Senaste nytt

Nationellt Id till UK via Kastrup

trekker

Medlem
Till att börja med vill jag tacka den svenska passmyndigheten för att sätta mig i denna knipan.

Till frågan, jag har hört att det ska gå att gå igenom passkontrollen på Kastup med ett nationellt id för att sedan flyga vidare till UK. Kan någon dementera eller ge mig någon länk eller bevis på att detta fungerar. Jag är otroligt osugen på att satsa på detta alternativet och sedan fastna och inte kunna flyga hem till UK.
 

Ubbe

Medlem
Till att börja med vill jag tacka den svenska passmyndigheten för att sätta mig i denna knipan.

Till frågan, jag har hört att det ska gå att gå igenom passkontrollen på Kastup med ett nationellt id för att sedan flyga vidare till UK. Kan någon dementera eller ge mig någon länk eller bevis på att detta fungerar. Jag är otroligt osugen på att satsa på detta alternativet och sedan fastna och inte kunna flyga hem till UK.
Nationellt id gäller bara som "passhandling" inom Schengen. UK är väl inte med i Schengen vad jag känner till.
 

Hachans

Medlem
Till att börja med vill jag tacka den svenska passmyndigheten för att sätta mig i denna knipan.

Till frågan, jag har hört att det ska gå att gå igenom passkontrollen på Kastup med ett nationellt id för att sedan flyga vidare till UK. Kan någon dementera eller ge mig någon länk eller bevis på att detta fungerar. Jag är otroligt osugen på att satsa på detta alternativet och sedan fastna och inte kunna flyga hem till UK.

Såvida du inte faller under något av undantagen listade på länken släpps du inte in i UK med id-kort:

Visiting the UK as an EU, EEA or Swiss citizen - GOV.UK
 

gdaily

Medlem
Flyga till Spanien, promenera över gränsen till Gibraltar. flyga "inrikes" Gibraltar - UK kanske funkar i supervärsta fall?
 

jonten

Medlem
Flygbiljett till billigaste EU-land och sen vidare, väl i random EU land så borde officiella länken göra att de tillåter dig flyga till England

Edit
Men nu killgissar vi, och det gör du troligen bra själv. Bättre någon som vet och som kanske har erfarenhet svarar... o_O
 
Toppen