Senaste nytt

Nedgradering från First till Business på Emirates

Status
Stängd för vidare inlägg.
Simon: snacka med ditt försäkringsbolag om rättsskyddsförsäkring om detta skulle gå så långt som till allmän domstol.

Öh, nu har jag inte processat i Sverige på väldigt länge men det blir väl inte ett förenklat tvistemål när det tvistiga beloppet överstiger ett halvt basbelopp, inte ett helt? Något OT men bara en reflektion, jag tolkade advokatens råd som att det var värt att dra det till tinget eftersom det var ett FT-mål? Som agö nämner är det värt att kolla rättsskyddet i din försäkring Simon, eftersom det interör sig om ett förenklat tvistemål i det här fallet (de täcks inte av försäkringen).

Oj, det har du helt rätt i. Jag frågade nu på morgonen och ja, ett HALVT basbelopp är det. Vi diskuterade aldrig priset på biljetten. Var bara jag som frågade om det inte var smartast att köra ARN först och sen tingsrätten om man har ett positivt utfall i ARN i o med det var ett förenklat tvistemål. Assumption is the mother of all f...ups...

Vad är det man brukar säga: IANAL (I am not a lawyer), så ta det jag säger med en grov nypa salt. :)

Roligt nog tittade jag på "The Rainmaker" i veckan. Klassisk John Grisham med Matt Damon som advokaten och det stora fallet i i filmen handlar om sjukförsäkring.

Det sjuende brevet från försäkringsbolaget till mamman säger vicepresidenten i "Claims Department" ungefär:
"This is the seventh time you request reimbursement for this, and this is our seventh decline. You must be stupid, stupid, stupid, stupid, stupid".

Känns lite som samma dialog. Det ryktas om att "Para-Lawyer" Danny DeVito hanterar ARN ärenden nu...

Som jag tolkat mailet är att nu har dem bestämt sig och det är mitt val om ja vill ta det vidare. Jag har som han skriver kommit med många förslag på en vettig kompensation.

Uppskattar verkligen att många tar sig tid att hjälpa till med det här. Dock kan jag samtidigt förstå att de här ett ett "on of a kind" ärende som kanske aldrig uppmärksammats på samma sätt. Jag kommer låta all kontakt gå via ARN tills vidare så får dem svara bäst dom vill via dem.

Det hela om att dra det vidare till Tingsrätt ligger mycket på vad ARN kommer fram till. Jag har inte framms tills nu tänkt tanken att ens behöva dra det till Tingsrätt utan att vi hade kunnat komma överens om en rimlig kompensation.

Nu har ja försökt ge EK en vettig chans att komma med några bra förslag men då ger jag upp o nu kör vi den här hårda linjen!

Precis som skrivs här ovan blir det enbart ett FT-mål (förenklat tvistemål) om det tvistiga beloppet "uppenbart" understiger ett halvt prisbasbelopp. Detta innebär att den totala fordran (dvs ursprungsbeloppet + ränta + vissa mycket begränsade rättegångskostnader) måste understiga ett halvt prisbasbelopp vid utfärdande av stämning.

Det är alltid värt att fundera över att väcka talan i tingsrätt när det inte är fråga om en förenklat tvistemål då man står risken att bli ersättningsskyldig för rättegångskostnader som vida kan överstiga det tvistiga beloppet.

Om man bestämmer sig för att väcka talan i tingsrätt är det värt att notera att regeringen avser att höja ansökningsavgifterna för att väcka talan från och med den 1 juli 2014. Avgifterna kommer att höjas rejält, och troligen till 1 950 kr för ett FT-mål och 2850 kr för ett vanligt tvistemål.

Men om man vinner målet är kostnaderna inget problem (eftersom förlorande part som huvudregel får stå kostnaden, inklusive ansökningsavgift).

Att få saken prövad i ARN är däremot gratis, och förhoppningsvis följer flygbolaget utslaget där (vilket dom som bekant inte är bundna att göra, men det ger en fingervisning om rättsläget).

Det blev en lång utläggning (får skylla på yrkesskada), men det är bra att veta förutsättningarna innan man ger sig in på att gå till domstol.

Lycka till simon_says91!

simon_says91 Driv det vidare genom ARN. Har själv haft problem med Emirates de två sista hemresorna. De ville bla ha betalt för ombokning på en full flex C. Blir väl OW ett tag nu istället.

simon_says91 Driv det vidare genom ARN. Har själv haft problem med Emirates de två sista hemresorna. De ville bla ha betalt för ombokning på en full flex C. Blir väl OW ett tag nu istället.

Jo dem va lika roliga mot mig innan avresan. Dem sa att dom med glädje kunde stå för ombokningskostnaderna, detta trots att jag hade en fullt ombokningsbar biljett.... Roliga dem kan va.

Ärendet ligger hos ARN sen över en månad tillbaka. Har skickat ett svar till dem efter detta mail dom skicka senast...

Update: 2 veckor har gått sen senaste responsen kom ifrån Emirates. Nu ligger nog allt på ARN här och frågan är hur lång tid det kommer ta för dem att inse att Emirates inte kommer svara något mer gällande frågan....

Ja håller er sporadiskt uppdaterade. Fighten är ännu inte över...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen