Senaste nytt

Niagara fallen och bila på östkusten i USA - tips?

Vi åkte bara över dagen eftersom vi inte hade koll på vad vi skulle förvänta oss. Nästa gång blir det nog att sova över där ute ett par nätter.
Vet inte heller vad jag har att förvänta mig. Försöker söka lite inspiration och information för att göra upp en plan. Hittar nya saker längs med vägen hela tiden. Får söka vidare med andra ord!

Här kommer mitt "5 cents" bidrag:
- Vid Niagara: bo på Canada-sidan (som flera skrivit förut) och ta en båttur till Horseshoe falls, men kolla när "renoveringen" av fallen skall ske. Jag läste någonstans att man kommer att stänga av delar av fallen i en nära framtid.
- Jag passerade gränsen Canada -> USA vid Niagara 2013 i bil. En riktigt trist upplevelse - tog lång tid trots lågsäsong.
- Söder om Lake Erie ligger Cleveland med Rock and Roll Hall of Fame. Ett "måste" om man är intresserad av musik.
- Mellan Cleveland och Toledo ligger Cedar point (med "världens häftigaste karuseller") - om man nu är lagd för sånt...
- 60-70 km norr om Pittsburgh, längs 79'an, ligger Grove City Premium Outlets (som jag tycker är utomordentligt välförsedd med bra affärer)
- I Toronto: besök Wayne Gretzkys pub, med massor av idrotts-memorabilia, om man gillar sådant
- I Boston: Freedom trail och USS Constitution om man är intresserad av USA's historia
- Cape cod (naturligtvis)

och glöm inte att frossa på Fresh Maine Lobster med varmt smör...underbart gott

Trevlig resa

@agehall Åkte du bara över dagen när du besökte Long Island, eller sov du över? Isf var?

Någon annan som har en rekommendation om man ska stanna på Long Island, var bör man isf bo?

Tänker oss att vi tar bilfärjan från New London, CT över till Long Island, NY.

Tänkte att vi kanske skulle bo 1-2 nätter någonstans där och åka runt lite. Inser dock att vi troligen kommer dit helgen efter 4th July vilket inte känns helt lyckat (prismässigt).

Montauk Blue Hotel med rum mot stranden var en riktigt trevlig upplevelse, kan rekommendera den. Gissar dock att prisupplevelsen i högsäsong kan vara lite eljest. Montauk är då längst ut på Long Island.

Montauk Blue Hotel med rum mot stranden var en riktigt trevlig upplevelse, kan rekommendera den. Gissar dock att prisupplevelsen i högsäsong kan vara lite eljest. Montauk är då längst ut på Long Island.
Tack för tipset. Deras bokning ligger nere just nu så kan inte kolla hur beläggningen ser ut våra tänkta datum, men ska kolla sen.

Här kommer mitt "5 cents" bidrag:
- Vid Niagara: bo på Canada-sidan (som flera skrivit förut) och ta en båttur till Horseshoe falls, men kolla när "renoveringen" av fallen skall ske. Jag läste någonstans att man kommer att stänga av delar av fallen i en nära framtid.
- Jag passerade gränsen Canada -> USA vid Niagara 2013 i bil. En riktigt trist upplevelse - tog lång tid trots lågsäsong.
- Söder om Lake Erie ligger Cleveland med Rock and Roll Hall of Fame. Ett "måste" om man är intresserad av musik.
- Mellan Cleveland och Toledo ligger Cedar point (med "världens häftigaste karuseller") - om man nu är lagd för sånt...
- 60-70 km norr om Pittsburgh, längs 79'an, ligger Grove City Premium Outlets (som jag tycker är utomordentligt välförsedd med bra affärer)
- I Toronto: besök Wayne Gretzkys pub, med massor av idrotts-memorabilia, om man gillar sådant
- I Boston: Freedom trail och USS Constitution om man är intresserad av USA's historia
- Cape cod (naturligtvis)

och glöm inte att frossa på Fresh Maine Lobster med varmt smör...underbart gott

Trevlig resa
Tack för dina tips! Blir dock inget frosseri vad gäller Fresh Maine Lobster p.g.a. skaldjursallergi! :eek:

Last edited by a moderator:
Man blir nästan rörd över denna tråd där tips efterfrågas för en resa och det fullständigt haglar in förslag på vad man kan göra utifrån egna erfarenheter. Det är precis detta BusinessClass ska handla om, hur vi hjälper varandra till ett mer medvetet resande!
Kan inte annat än hålla med!

Är så tacksam för alla tips som har inkommit! Fortsätt gärna att fylla på. Så som det ser ut nu så lutar det starkt åt att vi åker torsdagen innan midsommar till Chicago och flyger hem från New York den 13 juli. Japp, det blir NYC trots makens ovilja att besöka stan, men hans ovilja att flyga ett mindre flygplan över Atlanten (läs flyga SAS från Boston) var större.

