Senaste nytt

Nergraderad på flygplatsen. Vad kan man göra?

Det blev 75% av biljetten, men ingen uppdradering på återresan.

Om man inte blir uppgraderad på studs för flygbolagen säger så, så är det enbart ett sätt att bli av med dig. Man kan bli lovad mycket men om ingenting finns skriftligt och bekräftat så betyder det inget.

De försökte uppgradera henne på studs. Som jag skrev ovan så blev det pengar istället.

Nu har pengarna trillat in och det blev 75% av priset för halva resan minus skatter och avgifter.

Last edited:
Härligt och kul att de verkar gett med sig utan massa argumentation! Men får man fråga hur mycket pengar det rör sig om?

Antag att (billig) en biljett i WTP tur och retur Stockholm-London-New York kostar i januari i storleksordningen 6000SEK. Av detta är 3300SEK biljettpriset och resterande delar skatter och avgifter.

Halva biljetten är således 1650SEK och 75% av det är knappt 1300SEK. Det känns som ett väldigt lågt pris för ett flygbolag att komma undan med och knappast avskräckande med tanke på att de kanske kunde sälja den platsen för i storleksordningen 10000SEK om någon var ute i sista minuten.

Även om man skulle få 75% av biljettpriset inklusive bolagets egna avgifter som är 1500SEK så skulle 75% motsvara 1800kr (4800 * 0,5 * 0,75).

75% av biljettpriset är således inte så avskräckande som man kanske först tror om man tar dem som köpt de billigaste biljetterna.

Härligt och kul att de verkar gett med sig utan massa argumentation! Men får man fråga hur mycket pengar det rör sig om?

Det var en billig biljett så i detta fall rörde det sig om ung. 1500 kr. Ja, det känns som ett klent plåster på såren - hon hade så klart föredragit att resa i den kabin hon hade betalt för.

Det där påminner inte så lite om @simon_says91 vs. Emirates...
Ja det är vadet här, Historia...... Tack vare min tråd här på BC fick dom en rätt hårt slag på affärsresenärernas intresse mot Emirates. Många valde att inte flyga med dom och fick till och med en väns hela företag att sluta flyga med bolaget.

Visst inte mycket men ändå, den gången var det nedflytt från betald First Class till Business ARN-DXB (på en T&R till Auckland, orsak var överbokad ekonomi och byte av flygplan utan First kabin) för dom som inte läst om historian. Skulle ersättas med 3375SEK, något jag inte alls tyckte var rimligt.

Toppen