Tillbaka till tips gällande nattflyg. Nu har inte jag åkt SK902 sedan 90-talet, eller någon riktig sen avgång från USA:s östkust på ganska länge med något flygbolag. De jobbigaste avgångarna i mitt tycke är LH401 från JFK kl. 16.00, LH423 från BOS kl. 16.20, UA944 från ORD till FRA 14.25. Så jag undviker dessa om jag kan.
SK904 åkte jag i veckan med avgång 17.55. Oavsett om jag har varit i USA 2 dagar, eller 2 veckor som denna resan gör jag samma sak:
1. Avgångsdagen går jag upp senast 05.30 - 06.00 för att få en lång dag
2. Jag äter alltid innan avresa, antingen om det finns en ok lounge: United Polaris, Lufthansa/Swiss First, British Airways Pre-dining, eller så sätter jag mig på en restaurang i terminalen. Det är med stor sannolikhet att detta kommer vara bättre än det som är ombord
3. Jag byter alltid ombord. Åker jag business byter jag till medbragt PJs (fast, denna gång visade sig att jag har slängt alla mina First PJs så det blev en t-shirt och andra brallor)

4. Jag går direkt och lägger mig efter avgång, kanske tar jag ett glas innan. Jag skippar frukost
Nu jobbar jag nästan alltid på ankomstdagen oavsett om det är semester eller jobb, så jag maximerar sömn. Jag har flera gånger funderat på att flyga dagsflighter från BOS/NYC/ORD till Europa med BA/AA/UA, men det känns meningslöst att sova över på LHR. Hade jag kunna ta mig till ARN samma dag, hade jag gjort det istället och sen gått och lagt mig direkt.
Jag gör ovan om jag flyger från NYC, WAS, BOS, PHL eller YYZ. ORD/MIA är lite längre, där är jag kanske vaken lite längre. Men jag har varit så trött från LAX/SAN/SFO/DEN på mina senaste resor att jag har lagt mig inom en timma från avgång där också
Njuter/jobbar på utresan, sover på hemresan.