Senaste nytt

Nekad Amex efter många år

Matore

Medlem
Har haft Amex i många år men nu haft ett uppehåll på ett år då min sambo istället varit ensam kortinnehavare. Blev nekad när jag nu sökte Elite och Amex bara hänvisar till UC. Inget har förändrats i mina krediter anmärkningar etc förutom att jag har höjt bolånet. När jag frågar Amex kan de inte säga något om varför utan bara att mitt "betalningsutrymme" inte är tillräckligt. Vet inte riktigt var jag ska börja eller vad jag kan göra för att bli godkänd. Eller när jag kan söka igen. Har tagit bort ett Coopkort med 10k i kredit som jag inte använder, och sänkt gränsen för EB MC från 50k till 20k. Uppenbarligen något med bolånet men så högt är det inte att det borde påverka. Och om jag nu ska amortera ner det. Hur vet jag hur mycket jag ska pröjsa av?

Har haft Amex i många år men nu haft ett uppehåll på ett år då min sambo istället varit ensam kortinnehavare. Blev nekad när jag nu sökte Elite och Amex bara hänvisar till UC. Inget har förändrats i mina krediter anmärkningar etc förutom att jag har höjt bolånet. När jag frågar Amex kan de inte säga något om varför utan bara att mitt "betalningsutrymme" inte är tillräckligt. Vet inte riktigt var jag ska börja eller vad jag kan göra för att bli godkänd. Eller när jag kan söka igen. Har tagit bort ett Coopkort med 10k i kredit som jag inte använder, och sänkt gränsen för EB MC från 50k till 20k. Uppenbarligen något med bolånet men så högt är det inte att det borde påverka. Och om jag nu ska amortera ner det. Hur vet jag hur mycket jag ska pröjsa av?

Jag trodde att alla fick Amex.

Exakt samma hände mig. Jag har haft uppehåll på 1,5 år, fått en bättre ekonomisk situation och styrkt det på alla sätt jag kan men ändå så nekade dom med hänvisning till UC

Använd Kreddy för att följa kreditbetyget (motsv. riskprognosen hos UC). En stor mängd faktorer påverkar det inkl delar som man kanske inte tänker på, som flyttar, ändringar i familjeförhållanden samt förändringar i befolkningen i stort ( tex om befolkningen i stort fått högre lön och betalat av mer på sina skulder ligger du relativt sämre till även om inget förändrats i din ekonomi under samma tid).
Och de mer naturliga faktorerna som antal kreditupplysningar, övertrasseringar, nya krediter, leasingavtal, antal och storlek på beviljade krediter över åtminstone 12 månader, förändringen utnyttjad kredit (också över 12M) samt summa beviljade krediter i förhållande till senast kända taxerad inkomst.

Följ också utnyttjade och beviljade krediter och ta bort onödiga kreditkort och sänkt beviljat belopp på onödigt höga krediter. En kredit som du inte nyttjar alls räknas in bland aktiva krediter under en viss tid. Det tar också tid innan en uppsagd kredit slår igenom och försvinner från historiken.

En gissning från min sida är att Amex kanske ändrat på någon av sina parametrar. OM jag minns rätt har de någon sorts princip att alltid bevilja maximal kredit de bedömer att din ekonomi klarar. Typ om de anser att den klarar 200 000 i konto-krediter och du har ett annat kort beviljat på 50 tkr, så beviljas du ett amex med 150 tkr i kredit. Om befintliga kortkrediter är 170tkr är det bara 30 tkr över för Amex. Kanske har de höjt golvet, typ "vi beviljar bara ett kort om det finns minst 50 tkr kvar av betalningsutrymmmet.

... Uppenbarligen något med bolånet men så högt är det inte att det borde påverka. Och om jag nu ska amortera ner det. Hur vet jag hur mycket jag ska pröjsa av?
Och om det är något med bolånet skulle jag säga att vilken stadig amortering som helst kommer att se bra ut. Typ om du har 3mån bindningstid och amorterar 5 tkr var 3.e månad kommer det att noteras som att skulden minskat över tid vilket är bra. Amortering på bolån sänker både din totala skuld och totalt beviljat belopp.

Antagligen har du fått flera UC på kort tid, vilket flaggas som en risk i deras system. Som flera har sagt, kolla Kreddy tex för att se och vänta några månader så ser det bättre ut :)

Har läst om flera med Amex Platinum som har fått sina kort uppsagda med hänvisning till detsamma.
Var har du läst det? Ligger det inte andra saker bakom då? Det låter ju helt befängt att man ska bli utkastad om man sköter sig. Det skulle ju innebära att många som exempelvis går i pension skulle drabbas även om de i verkligheten är rejält förmögna.

Detta är något nytt.

Har läst om flera med Amex Platinum som har fått sina kort uppsagda med hänvisning till detsamma. Det är helt klart någon ny algoritm etc som de verkar ha skruvat åt lite hårt.
Har folk som fått amex beviljat i Sverige fått sina amex kort indragna utan några andra skäl?

Toppen