Senaste nytt

Nedgradering, Thai Airways

Ah jag ska verkligen inte ge mig in i den här så diskutionen, alla vet vad jag känner över flygbolag som nedgraderar pax....

Du skall ha pengar tillbaka för mellanskillnaden. Annat fall får dom boka om dig via Frankfurt på A380 i C annars.
 
Jag trodde inte att man kunde bli nedgraderad så när det gäller det har jag inga andra kommentarer än att jag blev förvånad. När det gäller de olika klasserna på Thai så har jag förstått att de normalt sett enbart har två klasser på de flygplanstyper som de använder till Skandinavien, Business och Ekonomi. Vad jag förstår så har det dock varit ett krav/önskemål från bl a SAS att det ska erbjudas Premium Ekonomi på flygningarna till och från Skandinavien pga att dessa flygningar är Code Share och att SAS har dessa tre klasser i sitt långdistansutbud. Eftersom planen då är inredda för enbart Business och Ekonomi delar man Business och placerar Premiumresenärena i den ena halvan. Således får man resa i businesssäten om man flyger premium ekonomi med Thai.
 

agehall

Medlem
Beställde för några veckor sedan via Mr Jet biljett Businessclass med Thai Air. Biljetten bekräftades och betalades. Utresa novemeber, återresa i mars. Kollade i går upp biljetterna för att se om det gick att boka plats och upptäckte då att min businessclass biljett för hemrean bytts mot Premium ekonomiklass. Kollade på Thai, för min datum fanns fortfarande båda biljettalternativen till en avsevärd prisskillnad.

Finns det alltså businessplatser på samma flyg eller är det bara samma dag?

Jag brukar ha synpunkter på att använda resebyråer i allmänhet. Just med Thai måste man använda resebyråer för att få bästa pris men jag hade nog då rekommenderat att vända sig till en riktigt resebyrå med kontor så man har något att gå till när det strular.

Kontaktade Mr Jet i morse fick veta att Thai hade dragit in businessklass på det flyg jag bokat hem oh att man därför nedgraderat mig (men inte meddelat mig). Blev ganska arg! Fick veta att jag kunde byta till ett nattflyg och då få businessclass igen. Frågade om återbetalning av skillnaden mellan Businessclass och Premium ekonomi om jag behöll den nedgraderade biljetten. Fick veta att någon återbetalning skulle det i så fall inte bli. Jag häpnade och fick besked att "flygbolagen har rätt att nedgradera utan erättning" - är det verkligen så?

Nja, nedgradera folk hursomhelst utan ersättning är inte helt rimligt att de gör. Även om EU261/2004 inte gäller i det här fallet, så borde du få någon slags ersättning för det eller åtminstonde fri ombokning.

Det vore intressant att veta vilka bokningsklasser du har på din bekräftelse.
 
Finns det alltså businessplatser på samma flyg eller är det bara samma dag?

Jag brukar ha synpunkter på att använda resebyråer i allmänhet. Just med Thai måste man använda resebyråer för att få bästa pris men jag hade nog då rekommenderat att vända sig till en riktigt resebyrå med kontor så man har något att gå till när det strular.



Nja, nedgradera folk hursomhelst utan ersättning är inte helt rimligt att de gör. Även om EU261/2004 inte gäller i det här fallet, så borde du få någon slags ersättning för det eller åtminstonde fri ombokning.

Det vore intressant att veta vilka bokningsklasser du har på din bekräftelse.
Hon fick ju faktiskt möjlighet till fri ombokning till nattflyget om jag läser första inlägget rätt.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag trodde inte att man kunde bli nedgraderad så när det gäller det har jag inga andra kommentarer än att jag blev förvånad. När det gäller de olika klasserna på Thai så har jag förstått att de normalt sett enbart har två klasser på de flygplanstyper som de använder till Skandinavien, Business och Ekonomi. Vad jag förstår så har det dock varit ett krav/önskemål från bl a SAS att det ska erbjudas Premium Ekonomi på flygningarna till och från Skandinavien pga att dessa flygningar är Code Share och att SAS har dessa tre klasser i sitt långdistansutbud. Eftersom planen då är inredda för enbart Business och Ekonomi delar man Business och placerar Premiumresenärena i den ena halvan. Således får man resa i businesssäten om man flyger premium ekonomi med Thai.

