Senaste nytt

Nilsson gör en MR

En fullsatt LGW-GLA lyfte 5 minuter innan utsatt tid från världens mest trafikerade en-bane-flygplats (enligt BA:s ombordtidning). En solig och lugn flight med sömning servering av dryck och snacks (chips, nötter eller kaka). Fortfarande 5 minuter före tidtabell landade vi i Glasgow och snart därefter kan jag fråga i BA:s disk om resterande boarding passes. Tyvärr måste jag ut genom security och checka in i FlyBe:s disk. BA har inte tillgång till deras system. Glasgows flygplats är sönderrenoverad med många små och snålt tilltagna om- och tillbyggnationer, men den är så stor så snart är jag ändå ute i departure-hallen.

Väl framme hos flybe får jag snabbt ett boarding pass. Jag frågar om jag kan få ett boarding pass även för den efterföljande flighten, varpå hon genast börjar knappa och ett nytt pass skrivs ut. Och ett till. Och ett till. Skrivaren vräker ut sig alla boarding passes för resten av bokningen. Hon ser mycket förbryllad ut och frågar mig med växande förvåning för varje delsträcka om jag ska med på den också. Flybe får tydligen nå BA:s system.

Glasgows internet signup krävde att man ansluter sig till deras nyhetsbrev för att få ansluta sig, så det här postas från Shetlandsöarna, vilket var dagens andra destination. BA bokatt flyg, codeshare med flybe, opererat av Loganair. Vad som först verkade vara en buss-gate på markplan visade sig vara en gå-gate som bjöd på några minuters solsken i skotsk kyla. En trevlig flight i SAAB-plan, med te, kaka och fin utsikt över berg och öar som blev vitare och vitare, slutade med att vi i duggregn parkerade vid ett café med landningsmöjligheter. Nästa flight är försenad en halvtimme, så jag tar mig en hamburgare utan allt serverad i en källarfranska innan jag går igenom security. Jag försökte gå igenom, men mannen tyckte att det var så tråkigt på andra sidan att han tyckte jag skulle vänta tills det blev dags för boarding. Jag noterar från skärmarna att konceptet gate-nummer inte används här.
 
En fullsatt LGW-GLA lyfte 5 minuter innan utsatt tid från världens mest trafikerade en-bane-flygplats (enligt BA:s ombordtidning). En solig och lugn flight med sömning servering av dryck och snacks (chips, nötter eller kaka). Fortfarande 5 minuter före tidtabell landade vi i Glasgow och snart därefter kan jag fråga i BA:s disk om resterande boarding passes. Tyvärr måste jag ut genom security och checka in i FlyBe:s disk. BA har inte tillgång till deras system. Glasgows flygplats är sönderrenoverad med många små och snålt tilltagna om- och tillbyggnationer, men den är så stor så snart är jag ändå ute i departure-hallen.

Väl framme hos flybe får jag snabbt ett boarding pass. Jag frågar om jag kan få ett boarding pass även för den efterföljande flighten, varpå hon genast börjar knappa och ett nytt pass skrivs ut. Och ett till. Och ett till. Skrivaren vräker ut sig alla boarding passes för resten av bokningen. Hon ser mycket förbryllad ut och frågar mig med växande förvåning för varje delsträcka om jag ska med på den också. Flybe får tydligen nå BA:s system.

Glasgows internet signup krävde att man ansluter sig till deras nyhetsbrev för att få ansluta sig, så det här postas från Shetlandsöarna, vilket var dagens andra destination. BA bokatt flyg, codeshare med flybe, opererat av Loganair. Vad som först verkade vara en buss-gate på markplan visade sig vara en gå-gate som bjöd på några minuters solsken i skotsk kyla. En trevlig flight i SAAB-plan, med te, kaka och fin utsikt över berg och öar som blev vitare och vitare, slutade med att vi i duggregn parkerade vid ett café med landningsmöjligheter. Nästa flight är försenad en halvtimme, så jag tar mig en hamburgare utan allt serverad i en källarfranska innan jag går igenom security. Jag försökte gå igenom, men mannen tyckte att det var så tråkigt på andra sidan att han tyckte jag skulle vänta tills det blev dags för boarding. Jag noterar från skärmarna att konceptet gate-nummer inte används här.
Bilder? :D
 
Nejmen, det finns en Gate 1 och Gate 2 bredvid varandra, om än i en primitivare version än LPI. Som utlovat, 30 minuter för sent så blev det boarding av ett annat SAAB-plan, denna gång mot Aberdeen. Kaptenen bad så mycket om ursäkt för förseningen, som tydligen berodde på att ground crew hade glömt att flytta planet från remote stand till terminalen innan utresan till Sumburgh. En 45 minuters tur och ett chokladkex senare så landade vi i Aberdeen där jag gick och checkade in på Holiday Inn Express Aberdeen Airport. Ett modernt hotell med ingången vänd från flygplatsen. Deras chicken tikka masala var ok och deras banoffee pie var slut.


Nepp.
 
Efter en snabb frukost från en minimal buffé gjordes en 3 minuter transfer till flygplatsen, ledsagad av en räv. Väl framme så visade det sig (förstås) att BA-köpt BE-flight vare sig ger fast track eller lounge access. Båda hade hade gett mervärde här. Jag underhåller mig på Costa istället.
 
15 minuter sena, för att lämna plats åt den 3 timmar sena flighten till Sumburgh, så kunde vi lämna Aberdeen mot Kirkwall. Som igår, SAAB-plan, te och kaka. Dock inget solsken, utan ett vitt dis som mestadels döljde det vita landskapet under. Jag måste säga att jag uppskattar deras version av kexchoklad, Tunnocks, med tunnt lager kola mellan kexen, som gör att det inte smular eller suger ur all vätska ur kroppen. Dessutom så är de förpackade i metalliskt papper, som chocklad ska vara förpackad!

Kirkwall var även det disigt, men regnigt, blåsigt och grönt. Gott om norska flaggor fortfarande. Highland Park serveras från 07:30-22:00.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Efter en snabb frukost från en minimal buffé gjordes en 3 minuter transfer till flygplatsen, ledsagad av en räv. Väl framme så visade det sig (förstås) att BA-köpt BE-flight vare sig ger fast track eller lounge access. Båda hade hade gett mervärde här. Jag underhåller mig på Costa istället.
Servisair-loungen skulle du ha kommit in i, dock inte i BAs egen........
 
En sista flight med SAAB, te och Tunnocks och jag är tillbaka på Glasgows flygplats och återresan påbörjas. Efter en utmärkt lunch i deras Italiensk-Amerikanska restaurant så sitter jag nu i den trevliga BA-loungen. Nu är det slut på code-share och det kan man fira i deras dedikerade Glenlivet-bar.
 
Toppen