Senaste nytt

Nationellt Id till UK via Kastrup

Värst vad många det var som gissade i den här tråden.

Jag har läst på lite inför sommarens semester och enligt de uppgifter som jag hittat så går det utmärkt att resa in i både Andorra samt Gibraltar som båda är icke-EU och icke-Schengen, med nationellt ID. Jag har dock inte provat själv ännu.

Nu var det ju inget av dessa länder/områden som ursprungsfrågan avsåg, men det säger väl lite om kravet på pass/id vid respektive gräns.
Svenska gränspolisen kräver dock pass vid resa till UK från Sverige. Andra länder verkar inte se likadant på den saken är klart i alla fall.

Svenska gränspolisen kräver dock pass vid resa till UK från Sverige. Andra länder verkar inte se likadant på den saken är klart i alla fall.
Detta är ju exakt min frågeställning, släpps man ut ur Schengen på Kastrup eller beter de sig på samma sätt som den svenska passpolisen?

Detta är ju exakt min frågeställning, släpps man ut ur Schengen på Kastrup eller beter de sig på samma sätt som den svenska passpolisen?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med svar på den frågan då jag inte testat själv. Men andra länder verkar ju tycka det är ok, så baserat på det och vad som skrivit innan här på BC så förefaller det ju inte orimligt att det skulle gå bra…

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med svar på den frågan då jag inte testat själv. Men andra länder verkar ju tycka det är ok, så baserat på det och vad som skrivit innan här på BC så förefaller det ju inte orimligt att det skulle gå bra…
Det är ju just det att jag skulle vilja vara 100% säker på att det går och inte fastna på Kastrup. Personliugen tycker jag det är helt befängt att EU och UK gör en deal att man kommer in i UK med nationellt idkort om man har settled status men att man som i Sverige inte släpps ut.

• Gilla
Reactions: ekf
För att besvara min egen fråga, det verkar räcka med nationellt idkort. Tack Danmark. Konstigt att Sverige har andra Schengenregler än andra Schengenländer.

II. Exempt from nationality passports

4. Holders of identity cards National identity cards issued to citizens of the European Union (EU), the European Economic Area (EEA) or Switzerland (CH) are valid travel identity documents to enter and exit Denmark.3 The following identity cards are valid travel documentation to enter and exit Denmark: (a) Nationals of the following countries that are members of the European Union:

Sweden: NATIONELLT IDENTITETSKORT _ NATIONAL IDENTITY CARD CARTE NATIONALE D’IDENTITÉ

https://www.nyidanmark.dk/-/media/F...hash=1132E8059A66DD784EA5EA6C7EFDB1037AE9D766

Nu har jag ingen aning om hur det är efter Brexit men det gick utmärkt att resa till UK med nationellt ID kort istället för pass från tex Sverige. Gick bra att skanna vid e gates.

Lite off topic, skulle till Skopje 2019 och mitt pass var på amerikanska ambassaden för visum. Enligt polare där inga problem me nationellt ID kort enligt dem.

Kommer till Skavsta. Njet, det får du icke säger passkontrollen. Och jag bara det går visst. De igen Njet. Du måste ha pass.

Springer över gatan och fixar rosa pass medan de boardar och tillbaka igen. På flygplatsen i Skopje slänger jag fram det rosa passet och han säger vad är detta. Har du inget nationellt ID? Jo säger jag. Varför visar du inte det. Han gav tillbaka det rosa passet och scannade ID kortet.

Så jag chansar inte längre utan det är pass som gäller

Nu har jag ingen aning om hur det är efter Brexit men det gick utmärkt att resa till UK med nationellt ID kort istället för pass från tex Sverige. Gick bra att skanna vid e gates.
Jo, det var före Brexit, och det satt hårt inne. Det var bara något år före som det började fungera ut från Sverige, däremot in till UK hade det funkat länge...

Toppen