Uppgifterna verkar gå isär.Här finns en jämförelse av kabintrycket vad gäller traditionella modellerna. Där står sig B747 faktiskt bäst och då bättre än A380.
Airlines are cutting costs ? Are patients with respiratory diseases paying the price? |
Tabellen i medicinsiten ser minst sagt märklig ut, och rent allmänt vet jag inte om en site för lungpatienter är den trovärdigaste källan...
Du kan på ett simpelt sätt själv mäta lufttrycket. Ta med en 50 cl PETflaska (tom) och förslut den på marschhöjd. Nu har du sparat lufttrycket i flaskan. På marken har den imploderat. Mät volymminskningen mha Arkimedes princip och räkna sedan ut lufttrycket mha allmänna gaslagen.Metodiken där var "using a wristwatch altimeter", och jag skulle gärna veta hur ofta som den var kalibrerad.
Jag har själv testat det av misstag med tom vattenflaska, och när jag räknade ut trycket och motsvarande höjd så stämde det mot tabellvärden. Inte för att det är den mest exakta metoden, men den troligen mest enkla och kostnadseffektiva.Principiellt enkelt betyder inte praktiskt korrekt.
Jag har själv testat det av misstag med tom vattenflaska, och när jag räknade ut trycket och motsvarande höjd så stämde det mot tabellvärden.
Du kan på ett simpelt sätt själv mäta lufttrycket. Ta med en 50 cl PETflaska (tom) och förslut den på marschhöjd. Nu har du sparat lufttrycket i flaskan. På marken har den imploderat. Mät volymminskningen mha Arkimedes princip och räkna sedan ut lufttrycket mha allmänna gaslagen.