En fullsatt LGW-GLA lyfte 5 minuter innan utsatt tid från världens mest trafikerade en-bane-flygplats (enligt BA:s ombordtidning). En solig och lugn flight med sömning servering av dryck och snacks (chips, nötter eller kaka). Fortfarande 5 minuter före tidtabell landade vi i Glasgow och snart därefter kan jag fråga i BA:s disk om resterande boarding passes. Tyvärr måste jag ut genom security och checka in i FlyBe:s disk. BA har inte tillgång till deras system. Glasgows flygplats är sönderrenoverad med många små och snålt tilltagna om- och tillbyggnationer, men den är så stor så snart är jag ändå ute i departure-hallen.
Väl framme hos flybe får jag snabbt ett boarding pass. Jag frågar om jag kan få ett boarding pass även för den efterföljande flighten, varpå hon genast börjar knappa och ett nytt pass skrivs ut. Och ett till. Och ett till. Skrivaren vräker ut sig alla boarding passes för resten av bokningen. Hon ser mycket förbryllad ut och frågar mig med växande förvåning för varje delsträcka om jag ska med på den också. Flybe får tydligen nå BA:s system.
Glasgows internet signup krävde att man ansluter sig till deras nyhetsbrev för att få ansluta sig, så det här postas från Shetlandsöarna, vilket var dagens andra destination. BA bokatt flyg, codeshare med flybe, opererat av Loganair. Vad som först verkade vara en buss-gate på markplan visade sig vara en gå-gate som bjöd på några minuters solsken i skotsk kyla. En trevlig flight i SAAB-plan, med te, kaka och fin utsikt över berg och öar som blev vitare och vitare, slutade med att vi i duggregn parkerade vid ett café med landningsmöjligheter. Nästa flight är försenad en halvtimme, så jag tar mig en hamburgare utan allt serverad i en källarfranska innan jag går igenom security. Jag försökte gå igenom, men mannen tyckte att det var så tråkigt på andra sidan att han tyckte jag skulle vänta tills det blev dags för boarding. Jag noterar från skärmarna att konceptet gate-nummer inte används här.
Väl framme hos flybe får jag snabbt ett boarding pass. Jag frågar om jag kan få ett boarding pass även för den efterföljande flighten, varpå hon genast börjar knappa och ett nytt pass skrivs ut. Och ett till. Och ett till. Skrivaren vräker ut sig alla boarding passes för resten av bokningen. Hon ser mycket förbryllad ut och frågar mig med växande förvåning för varje delsträcka om jag ska med på den också. Flybe får tydligen nå BA:s system.
Glasgows internet signup krävde att man ansluter sig till deras nyhetsbrev för att få ansluta sig, så det här postas från Shetlandsöarna, vilket var dagens andra destination. BA bokatt flyg, codeshare med flybe, opererat av Loganair. Vad som först verkade vara en buss-gate på markplan visade sig vara en gå-gate som bjöd på några minuters solsken i skotsk kyla. En trevlig flight i SAAB-plan, med te, kaka och fin utsikt över berg och öar som blev vitare och vitare, slutade med att vi i duggregn parkerade vid ett café med landningsmöjligheter. Nästa flight är försenad en halvtimme, så jag tar mig en hamburgare utan allt serverad i en källarfranska innan jag går igenom security. Jag försökte gå igenom, men mannen tyckte att det var så tråkigt på andra sidan att han tyckte jag skulle vänta tills det blev dags för boarding. Jag noterar från skärmarna att konceptet gate-nummer inte används här.