Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

SK989

Medlem
När jag åkte tåg mellan Dublin-Belfast för ett par veckor sen så hade man en digital display ovanför sitt säte där ens namn stod så man tydligt såg var man skulle sitta, men någon biljettkontroll tror jag inte man gjorde om någon inte möjligtvis satt på en plats som inte skulle ha någon passagerar.
Det stod även sträckan man skulle åka och det byttes på olika stationer när olika personer bytte av varandra om dom åkte delsträckor.
Jag fick förklarat för mig att det är skillnad om man köper sin biljett med början i Dublin eller Belfast. Endast det irländska tågbolaget får sälja biljetter för resor (inkl. t.o.r.) från Irland medan endast det nordirländska bolaget Translink får sälja biljetter som börjar i Nordirland. Translink erbjuder inte någon platsbokning och tågbiljetterna är bara en papperslapp utan namn. Så reser man med tåget från Belfast och köper sin biljett på Nordirland har man ingen reserverad sittplats, undantaget i motsvarigheten till 1 klass då man kan få en reserverad sittplats om man ringer ett särskilt nummer i förväg var de kan ordna det. I vagnen jag satt i var inga platser bokade.

Jag försökte boka en biljett från Belfast på irländska tågbolagets hemsida men det går inte utan man hänvisas till Translink, som använder samma system för sina biljetter inom Nordirland som till Dublin, d.v.s. en namnlös papperslapp utan platsbokning.
 

igelkotten

Medlem
Var i Belfast förra veckan och jag flög till Dublin (från Stockholm) och tog en flygbuss som går från Dublins flygplats direkt till Belfast utan att stanna någonstans. Bussen tar drygt 90 min (pris 9 pund på nätet) och det är det klart snabbaste sättet att ta sig från Stockholm till Belfast - att åka med byte i t.ex. Amsterdam eller London tar betydligt längre tid samt är klart dyrare, om man nu betalar biljetten själv.

När jag stod i kön till passkontrollen på Arlanda slog det mig att något pass har jag förstås inte med mig, vilket inte heller är något problem just där och då eftersom det går alldeles utmärkt att åka med nationellt ID-kort mellan Stockholm och Dublin men för att sedan resa in i Storbritannien duger inte nationellt ID (med undantag för om man har s.k. settled status i Storbritannien enligt Brexit-avtalet). Efter lite snabb googling verkar det vara som att någon gränskontroll överhuvudtaget inte äger rum mellan Irland och Nordirland ens efter Brexit och inte heller några stickprovskontroller (nån företrädare för brittiska gränsmyndigheten hade enligt vad jag googlade fram till uttryckligen sagt att man inte kommer att göra några strickprovskontroller där) . Jag nöjde mig med det googlesvaret och hoppades på det bästa.

Och mycket riktigt, inga kontroller överhuvudtaget mellan Irland och Nordirland - bussen dundrade bara vidare i en hastighet värdig en bankrånare på motorvägen när jag såg i Google maps att vi passerade gränsen (verkar inte ens finnas någon skylt längs vägen). Hotellet i Belfast brydde sig inte om vare sig pass eller ID-kort (det var förbetalt, vilket kanske spelade in) så det var inte heller något problem. På vägen hem tog jag tåget från Belfast till Dublin och det var det ingen passkontroll in i Irland - jag frågade några resenärer på tåget om myndigheterna någonsin har passkontroll på tåget eller stationen och fick svaret att det aldrig förekommer. Tågbolaget var f.ö. inte det minsta intresserat av att se några ID-handlingar men biljetten inspekterades före man fick gå ned till perrongen i Belfast var tåget till Dublin gick ifrån och klipptes på traditionellt sätt med tång.

Så sammanfattningsvis verkar det även efter Brexit att funka bra att resa till Nordirland via Irland med endast nationellt ID-kort, d.v.s. i praktiken funkar det bra men det strider mot reglerna.
Att gränsen är öppen är mycket viktig för stabiliteten och freden i regionen, och var en väldigt viktig fråga under Brexitförhandlingarna då alla parter var måna om att undvika situationer som återigen kan ge upphov till de våldsamheter som skett tidigare.
 

guwonder

Medlem
To go by bus from DUB to Northern Ireland is sort of like it is for me to go from CPH to Sweden by rail. As a third country national visitor to either common travel area (UK-IRL CTA in the case of the bus trip between IRL and N IRL, or Schengen in the case of CPH-Sweden), a passport to cross the border is generally legally required even as it is generally not checked (at least this year too).
 
Toppen