Senaste nytt

Norrköping får ny flyglinje till München

AxelB

Medlem
Ryanair kommer att starta Skavsta-Memmingen i oktober. Memmingen kallas ju också för "Munich West", gissar på att de kommer stjäla några leisure pax från bmi med det.
 

Alf

Medlem
Ryanair kommer att starta Skavsta-Memmingen i oktober. Memmingen kallas ju också för "Munich West", gissar på att de kommer stjäla några leisure pax från bmi med det.

Det tvivlar jag på. De flesta som åker till MUC är ju transfer. Jag väljer ju inte ett bolag som gör att jag måste byta flygplats, då är ju hela tidsvinsten borta. Sätter mej inte frivilligt på ett Rajjan flyg även om jag bara skall till München.
 

AxelB

Medlem
Det tvivlar jag på. De flesta som åker till MUC är ju transfer. Jag väljer ju inte ett bolag som gör att jag måste byta flygplats, då är ju hela tidsvinsten borta. Sätter mej inte frivilligt på ett Rajjan flyg även om jag bara skall till München.
Jo visst, tänker på de som bara skall till München och Bayern, men jag har ingen aning hur många de är. Men du har nog rätt, knappast de passagerarna som håller igång linjen.
 

Fredde18

Medlem
TUI (gamla Fritidsresor) säljer nu weekendpaket från Norrköping via München-linjen till bl.a. London, Prag och Berlin. Kanske är bra att fylla planen med några extra pax ur "charter-världen". Fler pax är alltid bra!

Även om jag hellre snickrar ihop min resa själv. Men vissa vill ju hellre få allt serverat!
 

Fredde18

Medlem
Någon som provat linjen på sistone och sett hur det är med beläggningen? Senast jag flög, innan sommaren, var det i princip fullt ut via München och hem kanske 70%. Hade vägen förbi flygplatsen här hemma idag när BMI landade in och jag (smyg)räknade till ca 45-46 avstigande, dvs typ fullt.

Någon?
 

AxelB

Medlem
Nu under sommaren har man ju bara kört 4 gånger i veckan, x236. Så det kan väl inte gå riktigt som man önskat, men det går snart tillbaka till två på vardagar och en på söndagar.
 

Fredde18

Medlem
Tror det bara var nu ett par veckor i augusti man drog ner, annars har det varit 6 gånger per vecka i sommar. Men som sagt, snart 11 per vecka igen.
 

Fredde18

Medlem
BMI utökar sin codeshare med Air Dolomiti Bmi Regional launches Air Dolomiti codeshare - Business Traveller – The leading magazine for frequent flyers (som iof är en del av Lufthansa regional så skillnaden blir väl inte så stor då BMI redan kör codeshare med LH. Men hursomhelst...)

Om man nu ska till Venedig från Norrköping och köper sin biljett via BMI och får BM på båda flighterna, finns då möjligheten att casha in nån slags Star Alliance poäng (EB eller M&M) på flighten Munchen-Venedig som då flygs av Air Dolomiti eller måste det vara bokat via Lufthansa hela vägen?
 

Senator

Moderator
BMI utökar sin codeshare med Air Dolomiti Bmi Regional launches Air Dolomiti codeshare - Business Traveller – The leading magazine for frequent flyers (som iof är en del av Lufthansa regional så skillnaden blir väl inte så stor då BMI redan kör codeshare med LH. Men hursomhelst...)

Om man nu ska till Venedig från Norrköping och köper sin biljett via BMI och får BM på båda flighterna, finns då möjligheten att casha in nån slags Star Alliance poäng (EB eller M&M) på flighten Munchen-Venedig som då flygs av Air Dolomiti eller måste det vara bokat via Lufthansa hela vägen?

Du hade fått EuroBonuspoäng på "rena" Lufthansaflyg om Air Dolomiti fortfarande var en s.k. "wet lease operator" för Lufthansa. Det verkar som det inte är så längre. Det verkar som Air Dolomiti nu flyger "själva" och att Lufthansa bara har "code share".

Däremot får du full pott till Miles & More på Air Dolomiti för deras egna flygningar:
http://www.miles-and-more.com/online/portal/mam/se/earn/flight/offer?nodeid=2508133&l=en&cid=1000354
Så i teorin borde en codeshare bokat som BMI Regional, men som flygs av Air Dolomiti ge poäng till Miles & More.
 

Fredde18

Medlem
Ny tidtabell på G! Såg det när jag surfade runt och kollade resa längre fram i höst. Inget som sagts officiellt än men det ligger bokningsbart. (Inte hos Lufthansa än men hos BMI..)
Följande verkar gälla från vintertabellen;

NRK-MUC
0600-0800 1.2.3.4.5.x.x
0645-0845 x.x.x.x.x.6.x
1450-1650 1.2.3.4.5.x.x

MUC-NRK
1220-1420 1.2.3.4.5.x.x
2040-2240 1.2.3.4.5.x.x
2035-2235 x.x.x.x.x.x.7


Till största del en mycket bra förändring tycker jag. Med dessa tider öppnar sig i princip hela världen både till och från MUC, samt möjligheten till dagsarbete inom Europa. Vi tappar söndag ut från NRK men där kanske resurserna tog slut. Fast jag åker ju hellre måndag morgon än söndag EM...

Och nu kan @Alf åka till USA ;)
 
Last edited:
Toppen