Senaste nytt

Ni som provar Boeing 787 eller A380 i business/first, märker ni mindre jetlag?

JonW

Medlem
Här finns en jämförelse av kabintrycket vad gäller traditionella modellerna. Där står sig B747 faktiskt bäst och då bättre än A380.

Airlines are cutting costs ? Are patients with respiratory diseases paying the price? |
Uppgifterna verkar gå isär.
Airbus har gått ut med att de har högre kabintryck, men vissa påstår att det i praktiken bara innebär att de kan cruisa på högre höjder.
Tabellen i medicinsiten ser minst sagt märklig ut, och rent allmänt vet jag inte om en site för lungpatienter är den trovärdigaste källan...

Globalaircraft.org hävdar detta:

"The A380 produces 50% less cabin noise than a 747 and has higher cabin air pressure (equivalent to an altitude of 1500 metres (5000 ft) versus 2500 metres (8000 ft)); both features are expected to reduce the effects of travel fatigue."
 

Nemo

Medlem
Metodiken där var "using a wristwatch altimeter", och jag skulle gärna veta hur ofta som den var kalibrerad.
Du kan på ett simpelt sätt själv mäta lufttrycket. Ta med en 50 cl PETflaska (tom) och förslut den på marschhöjd. Nu har du sparat lufttrycket i flaskan. På marken har den imploderat. Mät volymminskningen mha Arkimedes princip och räkna sedan ut lufttrycket mha allmänna gaslagen.
 

Nemo

Medlem
Principiellt enkelt betyder inte praktiskt korrekt.
Jag har själv testat det av misstag med tom vattenflaska, och när jag räknade ut trycket och motsvarande höjd så stämde det mot tabellvärden. Inte för att det är den mest exakta metoden, men den troligen mest enkla och kostnadseffektiva.
 

Nemo

Medlem
OT: Jag har också räknat ut accelerationen genom att hänga mobilen i hörlurs-sladden och mäta vinkeln som den hänger i när flygplanet startar. Stämmer hyfsat med tabellvärden. Även klockat marktiden vid start och på så sätt räknat ut accelerationen (då måste man dock använda tabellvärde för lift-off hastighet). Vad gör man inte när man är uttråkad på en flygning.
 

Alf

Medlem
Du kan på ett simpelt sätt själv mäta lufttrycket. Ta med en 50 cl PETflaska (tom) och förslut den på marschhöjd. Nu har du sparat lufttrycket i flaskan. På marken har den imploderat. Mät volymminskningen mha Arkimedes princip och räkna sedan ut lufttrycket mha allmänna gaslagen.

Du kan få låna en precisionsbarometer av mej så får du en hand ledig och du kan njuta av en GT istället för att hålla på med dina flaskor och räkna. Bara att läsa av aktuellt lufttryck på display. Det blir en himla massa flaskor om du skall ha med lufttrycket på olika höjder och ett himla räknande.
 
Toppen