Frankfurt-Washington Dulles flyg LH 418 med Lufthansa
Avgång: 13:05
Ankomst: 15:45
Flygplan: B747-8i
Klass: First Class
Sittplats: 01K (
BvM), 01A (
Senator)
Så hade vi kommit till utresans höjdpunkt. Vi promenerade till FCT från gate A14, det tar så där 10min och det var en varm dag. Vi använde inomhushissen och tog oss snabbt upp där vi träffades av vår värdinna. Snabbt såg vi att våra boardingkort saknade SEN samt UA*G, så detta skulle lösas på en gång, men inte så att vi fick vänta därute.
Säkerhetskontrollen på FCT är överlägsen alla andra i världen. Snabbt, humant, professionellt och enkelt. Tänk om det alltid kunde vara så här.
Innanför öppnade oasen sig, med allt den har att erbjuda. Detta var mitt andra besök, och ”first call of order” var Frukost II. Vi beställde en omelett, en dubbel espresso samt ett glas skumpa. Som alltid (och med en helt annan precision och ordning än CCR) fick vi det snabbt. Lysande helt enkelt.
Efter måltiden satte vi oss i fåtöljerna för att jobba lite.
Ett glas skumpa till blev det. BvM var helt i extas av Cigar Room och Whiskey baren.
2½t går snabbt när man har det roligt och prick 12:35 kommer vår värdinna och hämtar oss. Nere står en herre som jag måste berätta om. Han är den verkliga Ryan Bingham, nej inte George Clooney. I bilen har vi med oss ”Mike” från Kansas City. Mike, han är VD och Styrelseordförande för ett mellanstort bolag med 2 500 anställda. Mike berättar att han inte har åkt så mycket Lufthansa, men att han åker mycket American Airlines (AA) internationellt samt US Airways. Han är USDM Chairman, och då AA Executive Platinum….men….inte bara EXEC PLAT.. Han har också Concierge Key. Ni som minns Ryan Bingmans utlåtande: ”let’s say I have a number in mind”. Det är alltså siffran Ryan Bingham skulle uppnå för att få Concierge Key.. Vet ni vad Mike hade på sitt AA konto? Helt sjukt! Nuvarande saldo är 11 000 000 (11 miljoner) AA miles!
Och bilen vi fick åka den var tråkig i jämförelse.
Ombord möts vi av dessa underbara vyer av kabinen. En väldigt mansdominerat resa där 6 av 8 stolar var tagna.
Höjdpunkten av höjdpunkterna var att vår flygvärdinna kan inte har varit tysk

Det som är med Lufthansa är att professionaliteten är alltid 100%, men det personliga bemötande saknas (i alla fall tills man har mjuknat upp personalen i ett antal timmar). Denna gång var det helt annorlunda, och man kände sig på riktigt som hemma med en gång. För att undvika att jag tjatar på i onödan kommer jag fokusera på bilder som talar om upplevelsen, sedan summera med positiva och några förbättringspunkter. Jag kommer lägga upp inlägg om mat och dryck, men just nu är datorn så seg...
Positiva
++ FCT upplevelsen, hela vägen till stolen är magisk
++ Nya stolen (samma som A380 och A330/A340 är väldigt komfortabel), vilken säng det var
++ Tycker särskilt om bordet som så enkelt kan flytta diagonalt mot vägen framme, som gör det enkelt att lämna stolen under måltiden
++ Älskar den öppna kabinen, fast man känner sig ”skyddat” när man hissar väggen upp
++ Tyst, jisses vad tyst. Det är ca 1m mellan 1A och 1K, och under avgång kunde vi tala med vanlig ”inomhusröst” som är makalöst
++ Smart lösning att alla får djupa, stora skåp bak rad 3 på var sin sida där man lämnar väskor och kavaj
++ Jag hade 4 fönster vid plats 1A, väldigt smart system med dubbla elektroniska ”gardiner” både för att skydda lite mot solen, och mer traditionell stänga ljus ute
++ PJs som alltid väldigt sköna
++ Fantastiskt bemötande från våra flygvärdinnor samt purser
++ Underbar skumpa och viner
++ Arrival Service (ej immigration) på IAD med namnskyltar och ett herrans liv att se till att vi kom först av ”Moonship”
Förbättringar
- Färgnyanserna kommer skapa problem över tid, då man kan redan nu se att det långsamts smutsas ner både på golven och runt stolarna
- IFE saknar lite utbud tycker jag
- Maten känns som den har blivit sämre
- Långsam bagagehantering på IAD
Slutsats
Utan tvekan den bäste av mina sju LH F resor sedan 2003. Självklart är den nya produkten underbar, och härligt att sitta i nosen. Helhetsupplevelsen är svår att slå, och den lyxiga terminalen gör mycket. 8t gick alldeles för snabb denna gång. Ser fram emot resan hem med Swiss som jämförelse, har alltid älskat A330-300an.