leva 10 år ger jag tummen upp.

Dagens besked om max hastighet på 250 km/tim är ju ett dråpslag för projektet. Jag fattar inte att Trafikverket får ta detta beslut, det borde ju vara ett politiskt beslut om vilken hastighet banan skall byggas för.

Jag tror på Skavsta efter att Bromma läggs ner. Då tror jag att även etablerade bolag kommer dit och startar trafik. I varje fall borde Norweigean komma dit. Sedan kan man ju flytta chartern från Norrköping till Skavsta.

Kommer den kostnad som skattebetalarna får lägga ut för att behålla Kungsängen att hålla i sig framöver är jag inte för att behålla Kungsängen.

Nu hoppas jag också att linjen till München kommer att gå bra. Hade kommunen haft kompetenta förhandlare på den tiden KLM valde flygplats i Östergötland hade denna linje hamnat i Norrköping, men tyvärr så misslyckades man med detta. Norrköping har rent infrastrukturmässigt den bästa flygplatsen i Östergötland och det vore synd om Linköping skulle överleva Norrköping i flygplatsfrågan.

Nu har Lufthansa uppdaterat så det går att boka med nya tiderna och LH-nummer från Norrköping och vidare i nätverket. Kollade på första veckan i november, till Malpensa som skulle passa mig, ToR 2500kr i Economy och 4200kr i business (P). Helt ok.

Last edited:
IMG_3424.PNG [GALLERY=][/GALLERY]

Både KLM och BMI/Lufthansa med sina respektive kvällsflyg på insväng mot var sina finaler till LPI och NRK, alldeles nyss. Kanske blir en "rote-start" i morgon bitti också vid 06.00 då de ska ta resenärer mot sina respekive (del)mål, Amsterdam och München. En ögonblicksbild från flygvärlden utanför Arlanda eller Köpenhamn...

Två pressreleaser hittills i år visar på en passagerarökning med 86% resp 90% för jan-feb i år jämfört med förra året.
Förra året förvisso bara 1 avgång per dag jämfört med 2 idag men det är ändock nästan dubbelt så många pax, vilket inte per automatik måste följa med dubblerad kapacitet.

Snart har linjen varit igång i två år. Inom tre år ska linjen vara lönsam enligt Färm. Under januari 2017 hade Kungsängen totalt 6413 avgående och ankommande passagerare på Europatrafiken (49 landningar). Under januari 2018 hade Kungsängen totalt 7769 avgående och ankommande passagerare på Europatrafiken (62 landningar). Potentiellt finns det ju andra siffror bakom detta också (Europacharter?) men ökningen är ca. 1300 avgående och ankommande passagerare, strax syd om 45 passagerare per dag.

Statistik från Transportstyrelsen, Flygplatsstatistik - Transportstyrelsen

Snart har linjen varit igång i två år. Inom tre år ska linjen vara lönsam enligt Färm. Under januari 2017 hade Kungsängen totalt 6413 avgående och ankommande passagerare på Europatrafiken (49 landningar). Under januari 2018 hade Kungsängen totalt 7769 avgående och ankommande passagerare på Europatrafiken (62 landningar). Potentiellt finns det ju andra siffror bakom detta också (Europacharter?) men ökningen är ca. 1300 avgående och ankommande passagerare, strax syd om 45 passagerare per dag.

Statistik från Transportstyrelsen, Flygplatsstatistik - Transportstyrelsen

Vinter-chartern består vill jag minnas av 3xToR B738 samt 1xA321 per vecka. Kanarieholmarna... Sen vet nog bara flygplatsen och bolagen hur beläggningen och ökningen ligger fördelat. Men som sagt, nästan 100% fler på München-linjen.

Toppen