Senaste nytt

Når EBG på segment, hur når jag sen EBD lättast?

mano81

Medlem
Under mitt nästa kvalificeringsår (startar 1 sep) kommer jag med största sannolikhet att flyga in ett EBG genom att flyga fram och tillbaka till Helsingfors från Arlanda varannan vecka. Men om jag vill försöka nå ett EBD under året (ett guldkort till frun lockar), hur når jag lättast dit?

Då varje segment till Helsingfors ger 250 baspoäng (jag kommer flyga i ekonomi) så antar jag att jag måste fokusera på att få in ca 45 segment till under året då de första 45 segmenten ger ynka 11250 baspoäng. Eller kan det gå via smart samlande av baspoäng?

Om jag måste köra på segment, finns det några bra rutter med många mellanlandningar som ger många segment i ett svep? Jag kommer att utgå från Stockholm.

Tack på förhand!
 

taxvalp

Medlem
Såvida du ändå inte har en hel del resor planerade så är det inget värde i att göra en segment run för att dra in 45 segment för att nå EBD.

Det är enklare att nå EBD via poäng där Amex och Mastercard Premium är en bra start. Kanske 1-2 longhaul per år som uppgraderas?
 

agehall

Medlem
Tror inte det finns något smart (och rimligt sätt) för dig att göra detta. Det kommer att kosta en mindre förmögenhet i både tid och pengar som inte motsvarar vad du får. Du måste flyga mer för att det ska vara värt att fixa den sista biten för att komma upp i EBD men när du bara når halvvägs och dessutom på segment så är det vääääldigt mycket uppförsbacke.
 

Berglund

Medlem
Hur mycket extrapoäng har du i dagsläget? En variant är ju att konstant lägga Plusgrade bud på minsta möjliga, på varje flygning och dels få något gott att tugga på och något att dricka i Plus men framför allt hoppa upp från 250 till 750 baspoäng per flygning.

Så fort du själv nått EBG så får du dessutom 25% extra baspoäng på alla flygningar med SAS egna plan. Det innebär att så fort du själv nått EBG så får du 937 baspoäng per leg i Plus till Helsingfors, 312 om du sitter kvar i Go.

Kryddar du sedan anrättningen med American Express Elite, som ger 20 000 statuspoäng samt ett SAS Eurobonus Mastercard Premium som ger 1000 statuspoäng per månad som du använder kortet minst en gång, så får du bara där ihop 32 000 statuspoäng och behöver du bara 13 000 baspoäng till för att själv nå EBG.

Blir du då inbjuden till American Expresskortet, så får du 18 000 SAS Eurobonusextrapoäng om du handlar med kortet för minst 20 000 kr inom dina första tre månader som kortmedlem. Hos SAS Eurobonus Mastercard Premium finns ingen sådan värvningspremie däremot har de kampanj just nu där du får 10 000 extrapoäng om du tecknar dig för kortet nu. Bara genom de två ovanstående korten får du alltså enkelt ihop 28 000 extrapoäng. Dessa hjälper dig inte på något sätt till status utan är bara till för att köpa dig uppgraderingar.

Minimibudet på Plusgrade brukar vara 5000 extrapoäng, de nästan 30 000 extrapoängen från korten köper dig alltså ungefär sex uppgraderingar. Det är inte värt att buda mer än minimibudet, eftersom du direkt hos SAS kan omvandla extrapoäng till baspoäng (köpa baspoäng) till den ganska hemska kursen 10 extrapoäng omvandlas till 1 baspoäng. Därför blir dina 5000 i Plusgradebud 500 baspoäng när du flyttas till Plus men du får också en dricka, liten munsbit, dessutom fasttrack och lounge nu med din Plusbiljett!

Edit: Flera kloka inlägg medan jag själv skrev ihop ovanstående. Det kommer att kosta dig rätt stora pengar att flyga ihop 45 segment själv. Jag ser verkligen inte det som en framkomlig väg alls!
 
Last edited:

Fidde

Medlem
Om det främst är för att ge bort ett EBG kanske det är lättare (och billigare) att din fru skaffar Amex SAS Elite och mastercard Premium och reser ihop dem sista poängen.

Antar att ni reser ändå (är ju onödigt med guldkortet om man inte ska resa ;) ) så kanske inte blir så många, om några poäng alls, som saknas för hennes del.
Plus saver till Hongkong, Shanghai, Tokyo,
Miami, Los Angeles,
San Francisco ger 12000 t/r och med kreditkorten (som ger 320000 poäng) saknas bara 1000 för guld, vilket man t.o.m. får på go inom Europa. För att behålla guldet behövs bara kreditkorten och en plus saver enligt ovan efter 25% bonus som guld.
 

Hafermann

Medlem
Var bor du? Det är ganska avgörande om du ska samla segment. Bor man tex kring malmö är MMX-CPH (eller omvänt) via ARN ett smidigt sätt att få segment.

Mitt tanke är däremot att kanske EBG är tillräckligt för dig. Du gästar frun på alla *A-lounger i världen. Dessutom kan du skänka henne ett silverkort som ger egen access under perioder plus extra baggage. Om inte frun reser väldigt mkt ensam eller om prioboarding för båda är väldigt viktigt så hade jag nöjt mig med EBG. EBD blir enligt mig en dyr historia om du måste stå för 45 egna segment. Speciellt när ni når de flesta tjänsterna genom ditt EBG.

Så hade iaf jag resonerat.
 

mano81

Medlem
Tack alla för kloka input. Ja det blir nog lite dyrt att jaga segment själv. Ser hellre då att vi reser lite longhaul till ställen jag och/eller frun aldrig har varit tidigare. Sen om jag kommer nära mot slutet av året så får jag fundera på ett American Express Elite. Men om det inte sker under året får jag nöja mig med att nå EBG i år. Sen kanske man kan sikta på EBD nästa år istället. :)

Tack igen!
 

Canadien

Medlem
Ja 45x5000p för att få Plus på 45 östersjöflygningar (och närmare EBD) är väldigt dåligt spenderade 225.000poäng. Med en 2-4-1-voucher är de "värda" uppåt 40-50k SEK, ännu mer om du reser First.
 
Toppen