Senaste nytt

Ni som saknade statuspoäng från Amex Elite - Hur gick det sen?

Har uppgraderat till AMEX Elite men inte fått in statuspoängen. Chattade med AMEX som först hävdade att poängen skulle komma in i juli med hänvisning till att jag senast fick poäng i juli 23. Jag fick dock inga statuspoäng i juli 23 eftersom jag inte hade Elite då. Efter att ha dubbelkollat kontaktade jag chatten igen och fick då svaret att poängen fördes över 26 mars. Jag uppmanades att kontakta SAS. SAS hävdar att inga poäng förts över från AMEX. Kontaktade AMEX igen och fick då svaret att poängen förts över 1/4. Jag förstår att det varit storhelg och kan ta tid, det jag tycker är anmärkningsvärt är att jag får 3 olika svar från 3 olika agenter.
 

Apisto

Medlem
Insåg idag när jag kollade att jag inte heller har fått poäng för iår, eller för den delen förra året. Förra året landade jag på 69200 poäng, utan de extra 20k statuspoängen, så hade def köpt till 800 poäng för att vara vidare diamant. Kommer landa lite längre ifrån i år trorligen på typ 67k poäng (+20k om de nu trillar in), kanske är värt att försöka fixa de sista poängen ändå. Gissar att alla som fått kompensation, om det nu skulle bli tal om det, har fått icke-statusgrundande poäng. Kontaktade chatten som la internt ärende, får se om de hinner lösa det innan april är slut (som min period slutar på)
 

gneken

Medlem
Nytt år, ny kvalifikationsperiod, nya problem, allt pga förra årets problem.Signade upp i slutet av mars 2023. Amex försökte flera gånger att skicka poäng till SAS men misslyckades.

Inte förens sista juli 2023 lyckades man få över poängen. Det var min sista dag på kvalifikationsperioden.. men amex lovade att detta ska backtrackas till april 2023.

Januari 2024 försöker de skicka in poängen och det failar, fine, inte april än. Amex agenten säger att det ska funka i april.
April 2024 failar det igen, jag ringer in och frågar igen vad som händer. Nu kopplas jag till den engelska kundtjänsten även om jag väljer den svenska.

På kundtjänsten säger de att backtracking inte existerar. Anledningen till att poängen inte överfördes vid april va att det rejectades av deras system eller avdelning som sköter detta? Kan endast skickas en gång per år, och hon lovade mig att jag skulle få poängen i juli. Efter en del snack så säger hon att hon ska ringa SAS och pratade med dem.

Trodde hon satte mig på hold, men hörde SAS bekanta hissmusik och självklart hade hon kopplat mig till SAS bokningsavdelning istället....
Men jag snackade med snubben på SAS som förstod detta. Han sa att det kunde lösas genom att SAS lägger in de 20k statuspoängen, men det behöver vara Amex som ringer in och bekräftar detta.

Vilken soppa allt har varit, får se om det löses i år eller om jag bara ska ge upp kortet.
 

Apisto

Medlem
Insåg idag när jag kollade att jag inte heller har fått poäng för iår, eller för den delen förra året. Förra året landade jag på 69200 poäng, utan de extra 20k statuspoängen, så hade def köpt till 800 poäng för att vara vidare diamant. Kommer landa lite längre ifrån i år trorligen på typ 67k poäng (+20k om de nu trillar in), kanske är värt att försöka fixa de sista poängen ändå. Gissar att alla som fått kompensation, om det nu skulle bli tal om det, har fått icke-statusgrundande poäng. Kontaktade chatten som la internt ärende, får se om de hinner lösa det innan april är slut (som min period slutar på)
I mitt fall visade det sig att poängen på SAS verkar ha varit rätt. Amex-statuspoängen har dock inte visats i listan på inkommande poäng förut för 2024 och 2023 (tidigare år visades). När jag nu igen räknar ihop poängen manuellt från tidigare poängkontoutdrag ser jag att det inte stämde mot riktiga statuspoäng förut, men nu när de 20k poängen visas för detta året och förra året så stämmer SAS poängräkning med vad nya excel-exporten också visar.

Tyckte jag ändå rest väldigt mkt mindre jämfört med när jag blev diamant sist så jag var lite förvånad över att jag skulle vara så nära - så här i efterhand tänker man att det hade varit smart att faktiskt räkna ihop excel-poängen och jämfört med visade poäng istället för att bara se att oj de saknades i listan.
 
Toppen