Senaste nytt

Några ord om servering på SK965/SK966 Köpenhamn - Hong Kong v.v.

Jonas C

Medlem
Flög SK966 i Business förra helgen, första gången jag flyger en riktig nattflygning på SAS. Vi blev ståendes en timme på marken i Hong Kong pga regnoväder och klockan var 03 lokal Hong Kong tid när serveringen påbörjades.

Satt på rad 9 i Business så då blir man serverad sist. Överlag upplevde jag serveringen som mycket långsam vilket främst beror på att jag satt längst bak. Ingen sallad eller bröd erbjöds till förrätten och fördrinken skippades pga den sena avgången. Inga påfyllningar av vin/champagneglas erbjöds proaktivt och när påfyllningen av champagnen väl kom så fick jag en avslagen slatt som knappt fyllde halva glaset. Varmrätten var det inga större konstigheter med, men det serverades ingen ost till efterrätten. Endast frukt och glass.

Totalt tog serveringen strax över två timmar och klockan va 05 lokal Hong Kong tid när kabinen släcktes ner. Upplevde servicen på denna flygning som något sämre än genomsnittet på SAS.
 

Cremant

Medlem
Flög SK966 i Business förra helgen, första gången jag flyger en riktig nattflygning på SAS. Vi blev ståendes en timme på marken i Hong Kong pga regnoväder och klockan var 03 lokal Hong Kong tid när serveringen påbörjades.

Satt på rad 9 i Business så då blir man serverad sist. Överlag upplevde jag serveringen som mycket långsam vilket främst beror på att jag satt längst bak. Ingen sallad eller bröd erbjöds till förrätten och fördrinken skippades pga den sena avgången. Inga påfyllningar av vin/champagneglas erbjöds proaktivt och när påfyllningen av champagnen väl kom så fick jag en avslagen slatt som knappt fyllde halva glaset. Varmrätten var det inga större konstigheter med, men det serverades ingen ost till efterrätten. Endast frukt och glass.

Totalt tog serveringen strax över två timmar och klockan va 05 lokal Hong Kong tid när kabinen släcktes ner. Upplevde servicen på denna flygning som något sämre än genomsnittet på SAS.

Är service-konceptet annorlunda på longhaul ut/hem?
 

Cremant

Medlem
Nja, mer kväll/natt mot dag är det annorlunda.

Ok.
Jag undrar därför mina longhaul-resor blir "tråkiga" upplevelser om personalen är trött/stressad och vill klara av serviceprogrammet med medioker mat etc på rekordtid :)!

Det sägs ju ibland en del negativt om LH, men jag tycker de har ett stabilt servicekoncept.
 

Senator

Moderator
Ok.
Jag undrar därför mina longhaul-resor blir "tråkiga" upplevelser om personalen är trött/stressad och vill klara av serviceprogrammet med medioker mat etc på rekordtid :)!

Det sägs ju ibland en del negativt om LH, men jag tycker de har ett stabilt servicekoncept.

Min gissning är att den allmänna kundfeedbacken i Business är att man vill på nattflyg optimera sömn.

Catering däremot är en annan femma. Kan hålla med att en del outstations särskilt i Nordamerika inte lever upp till samma nivå som på hemmaplan för de flesta bolag.

Tycker fortfarande British Airways har löst detta bäst med ”pre-flight supper” i loungen innan avresa. Jag personligen äter nästan aldrig ombord kvällsflighter men väljer sova istället.
 

Hafermann

Medlem
Är service-konceptet annorlunda på longhaul ut/hem?
Enl CC senast jag fLög hem från HKG, så valde man aktivt bort vissa delar av conceptet för snabbare möjlighet till sömn. Önskade man något utöver fick man själv be om det. Helt ok tycker jag på en flight som lyfter kl 01.
För egen del äter och dricker jag hellre gott i loungen tidigare och sover så snart som möjligt på flighten vid nattliga avgångar.
 

Flyerbandit

Medlem
Flög SK966 i Business förra helgen, första gången jag flyger en riktig nattflygning på SAS. Vi blev ståendes en timme på marken i Hong Kong pga regnoväder och klockan var 03 lokal Hong Kong tid när serveringen påbörjades.

Ha, då var vi på samma flight.
Struntade helt i middagen, tog bara ett glass bubbel, ville maximera sömnen.
 

Agö

Medlem
Åkte på en skön dryga fem timmar lång försening ut från Köpenhamn med SK965 i onsdags förra veckan. Flyget lyfte från Kastrup 02:22. Festligt att de kör igång med full servering en halvtimme senare. Fällde själv stolen rätt omgående efter take-off...

Bättre då på hemvägen där serveringen var överstökad efter två timmar, kl. 3 lokal tid.
 
Toppen