agehall skrev:Finns det bolag som påstår att de har olika tryck i olika kabiner på A380?Klicka för att utvidga...
Stämmer förstås, bara luftfuktigheten som skiljer.Alf skrev:Kabintrycket i de båda modellerna är motsvarande 5000 fot (1500 m). I ett "vanligt flygplan med tryckkabin ligger det på 6500 -7000 fot (ca 2000 m). Trycket är dock lika i alla kabiner. Är det något som skiljer mellan de olika kabinerna är det luftfuktigheten som man kan styra till olika sektioner.Klicka för att utvidga...
Martin Björnström skrev:Såvitt jag vet är det väl bara 787 som har högre kabintryck tack vare flygplanskropp i kolfiber?Klicka för att utvidga...
Uppgifterna verkar gå isär.doc skrev:Här finns en jämförelse av kabintrycket vad gäller traditionella modellerna. Där står sig B747 faktiskt bäst och då bättre än A380.Airlines are cutting costs ? Are patients with respiratory diseases paying the price? |Klicka för att utvidga...
JonW skrev:Tabellen i medicinsiten ser minst sagt märklig ut, och rent allmänt vet jag inte om en site för lungpatienter är den trovärdigaste källan...Klicka för att utvidga...
Du kan på ett simpelt sätt själv mäta lufttrycket. Ta med en 50 cl PETflaska (tom) och förslut den på marschhöjd. Nu har du sparat lufttrycket i flaskan. På marken har den imploderat. Mät volymminskningen mha Arkimedes princip och räkna sedan ut lufttrycket mha allmänna gaslagen.nilsson skrev:Metodiken där var "using a wristwatch altimeter", och jag skulle gärna veta hur ofta som den var kalibrerad.Klicka för att utvidga...
Jag har själv testat det av misstag med tom vattenflaska, och när jag räknade ut trycket och motsvarande höjd så stämde det mot tabellvärden. Inte för att det är den mest exakta metoden, men den troligen mest enkla och kostnadseffektiva.nilsson skrev:Principiellt enkelt betyder inte praktiskt korrekt.Klicka för att utvidga...
Nemo skrev:Jag har själv testat det av misstag med tom vattenflaska, och när jag räknade ut trycket och motsvarande höjd så stämde det mot tabellvärden.Klicka för att utvidga...
Nemo skrev:Du kan på ett simpelt sätt själv mäta lufttrycket. Ta med en 50 cl PETflaska (tom) och förslut den på marschhöjd. Nu har du sparat lufttrycket i flaskan. På marken har den imploderat. Mät volymminskningen mha Arkimedes princip och räkna sedan ut lufttrycket mha allmänna gaslagen.Klicka för att utvidga...