Preliminär rutt so far:

22/6 Göteborg-Chicago

Därefter 3 nätter i Chicago, har preliminärt bokat London House Chicago

Hämtar ut hyrbilen och kör sedan mot Niagara Falls och bor på den kanadensiska sidan. Blir 1-2 stopp på vägen, inte riktigt bestämt vart än.

Troligen bara en natt direkt vid Niagara Falls och sedan en natt vid Niagara-on-the-lake och sedan vidare till Toronto och 3 nätter där.

Övernattningar längs med vägen tänker vi oss i;
Burlington, Vermont
Littleton, New Hampshire
Portland, Maine

Tänker köra genom White Mountain National Forest efter tips från @Dreamliner

3 nätter i Boston

Sedan vidare kustvägen mot Provincetown, MA

Måste stanna i Hingham, Cohasset, Black Rock Beach, Scituate. Dottern drömmer om att plocka färgglada stenar (https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ff/39/12/ff39126f841e41f7fe4f51001fb710f4.jpg)

Sedan är tanken att ta bilfärjan från New London, CT till Long Island, NY där vi stannar 1-2 nätter och sedan avslutar vi med 3 nätter i NYC innan vi tar flyget hem från Newark.

Tanken är att vi plockar ut hyrbilen när vi lämnar Chicago och lämnar den så fort vi anländer till hotellet på Manhattan.

För många nätter någonstans? För få nätter? Bra boende för 2 vuxna och 1 barn sökes längs med vägen. Inte superlyxigt, men inget hostel med delat badrum etc. ;) Vet inte om jag är ute för tidigt och att hotellpriserna därmed är högre, eller om det är så mycket dyrare på östkusten i jmf med västkusten.

Vi bodde 3 nätter på Doubletree Downtown Boston nu i början av september och var mycket nöjda. Vi blev mycket väl omhändertagna av personalen som såg till att både vi och lilla ettåriga dottern hade det vi behövde. Som HHG fick jag till slut både gratis stor frukost och extrapoängen Nära tunnelbanan och gångavstånd till centrum även om det inte ligger riktigt mitt i smeten.

Jag kan också rekommendera White Mountains, vi körde Kancamagus Highway (NH väg 112) som går mellan Lincoln och Conway som tar en upp i ett bergmans på ca 1000 m höjd. Området norr om Conway med Mt Washington ska vara vackert det också men vi hann inte med att utforska det.

Vi bodde 3 nätter på Doubletree Downtown Boston nu i början av september och var mycket nöjda. Vi blev mycket väl omhändertagna av personalen som såg till att både vi och lilla ettåriga dottern hade det vi behövde. Som HHG fick jag till slut både gratis stor frukost och extrapoängen Nära tunnelbanan och gångavstånd till centrum även om det inte ligger riktigt mitt i smeten.

Jag kan också rekommendera White Mountains, vi körde Kancamagus Highway (NH väg 112) som går mellan Lincoln och Conway som tar en upp i ett bergmans på ca 1000 m höjd. Området norr om Conway med Mt Washington ska vara vackert det också men vi hann inte med att utforska det.
Kancamagus Highway har vi på vår lista över saker. Ska titta över området norr om Conway och se om vi hinner med det.

Tack för hotelltipset i Boston, det är dock utsålt för tillfället. Som det ser ut nu kommer vi vara i Boston 4-7 juli. Kan bli så att vi måste tänka om.

Kanske inte så relevant idag, men jag hade otrolig nytta av boken The Insider´s Guide to New England vid min och familjens resor i området.
Ser att den finns på Amazon i UK: The Insider's Guide to New England (Insider's guides): Amazon.co.uk: Richard Bond, Robert Holmes: 9780861902798: Books
Jag minns orten Derby Line, där gränsen mellan USA och Kanada går rakt igenom byn. Jag var tvungen att besöka biblioteket, där ingången och böckerna finns i USA, medan utgången ligger (låg?) i Kanada. Welcome to the Haskell Free Libary and Opera House - Derby Line, VT — Free Opera House and Library
Vi parkerade bilen i USA och gick över gränsfloden in i Kanada. Vi fick underliga frågor av "gränsvakten" då vi kom vandrade och på svaret vad vi skulle göra i Kanada var att "äta lunch".
En plats som nämns här i tråden är nationalparken White Mountain. Mycket sevärt där och ett besök på toppen av Mt Washington, antingen med bil eller tåget, är intressant. Minns att vi fick en dekal till bilen "This car climbed Mt Washington. Passa på att antingen bo på, eller beskåda detta stiliga hotell: Omni Mount Washington Resort | New Hampshire Resorts
I Vermont finns också flera skidorter, som är värda ett besök även under sommaren. En av dem är Stowe, där hotellet med anknytning till familjen Trap ifrån Österrike; Sound of Music, finns: Trapp Family Lodge - Resorts in Stowe, VT

Toppen