Detta med att SAS har något med PE att göra ställer jag mig tveksam till. SAS har förvisso codeshare på dessa kärror men så vitt jag vet säljer inte SAS några biljetter i PE utan enbart i Business och Economy. Jag tror detta snarast beror på att Thai hade kärror med F som ingen svensk var villig att betala för. Bättre då att införa en mellanklass och skippa en del op-ups

Avseende trådstartarens problem verkar det som om någon kärra kommer enbart säljas med PE och Y. Vilken flight och datum rör det sig om?
 
Jag tror detta snarast beror på att Thai hade kärror med F som ingen svensk var villig att betala för. Bättre då att införa en mellanklass och skippa en del op-ups

Det är inte omöjligt att det är så. Det om SAS inblandning är hörsägen, visserligen från en bekant som brukar ha koll på det mesta kring flyg, men även han kan ju ha fel ibland. ☺ Fakta kvarstår dock att det är en avdelad businesskabin som utgör PE så man sitter komfortabelt i businessäten.
 

Tostarp

Medlem
Jag åkte BKK-CPH i Fredags med Thai i C. Vad jag kunde se så fanns det bara två olika stolstyper på planet (tror det var en 777-300???).

Jag satt längst fram i planet och bakom var det ett skynke med exakt likadana säten bakom. Iofs var det ett galley emellan. men om det är som ni säger att det säljs PE på dessa plan, så stämmer det nog att PE sitter i exakt samma stolar som C.
 

agehall

Medlem
Hon fick ju faktiskt möjlighet till fri ombokning till nattflyget om jag läser första inlägget rätt.

Jo, men jag menar att den här typen av incident bör ge fri ombokning till valfri dag/flight förutsatt att det finns lediga stolar på den.

Det om SAS inblandning är hörsägen, visserligen från en bekant som brukar ha koll på det mesta kring flyg, men även han kan ju ha fel ibland.

Isåfall lär någon här bekräfta det ganska snart. Om din bekant inte jobbar med just dessa frågor på SAS så skulle jag nog ta just det här med en nypa salt.
 

Alf

Medlem
Du får också kolla på vad det är för flygplanstyp du blivit nergraderad på. Thai verkar sätta in några 747 på sträckan. Om du då var bokad på en 777 kommer inte C platserna i 747 att räcka till utan en del blir nergraderade till PE. En PE på 747 är betydligt sämre än på 777. Om du går in på bokningen och väljer plats ser du vad det är för flygplanstyp på hemresan.
Hursomhelst skall du ha tillbaka en mellanskillnad för nergradering. Tyvärr är Thai himla struliga med alla sina flygplansbyte. Man får ny seating utan man vet om om det. Har du otur får du ingen seating alls, vilket är himla tråkigt när man åker med sällskap och sedan hamnar på olika ställen i planet. Thai är långt ifrån vad det var för 10 år sedan med bra service och god mat och trevligt bemötande. Själv undviker jag dom helt. Skulle möjligtvis kunna prova deras F på 380, men i övrigt får det bli andra alternativ.
 

ryds

Medlem
Inte så glad på Thai just nu !! Har längtat efter att åka deras A380 i Royalfirst Class. Tg921 den 18 Jan. Nu har man ändrat till 747.
Och inte ens fått platser bredvid varandra. Känns så surt.
Kan man hoppas på att man ändrar plan igen?
Pratat med Thai, om att få sitta bredvid Varandra men man kunde inte göra något.....
 
Toppen