Nergraderad på flygplatsen. Vad kan man göra?

simonxyz

New member
Min fru är just nu på LHR och har fått besked om att BA flyget till USA är överbokat och har blivit nergraderad från Premium Economy. Vad kan hon göra?
 
SimonXYZ skrev:Min fru är just nu på LHR och har fått besked om att BA flyget till USA är överbokat och har blivit nergraderad från Premium Economy. Vad kan hon göra?Klicka för att utvidga...
Be att bli ombokad till ett annat flyg i business. Eller flyga premium och få kompensation enligt EU-direktivet.
 
Man ska väl tilläga att det inte alltid är lätt att få ersättningen ( då OP är ny på forumet )
 
SimonXYZ skrev:Tack för alla svar! Det verkar som att de försöker att uppgradera henne på hemvägen.Klicka för att utvidga...


Om man inte blir uppgraderad på studs för flygbolagen säger så, så är det enbart ett sätt att bli av med dig. Man kan bli lovad mycket men om ingenting finns skriftligt och bekräftat så betyder det inget.
 
SimonXYZ skrev:Det blev 75% av biljetten, men ingen uppdradering på återresan.Klicka för att utvidga...



Hachans skrev:Om man inte blir uppgraderad på studs för flygbolagen säger så, så är det enbart ett sätt att bli av med dig. Man kan bli lovad mycket men om ingenting finns skriftligt och bekräftat så betyder det inget.Klicka för att utvidga...


De försökte uppgradera henne på studs. Som jag skrev ovan så blev det pengar istället.



Nu har pengarna trillat in och det blev 75% av priset för halva resan minus skatter och avgifter.
 
Härligt och kul att de verkar gett med sig utan massa argumentation! Men får man fråga hur mycket pengar det rör sig om?



Antag att (billig) en biljett i WTP tur och retur Stockholm-London-New York kostar i januari i storleksordningen 6000SEK. Av detta är 3300SEK biljettpriset och resterande delar skatter och avgifter.



Halva biljetten är således 1650SEK och 75% av det är knappt 1300SEK. Det känns som ett väldigt lågt pris för ett flygbolag att komma undan med och knappast avskräckande med tanke på att de kanske kunde sälja den platsen för i storleksordningen 10000SEK om någon var ute i sista minuten.



Även om man skulle få 75% av biljettpriset inklusive bolagets egna avgifter som är 1500SEK så skulle 75% motsvara 1800kr (4800 * 0,5 * 0,75).



75% av biljettpriset är således inte så avskräckande som man kanske först tror om man tar dem som köpt de billigaste biljetterna.
 
AABack2ARN skrev:Härligt och kul att de verkar gett med sig utan massa argumentation! Men får man fråga hur mycket pengar det rör sig om?Klicka för att utvidga...


Det var en billig biljett så i detta fall rörde det sig om ung. 1500 kr. Ja, det känns som ett klent plåster på såren - hon hade så klart föredragit att resa i den kabin hon hade betalt för.
 
NotRyan skrev:Det där påminner inte så lite om@simon_says91vs. Emirates...Klicka för att utvidga...
Ja det är vadet här, Historia...... Tack vare min tråd här på BC fick dom en rätt hårt slag på affärsresenärernas intresse mot Emirates. Många valde att inte flyga med dom och fick till och med en väns hela företag att sluta flyga med bolaget.



Visst inte mycket men ändå, den gången var det nedflytt från betald First Class till Business ARN-DXB (på en T&R till Auckland, orsak var överbokad ekonomi och byte av flygplan utan First kabin) för dom som inte läst om historian. Skulle ersättas med 3375SEK, något jag inte alls tyckte var rimligt.
 
Back
Top