För att svara på min egen fråga: det enda (Kina och Ukraina åsido) i den storleken som tillverkas idag verkar vara ATR 42-600.
Marknaden för så små flygplan har i princip upphört. Det finns ingen anledning att begränsa sig baserat på tillverkningsland då det är lämpligt att köpa in det som är bra oavsett var det kommer ifrån.
ATR42-600 är bra och absolut tänkbar, dock är ju normalstorleken för turboprop idag snarare runt 60-80 passagerare med planer på 90-sätesmaskiner.
Det ursprungliga segmentet runt 35 stolar betjänades av Embraer EMB-120 Brasilia, Saab 340, Fairchild-Dornier Do328 och BAe Jetstream men idag är läget ett annat och tyngdpunkten ligger på större kapacitet.
Med tanke på att NextJet flög ATP är det min uppfattning att Il-114-300 skulle passa i trafiken då den ligger i snarlik storleksklass. Förutom MA700 och Regio Prop R-80 är det den nyaste maskinen på marknaden i segmentet. Naturligtvis finns Q400 också.
Visserligen kan man argumentera att Il-114 som typ är ungefär jämngammal med ATPn (något nyare) men -300 är en total modifiering och uppgradering (snarast att jämföra med en Q400 vs Q100/200/300 eller ATR42/72-200 vs -600).
Det kan ju också argumenteras för att det med rätt prissättning och del i ett större trafiksystem inte bör vara något problem att använda vare sig ATR42-600, Q400 eller Il-114-300 i Sverige.
Annars går det att få nytt i den mindre storleken också i form av STR-40DT. Det är en Yak-40 i kompositmaterial och tvåmotorig samt totalt moderniserad. Om det av olika skäl inte anses passa med 50-70 säten är det en lösning.
Det som är bra med den är annars ypperliga kortfältsprestanda och att den fungerar utmärkt ute i bushen. Demonstrationsflygningar med original-Yak-40 i Ängelholm visade att den klarar att använda halva banan där utan problem.
Skulle det krävas riktigt små maskiner finns N219 från iAE/PT Aviasi (Indonesian Aerospace) men jag är inte riktigt säker på att det är värt att gå ned till den storleksklassen.
För egen del hade jag kört på STR-40DT, ATR42-600 eller Il-114-300 beroende på kapacitetsbehov.