Senaste nytt

Niagara fallen och bila på östkusten i USA - tips?

Vic

Medlem
Gjorde en liknande resa i somras, körde utan problem hyrbil över gränsen Kanada->USA (Avis) men fick dock i Kanada en USA-skyltad bil då jag bokat en one-way med retur i USA. Gränsövergången gick smidigt, tog dock lite tid då man får parkera och gå in i en byggnad, ta nummerlapp osv. och vänta på sin tur innan man får prata med gränspolisen. Väl där gick det fort. Vad gäller resmål slår jag som några tidigare ett slag för Niagara-on-the-Lake. Sjukt mysigt ställe för en eller två nätter, till skillnad från att bo vid fallen vilket jag knappt önskar min värsta fiende. Riktigt turistigt och trist där, upplevde jag det! Man ser dock bra från Kanada-sidan. Även Toronto ligger ju nära var ni tänkt köra och är en häftig stad! Det är bara någon timme från gränsen/Niagara.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig behövt gå in i någon byggnad vid övergång till USA. Har alltid varit en lucka man kör fram till och pratar med immigration.
 

Vic

Medlem
Jag har aldrig behövt gå in i någon byggnad vid övergång till USA. Har alltid varit en lucka man kör fram till och pratar med immigration.
Åfan... Vi pratade med herren i luckan vid själva bommen vid gränsövergången som la våra pass i en påse som på något sätt transporterades till den byggnaden, dit vi fick köra och parkera. Där satt personer från alla jordens håll och väntade så vi kände oss inte på något sätt utpekade utan kändes rutinmässigt... Man kan ju ta höjd för detta iaf så man inte har en flight att passa i buffalo e.dyl. Tog nog oss, inkl lite köer över bron, ca 1,5h totalt. Så inte så farligt ändå.
 

Hachans

Medlem
Åfan... Vi pratade med herren i luckan vid själva bommen vid gränsövergången som la våra pass i en påse som på något sätt transporterades till den byggnaden, dit vi fick köra och parkera. Där satt personer från alla jordens håll och väntade så vi kände oss inte på något sätt utpekade utan kändes rutinmässigt... Man kan ju ta höjd för detta iaf så man inte har en flight att passa i buffalo e.dyl. Tog nog oss, inkl lite köer över bron, ca 1,5h totalt. Så inte så farligt ändå.

Jag har aldrig behövt gå in i någon byggnad vid övergång till USA. Har alltid varit en lucka man kör fram till och pratar med immigration.

Beror som sagt helt på dagsform och tur. Hastigheten varierar, precis som i vanliga immigrationen.
 

Bridgeman

Medlem
Jag har aldrig behövt gå in i någon byggnad vid övergång till USA. Har alltid varit en lucka man kör fram till och pratar med immigration.

Har inte heller behövt gå in i någon byggnad. Från USA till Kanada var det en lucka. Sedan från Kanada till USA så blev vi mötta av en tjänsteman som bara frågade hur läge vi varit i Kanada. Sedan var det bara att åka vidare.
 

Bridgeman

Medlem
Gjorde en liknande resa i somras, körde utan problem hyrbil över gränsen Kanada->USA (Avis) men fick dock i Kanada en USA-skyltad bil då jag bokat en one-way med retur i USA. Gränsövergången gick smidigt, tog dock lite tid då man får parkera och gå in i en byggnad, ta nummerlapp osv. och vänta på sin tur innan man får prata med gränspolisen. Väl där gick det fort. Vad gäller resmål slår jag som några tidigare ett slag för Niagara-on-the-Lake. Sjukt mysigt ställe för en eller två nätter, till skillnad från att bo vid fallen vilket jag knappt önskar min värsta fiende. Riktigt turistigt och trist där, upplevde jag det! Man ser dock bra från Kanada-sidan. Även Toronto ligger ju nära var ni tänkt köra och är en häftig stad! Det är bara någon timme från gränsen/Niagara.

Turistigt ja visst är det så, men skall man vänta sig något annat där? Vill man bo mysigt kan man välja annat ställe som du skriver. Men vill man vara nära fallen utan att behöva köra bil, leta parkeringar eller liknande så skulle jag utan tvekan för de få nätterna välja att bo vid fallen.
 

Maja

Medlem
@agehall Åkte du bara över dagen när du besökte Long Island, eller sov du över? Isf var?

Någon annan som har en rekommendation om man ska stanna på Long Island, var bör man isf bo?

Tänker oss att vi tar bilfärjan från New London, CT över till Long Island, NY.

Tänkte att vi kanske skulle bo 1-2 nätter någonstans där och åka runt lite. Inser dock att vi troligen kommer dit helgen efter 4th July vilket inte känns helt lyckat (prismässigt).

Det lutar åt att vi flyger hem från NY så några avslutande nätter där också i mitten på juli. Japp, jag vet att det kommer vara varmt som bara den. Har varit där förr i juli.

Måste försök justera våra datum lite, men hittills har jag lyckats pricka in Pridefestivalen i Chicago vilket verkar medföra betydligt högre priser eller så är jag bara för tidigt ute än (givetvis avbokningsbart).

Söker efter hotelltips i så väl Chicago som Boston. Diamond status hos Hilton och Best Western, i övrigt statuslös hos övriga kedjor.
 
Toppen